2024-05-15 15:42:00
BMW i5 M60
BMW i5 M60
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW i5 M60 – z budúcnosti prítomnosť

BMW i5 je jedným z najpokrokovejších elektromobilov na trhu. Aj vďaka nemu už viac nie je ťažké obísť Teslu.

Povedzme si to otvorene: na vrchole elektromobility sú dve značky. Tesla a BMW. Pohonné jednotky a elektrická sústava značky BMW je už tak ďaleko, že parametrami i schopnosťami predbieha konkurentov a doťahuje sa na lídra trhu – Teslu. Roky náskoku, ktoré americký výrobca mal, sú takpovediac preč. Kým Tesla ako elektrický startup sa od začiatku snaží kompletne prekopať celý automobilový priemysel, pre zavedeného výrobcu, ktorý tiež v elektromobilite nie je úplný nováčik, je cesta omnoho ľahšia. Výsledkom tejto značnej nerovnováhy medzi zdrojmi a potenciálom je aj nové BMW radu 5. Auto, ktoré je postavené ako elektromobil s možnosťou využívania hybridných a plug-in hybridných pohonných jednotiek napriek svojej viacstrannosti dokáže ponúknuť reálnu konkurenciu pre najpopulárnejšieho výrobcu. A nielen to. Prakticky ukazuje na to podstatné: že akokoľvek je Tesla výnimočná, v elektromobilite nepatrí do prémie, jej cieľom i podstatou je mainstream. Ak chcete – vyšší mainstream. Stačí si sadnúť do kabíny áut oboch výrobcov a rozdiel vnímate okamžite. BMW robí to isté ako doteraz, ibaže aj elektricky. Tesla tiež robí to isté čo doteraz, aj keď sa „zdržiava“ zbytočnosťami (plechový zázrak Cybertruck – aj keď je technicky unikátny, výrobcu stál priveľa, Yoke a podobne).

No a keď sa pozriete na ostatných účastníkov v prémiovom segmente? Opakuje sa príbeh z uvedenia radu 7. Tak ako sedmica, tak ani päťka jednoducho aktuálne nemajú konkurenciu. Kým v spaľovacích verziách ešte ako tak, v elektrických vôbec. Mercedes tento deficit doťahuje dôkladným faceliftom modelov EQ azda aj vrátane EQE. Či to stačí, to zatiaľ neviem. No a ostatní? Ostatní spokojne spinkajú. Audi ponúka produkty buď iné, ale o triedu vyššie (e-tron GT), Volvo nemá nič, Lexus tiež, Polestar tu síce je, ale aj nie, no a Čína sa hrá na svojom piesočku a do Európy to skúša cez mainstream, alebo cez uletené kusovkové somariny, v ktorých sa ani kôň nevyzná.

Model i5 aktuálne kúpite v dvoch konfiguráciách. Ako verziu i5 eDrive 40, alebo ako testovanú i5 xDrive M60. Rozdiel je v pohone náprav a v ponúkanom výkone a istotne i vo výbave, no to sa dá rýchlo dohnať.

Zdroj: Ján Hargaš

Batérie sú však rovnako veľké – s použiteľnou kapacitou „len“ 81,2 kWh. A práve to je na tom to najzábavnejšie. Bavori sú si svojimi baterkami a hlavne úspornými a výkonnými motormi a ďalšími komponentami tak istí, že si dovolia do auta vložiť o poznanie menšiu batériu a tvrdiť, že dojazdy sú podobné ako u áut s baterkou väčšou. A ony naozaj sú. Ja som na 80% baterky tohto stroja odjazdil 313 km. A upozorňujem, že i5 M60 má 601 koní a rozhodne sa nebojí ich použiť. A sú to reálne kone, nie papierové, takže keď dupnete na plyn, mozog sa vám rozpleští o lebku, následne sa vyplaví kopa adrenalínu a vy to chcete zažívať zas a znova. A tak aj robíte.

Nehovoriac o tom, že podvozok je tradične brilantný, no ešte vylepšený natáčaním zadnej nápravy, takže to auto jazdí ako malý Boh a aj zákruty chcete prechádzať dynamicky. Keď si teda dojazdy zrátate, na plnú baterku viete i s ťažkou nohou a diaľničnými rýchlosťami okolo 140 km/h+ odjazdiť v kombinovanom cykle 391 km, kým vám zasvieti na ukazovateli 0. A ten ukazuje od začiatku do konca mimoriadne presne. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 prebieha za 2,32 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 2,86 sekundy. Maximálka je 230 km/h. Z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy, pritom auto má v pohotovosti 2,3 tony.

Zdroj: Ján Hargaš

Moje psie kusy, časté predbiehanie, prudké prejazdy zákrut i cca 50% nájazdu na diaľnici (zvyšok okresky a mesto v pomere 4:1) znamenali spotrebu na úrovni 19,9 kWh. Teplé májové počasie, stále zapnutá klíma. Jeden až piati členovia posádky.

Aj keď sa snažíte jazdiť dynamicky, stále väčšinu času trávite pokojným jazdením. Čisto diaľničné tempo si pýta v závislosti od profilu, poveternosti a samotnej rýchlosti cca 20 až 25 kWh. Pri snahe udržiavať rýchlosť niekde medzi 135-145 km/h to bolo 23,4 kWh na 100 km. Netreba veľkú matematiku, aby ste si vyrátali, že na diaľnici dáte na šupu 300 km a potom sa už obzeráte po nabíjačke. Keďže však auto zvláda výkon do 205 kW, ďalších 200-300 km tam máte doslova za pár minút. Na ultra rýchlej nabíjačke som sa zo 7% na 75% dostal za približne 25 minút. A to tam šlo od začiatku „len“ nejakých 138 kW. Na 50 kW nabíjačke sme strávili viac času a nabili o kus menej, no presne pre také prípady má auto funkciu/apku Airconsole, ktorá deti s mobilmi zabaví aj keď nemáte kam počas nabíjania vyraziť.

Zdroj: Ján Hargaš

i5 by svojou veľkosťou a ponúkanou úrovňou výbavy i dojazdom a výkonom mohla pokojne vážiť i 2,7 tony. Má o 400 kg menej vďaka menšej baterke a uplatneniu ľahších materiálov. Ani 2,3 tony nie je málo, no keď si vezmete, že päťka mala už v minulej generácii s poriadnym motorom pokojne cez dve tony, hmotnostný rozdiel naozaj nie je veľký. A auto tak aj pôsobí. Je pocitovo ľahké a aj keď viete, že to nie je drobec, jazdu s ním si užijete aj bez toho, aby ste všade lietali ako šialenec. Podvozok je tichý, nerovnosti žehlí pekne aj keď sa nesnaží úplne ich poprieť. Náklony karosérie prakticky nie sú a na hrane sa auto správa presne tak ako by BMW malo – mierne pretáčavo i so zapnutými pomocníkmi.

Škoda, že zapínanie a vypínanie asistentov si vyžaduje viac ako len stlačenie tlačidla na volante, či pod ním. Najmä asistent upozorňujúci na zmenu a prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti je vo všetkých nastaveniach otravný. A príležitostne ma štval aj asistent jazdy v pruhoch. Ten sa aspoň pričasto neozýva, no zdá sa mi, akoby reagoval viac, než je nutné. Treba ale uznať, že nešklbe volantom tak ako u konkurentov a zasahuje tvrdšie, až keď reálne hrozí že nechcene vyleziete z pruhu. No a navyše: pri BMW si niektoré z funkcií asistentov viete upraviť tak, aby príliš nestresovali. Pravda, nový infotainment s ikonkami potrebuje viac času na pochopenie ako rokmi preverený iDrive z minulosti.

Zdroj: Ján Hargaš

Naopak, pochvalu si zaslúžia matricové LED svetlá. Silné, no neoslňujúce. Na diaľnici funkciu matrix ľahko vypnete. Tradične pri nových BMW: konštruktéri zabudli na možnosť zhasnúť stretávacie svetlomety v noci, obrysové, či denné vám skrátka neprepne, môžete sa aj pototo. Na priecestiach teda musíte vypnúť auto, aby ste nevypaľovali oči ostatným.

Infotainment mi napriek jeho hĺbke, peknému rozlíšeniu a množstvu funkcií príde príliš rozbitý. Ak hľadám nastavenia, chcem ich mať všetky spolu. Navyše sú ikony rozmiestnené zdanlivo nezmyselne. Iste, nejaká miera optimalizácie tam je, no nie je veľká a zišlo by sa viac. To však rieši výrobca až pri novej generácii svojich modelov. Predpokladám, že aktualizáciu sa užívateľské prostredie zlepší aj v bežnejších modeloch. Každopádne systém funguje dobre. Miestami si nerozumejú smartfón (Apple) s infotainmentom, avšak spojenie funguje spoľahlivo aj bezdrôtovo.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW i5 v kabíne vyzerá výborne. Dobre sa sedí v oboch radoch. Štvorica má naozaj veľa priestoru po každej stránke. Aj pätica sa odvezie. Tradičná trojpriestorová karoséria má značné výhody z hľadiska pohodlia i vizáže. Auto v tejto výraznej červenej farbe s M doplnkami vyzerá veľmi dobre. Oči potrebujú čas, aby si na jeho ostré hrany zvykli, no v konečnom dôsledku auto dokáže vyniknúť a naopak, ani nie je príliš nevšedné. BMW sa postaralo, aby ste si pri spaľovacích modeloch museli kúpiť aspoň nejaké úpravy zovňajšku, inak ten dizajn nefunguje, no tu je všetko ako má byť aj keď kúpite „iba“ 40-tku s pohonom zadnej nápravy. Aj tá vás totiž vyjde cez 70-tisíc. Toto konkrétne auto 120 tisíc. Je to dosť, ale keď chcete mať vrcholnú verziu so všetkým, má to svoju logiku. 8,5 z 10 bodov. Veľmi dobré auto, veľmi dobrý elektromobil.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: BMW i5 M60 xDrive
Počet valcov: -
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.): 442/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 795/1
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 3,8
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 18,2-20,5
Maximálny výkon nabíjania DC/AC (kW): 205/11
Dojazd na jedno plné nabitie max (km): 457-515
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5060/1900/1505
Rázvor náprav (mm): 2995
Objem batožinového priestoru vzadu (l): 490
Kapacita batérie  81,2
Pohotovostná hmotnosť (s výbavou) (kg): 2380
Užitočná hmotnosť (kg): 590
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg) 2000
Rozmer pneumatík radu 7 min.: 245/50  R19
   
Základná cena modelu: od 71 000 €
Základná cena verzie: od 99 950 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku