2022-03-04 16:55:00
Renault Talisman 2020
Renault Talisman 2020
Zdroj: Renault

Dve autá, ktorých je škoda. Sedan Európana nezaujíma. Dovidenia Talisman a Passat

Dovidenia na trhu jazdených áut. No a potom. Potom už nič.

Európa chce SUV. Malé, veľké, no hlavne ťažké a vraj praktické. To je to, čo chce každý. Niekto lebo verí vo vyššiu bezpečnosť, niekto lebo sa mu ľahšie nastupuje, niekto lebo verí, že má lepší výhľad a niekto lebo neznáša dobre vyzerajúce autá, ktoré ešte aj dobre jazdia a majú nízku spotrebu. Či?

Prvoplánovo takí azda nie sú, no predsa sú to danosti, ktoré pri porovnávaní sedanu s SUV najviac rezonujú. Áno, SUV je väčšie, ťažšie a poskytuje pocit bezpečia, ktorý nie vždy reflektuje realitu. Dnes sa navyše pridáva aj fakt, že sedan ako taký má zásadný problém vydržať premenu na elektromobil. Lebo má na batérie málo miesta a často to preň znamená buď obmedzenia, alebo nepekný dizajn. Najmä sa to však málokomu oplatí. Aspoň tu v Európe. Aj v Amerike majú radi SUV, veď je to koniec-koncov ich zásluha, že vôbec existujú. Ale stále sa predávajú "autá". I keď v menšej miere ako kedysi.

Začiatkom januára Volkswagen oficiálne oznámil ukončenie výroby modelu Passat sedan. Jeho derivát menom Combi i Alltrack pokračujú ďalej a dočkajú sa novej generácie. Avšak sedan skončil a ešte o rok skôr, ako bolo pôvodne v pláne. Koniec pre Passat nastane aj na opačnej strane Atlantiku. Aj tam mu zvoní umieračik. Hor sa do SUV, vravia zákazníci.

To isté platí aj o modeli zvanom Renault Talisman. S istotou jedno z najkrajších áut za ostatné desaťročie. Môžete mať výhrady, no faktom zostáva, že jeho dizajn je mimoriadny a dizajn pritom nie je jediné, čo auto ponúklo. Talisman prišiel ako snaha Renaultu zvrátiť to, čo už bolo vidieť pri jeho prvých náčrtoch. A síce: odliv záujemcov o stredne veľké reprezentatívne sedany smerom k modelom SUV. Talisman vytiahol na "Nemcov" zastupovaných najmä Passatom a Superbom naozaj silné zbrane. Vieru v klasickú trojpriestorovú koncepciu s vysokou tuhosťou karosérie ozvláštnil výnimočným dizajnom a technológiami, ktoré Renault a jeho autá z minulosti preslávili. Konkrétne systém 4Control, ktorý z Talismanu robil jedno z najlepšie jazdiacich áut s pohonom iba prednej nápravy. Renault pri ňom však stavil na menšie a slabšie motorizácie. Boli úsporné a moderné, no potenciálnych zákazníkov nenadchli. Naftové "jednašestky" a "jednapäťky" s dvojspojkami síce boli fajn, no keď prišlo na otázku financovania, väčšina zákazníkov na nemeckom trhu si odpustila pekný francúzsky dizajn a príchuť Paríža a zobrali si Nemca, lebo ten bol výhodnejší a ešte mal aj väčší motor i pohon všetkých kolies.

Po facelifte dostal Talisman väčší motor a udržal si aj výborné benzínové srdce, pridal tiež pokročilejšiu výbavu, no už vtedy bolo jasné, že auto skončí. A teraz sa to stalo. Talismanu bude škoda. Z môjho pohľadu väčšia ako Passatu, i keď aj jemu som v ostatných rokoch prišiel na chuť. Kým však dobré auto v strednej triede od VW môžete kúpiť naďalej, Renault rovno pochoval aj kombi verziu. Posledným francúzskym mohykánom tak zostáva liftback zvaný Peugeot 508, ktorý to tiež nemá na ružiach ustlané a dnes sa spolieha už len na slabší a menší naftový motor a plug-in hybrid. Vo Francúzsku ho síce kúpite aj s trojvalcom, ale to už musí aj domácim znieť úplne absurdne.

Talisman bude mať náhradu. A bude ňou Austral vo svojich rôznych verziách. Austral vlastne bude tým, čo som svojho času predpovedal modelu Captur v tomto teste. Všetkým. Nahradí Espace, Talisman, Kadjar i Koleos. Tak sláva SUV. Pozrite si galériu, tam je zachytená faceliftovaná verzia modelu.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo