2024-05-13 14:46:00
Kia Sportage 30
Kia Sportage 30
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD - 30 rokov úspechu a plným právom

Pri Kiách som trošku nováčik, máloktorá sa ku mne dostáva, ale o to viac som sa sám seba pýtal, či aj toto by nemusel byť vhodný kandidát na moje súkromné auto.

Kia Sportage? Veď už má dynamické tvary, má aktuálne limitovanú sériu ku 30 rokom automobilky na našom trhu a tiež má vlastne aj sériu ku 30 rokom modelu na trhu. Prvá Kia Sportage sa totiž začala vyrábať v roku 1993 a to znamená, že tri dekády už má jednoznačne za sebou.

Po tridsiatich rokoch je nepochybne v plnej sile. Špeciálna séria má totiž rozumnú výbavu a dokáže ponúknuť veľa za celkom rozumnú sumu. Toto je 1,6 litrový prepĺňaný motor T-GDi s výkonom 110 kW (150 k) spojený s automatickou prevodovkou a vlastne aj s mild hybridom. Ideálne auto pre tých, čo veľa nenajazdia, ale zároveň chcú mať niečo svižné a použiteľné v prípade dlhších trás na dovolenky a podobne. Navyše je edícia 30 dnes už minuloročná edícia, nájdete ju v cenníku skladových modelov a pochopiteľne so zaujímavejšou cenou, než má modelový rok 25.

Zdroj: Jozef Murárik

Ale začnem tak zoširoka, vizážou, veď musí upútať na prvý pohľad. Predné denné svetlá s bumerangovým štýlom denného svietenia upútajú. To je asi jasné. Takisto zadok má zaujímavé stvárnenie a línie sú veľmi moderné. Ale čo tá farba? Kia si pre svoju špeciálnu sériu k 30 rokom na našom trhu vybrala ako prezentačnú práve sivú. Sivú, ktorá vyzerá akoby farbou ani nebola sivú, ktorou sa kedysi natierali ploty a sivú, ktorá bola ešte pred tými 30 rokmi výsadou hrncov. Kto vlastne môže za toto sivé šialenstvo? Ja vidím asi Audi. To začalo s Nardo Grey a následne sa farba rozšírila ako korona začiatkom roka 2020. V tomto prípade však modelu Sportage sedí a vlastne sa nemôžem ani veľmi sťažovať. Keby sú to moje peniaze, beriem niečo výraznejšie, ale takto auto nikoho neurazí, zároveň nikoho nenadchne. Môže mať akékoľvek línie, akékoľvek tvary zanikajú. A takisto zanikajú zliatinové disky čiernej farby s priemerom 19 palcov. Je to auto, ktoré si môžete kúpiť aj keď bývate v bytovke a nebudete pôsobiť ako niekto, kto práve minul 30 000 €. Vlastne viac ako 30 000 €, lebo toto je mild hybrid s pohonom všetkých 4 kolies! Toto auto stojí 35 690 € plus príplatok za farbu 600 €.

Zdroj: Jozef Murárik

Asi je to veľmi cítiť, toto nie je môj štýl konfigurácie, nie je to auto, ktoré by som si ja sám zvolil, čo sa týka farby a diskov. Disky majú byť výraznejšie, aj keď nemusia byť extrémne veľké. Toto auto je skôr na štýl nenápadnosti a rozhodne som už aj dnes, aj včera, aj za posledný týždeň videl krajšie našpecifikované alternatívy od rovnakého výrobcu s rovnakým modelovým radom. Ak ale o zovňajšku hovorím ako o relatívne nudnom s modernými tvarmi, interiér vyzerá fakt dobre. Môže za to aj čalúnenie zelenou kožu s odtieňom Midnight Green kombinované s alcantarou a kožou čiernou. Čítate správne, to čo sa javí ako sivá je vlastne zelená. A to, milý Horste, to sa oplatí. Nemá síce vetranie sedačiek, má iba vyhrievanie, ale vyhrievaný je aj volant. Paradoxne práve volant je najslabšia stránka interiéru v prednej časti. Prečo v prednej, to hneď zistíte. Predná časť je moderná s pásom displejov, meniacim sa podľa zvoleného režimu. Režim meníte kolieskom za kolieskom prevodovky. Tu dokážete aj uzamknúť stredový diferenciál, ale myslím si, že to je len elektronický a nie mechanický štýl uzavretia. To je ale úplne jedno, pri takomto aute netreba nič iné. Prekusol by som dokonca aj lesklé čierne plasty, ktoré sú trendové, lakťovka je veľká, nápoje rozhodne máte kam natlačiť, máte kam dať aj mobilný telefón, dokážete ho... Nedokážete ho bezdrôtovo nabíjať, to vo výbave nie je. Ale čierny strop ladí s ostatnými časťami vozidla.

Zdroj: Jozef Murárik

Vpredu sa sťažujem naozaj len na somariny a obstarožný volant. Vzadu som až prekvapený, že je miesta tiež dosť. Horšie je to ale s kufrom. Ten už na pohľad vyzerá malý a reálne je v znamení 562 litrov. Cifra vyzerá v pohode, realita trošku menej. Ale stále viete variovať objem naklápaním operadiel zadných sedadiel delených 60:40 a priestor nafúknuť na 1 751 litrov.

Čo ma ako neKiistu celkom prekvapilo je fakt, že Sportage je vlastne celkom dobre spravený a je z rozumných materiálov. Čakal som trošku horšie. Tým nechcem auto dehonestovať, stále je na tom podobne ako napríklad Hyundai Tucson, ale neviem prečo, čakal som, že aj mäkčených plastov bude trochu menej. To sú ale plusové body pre vozidlo, s ktorými dokáže viac vody zamútiť.

Zatiaľ je všetko super, veď tlačidlá chudoby pri vyhrievaní nemôžem kritizovať. Ak neviete, čo sú tlačidlá chudoby, tak to sú miesta, kde by boli ďalšie tlačidlá, ale nie sú tam, lebo toto nie je najlepšie vybavená verzia. Aké tu chýbajú? Predsa tu chýba ventilácia sedadiel! Aj napriek perforácii, ktorá by mohla hovoriť o tom, že v aute je, je opak pravdou. Aj tieto tlačidlá sú z čierneho lesklého plastu, ale sú bez funkcie a bez možnosti stlačenia.

Zdroj: Jozef Murárik

Pohon tohto kúsku má zabezpečovať motor s mild hybridným doplnkom. Mild hybrid je len doplnok s 48V, čo znamená absolútne bezstarostnú jazdu iba s tankovaním benzínu. Základom pohonu je 1,6-litrový benzínový turbomotor spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami. Na papieri vyzerá 110 kW (150 k) vynikajúco a reálne môžem povedať, že to veľmi podobne teórii jazdí. Jediný problém nastáva v momente, že sa chcete silnejšie odpichnúť z križovatky a vtedy nastane istá forma seknutia. Viete sa tomu vyvarovať, ale občas to dokáže prekvapiť. Inak prevodovka radí celkom príjemne a dokonca je príjemne naladený aj podvozok. Nevadia mu ani väčšie disky, zvláda ich bravúrne. Zo všetkého sa mi asi najviac hodí charakteristika podvozku slovom komfortný. Nie, nemá športové ambície, ak áno, tak len veľmi jemné a určite nie s týmito diskami. Ale športové ambície vlastne nemá ani samotná pohonná sústava.

A teraz kauza spotreba. Začnem mestom. V meste, ak sú stojaté kolóny, tak sa viete s prehľadom dostať kľudne ku 8 litrom. Ale ak jazdíte plynulo a máte zrovna prázdnejšie mesto, tak viete jazdiť okolo 5,5 až 6 litrov. Mimo mesta je to skôr v znamení šestky až sedmičky a diaľnica vie vyhnať spotrebu k 7,5 litrom, možno znova ôsmim. Stále sú to údaje, za ktoré sa rozhodne Kia Sportage hanbiť nemusí. Áno, s Full hybridom od Toyoty by ste mohli mať hodnoty nižšie, ale Kia prezentuje veľmi peknú nádielku.

Zdroj: Jozef Murárik

Kým na začiatku som ku Kii Sportage pristupoval s predsudkami, nakoniec mám jasno. Aj toto je dobré auto. Vlastne už chápem prečo je tak úspešné a prečo zotrváva na trhu už 30 rokov. Má na úspech všetky predpoklady a súčasná generácia je znova tá najlepšia v celej histórii. A čo sa mi na tomto kuse páči najviac? Zelená farba v interiéri! Tá je fantastická. Ak by som mal zobrať do úvahy aj druhý superlatív, druhý koniec spektra, tak najmenej sa mi páči relatívne podpriemerný batožinový priestor vzhľadom na celkovú veľkosť auta. Veď z vizuálneho hľadiska mám dojem, že aj Ford Puma má väčší.

Zdroj: Jozef Murárik

Technické údaje
Model: Kia Sportage 1,6 T-GDI AWD 7DCT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1591
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.):  110/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500 - 4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 189
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba podľa WLTP (l/100 km): 6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4515/1865/1650
Rázvor náprav (mm): 2680
Objem batožinového priestoru (l): 562
Objem palivovej nádrže (l): 54
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1573-1722
Užitočná hmotnosť min (kg): 488
Základná cenníková cena modelu (2024): 26 990 €
Základná akciová cena modelu: 25 490
Základná akciová cena verzie Edicia 30 AWD 7DCT: 35 690 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku