2024-06-06 15:24:00
Ford Mustang predstavenie na
Ford Mustang predstavenie na Slovensku
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: Nový Ford Mustang - Ví-ťaz, bezkonkurenčne

Ford spravil veľmi príjemnú a veľmi milú vec. Predstavil model Mustang aj na slovenskom trhu, ktorý už má stále menej a menej ľudových osemvalcov.

Vlastne, ľudových osemvalcov nikdy nebolo dosť, vždy to bolo, v oficiálnej distribúcii, viac, či menej, o Mustangu. No a teraz prináša Ford na náš trh jeho najnovšiu verziu, najnovšiu generáciu, ktorá príde ako štandardné GT, alebo ako verzia Dark Horse.

Na predstavení na Žilinskom letisku sme mali práve obidva tieto modely k nahliadnutiu a vyskúšaniu na šprintoch. Takže bez ohľadu na to, kto vyhral, bol víťazom Mustang, jeden z tých 140, ktoré prišli na veľmi podarený program.

Po úvodnom nápojovom koliesku cez catering strhli devy plachty z Mustangov. Celý zážitok bol umocnený tým, že v dvoch autách niekto sedel a ako naťahalo vzduch a motory sa točili do otáčok, tak sa saténová plachta ťahala do čelnej masky. Možno to vyzerá ako sprostosť ale v živom svete bolo práve toto absolútne famózne.

Zdroj: Jozef Murárik

To, čo som načrtol je naozaj pravda, Mustang bude na našom trhu dostupný už iba s 5-litrovým osemvalcom. No a pre Dark Horse získa trochu iné naladenie. Bez ohľadu na verziu bude mať Mustang úplne iné vstupné nasávacie Potrubie, ktoré optimalizuje prietok vzduchu a zlepšuje reakcie agregátu.

Základný Mustang GT bude mať výkon 328 kW (446 k) a na výber bude mať manuálnu šesťstupňovú prevodovku a automatickú desaťstupňovú prevodovku. Rovnako to bude aj pre Dark Horse, ale ten bude mať výkon posunutý na 334 kW (453 k) a dostane manuál Tremec.

No a teraz sa pozrime na obidve auta spoločne a kritickým okom. Niektorí hovoria, že tento nový Mustang je vlastne len facelift toho predchádzajúceho, ktorý bol facelift toho predtým. Reálne tak nová generácia ide späť v histórii do roku 2015. Ale na tomto najnovšom prebehlo až toľko zmien, že sa naozaj dá považovať za komplexne vylepšený automobil. Prednú časť s agresívnymi svetlami spozná už každý a aj pod tou spomenutou plachtou. Zadná časť si za vzor zobrala elektrický model Mustang Mach-E. Má príliš podobné svetlá a už aj pre Európu budú celé červené. Doteraz ste mohli európsky a americký Mustang rozlíšiť práve podľa farby zadných svetiel. V spodnej časti je síce masívny difúzor, v nárazníku, ale už teraz je jasné, že firmy vyrábajúce karbónové doplnky budú mať raj na zemi. Mustang bude naďalej populárny a práve iný zadný difúzor si kúpi každý druhý majiteľ.

Zdroj: Jozef Murárik

Situácia v interiéri favorizuje dva veľké displeje. Tie boli síce už v predchodcovi, ale v novinke sú prepojené a viac späté k sebe. Mustang má však jedno eso v rukáve. Na displeji pred vodičom si môžete zvoliť štýl prístrojov, ktoré mal aj Fox Body Mustang v osemdesiatych rokoch. Ďalší Cool bodík do rovnice.

Pri voľbe prvého auta na drag race som nechal priestor staršiemu kolegovi, ktorý automaticky skočil do verzie Dark Horse. Ja som osedlal práve obyčajné GT, ktoré mi celkovo prišlo možno ešte trošku lepšie na povrch letiska. Jemný Line lock, trocha usmažených pneumatík a môžem ísť pretekať. Keby sa neoneskorím na štarte, možno by som aj vyhral, ale takto vzdávam hold kolegovi, ktorý sa na prvé miesto dostal zaslúžene. Len pre informáciu, mal som čas približne 12,6 sekundy. Na sériové auto to vôbec nie je zlá hodnota.

Následné šprinty ukázali, že je rozdiel nielen medzi autami a vodičmi, ale najmä medzi ľavou a pravou dráhou, lebo obidve časti schli rôzne. Tá vpravo bola jednoducho rýchlejšia. Tento rok to je ale nielen o predstavení nového Mustangu, ale pripája sa aj oslava 60. výročia. Práve takéto nevinné šprinty, pri ktorých všetci ostali pekne vo svojej drahej, sú peknou pripomienkou toho, že Ford chce motor V8 robiť naďalej a držať Mustang živý tak dlho, ako to pôjde. Niektorí už rezignovali. Však Dodge! A Chevrolet rovnako.

Vlastne, čo nám ostáva ešte z takýchto 8-valcových potvor na trhu? Dajme sa trochu do obrazu, Mustang Dark Horse s automatom stojí 72 300 € už s Magneride. V tejto sume nie je konkurenciou vôbec nič. Možno nájdete za podobné peniaze maximálne jazdený Lexus LC500, ktorý je náturou veľmi podobný, ale má trošičku inak prevedený interiér. Ďalším konkurentom v sumách 200 000 € by mohol byť Mercedes-AMG GT. Alebo tiež BMW M850i. Lenže to sú autá násobne drahšie.

Mustang je preto stále vynikajúcou voľbou pre každého, kto hľadá športové auto s rozumnými jazdnými vlastnosťami, ale tiež chce auto, ktoré nebude stáť veľa. Dokonca získa kupé, v ktorom sa dajú použiť aj zadné detské sedačky. Zadné sedadlá majú predsa isofix a tiež dostatok miesta na nohy. Ak sa spolujazdec uskromní, tak na zadné sedadlo dáte kompaktnejšieho dospelého. A to sa v konkurentoch, aj keď výrazne drahších, nedá. Z tohto pohľadu by azda najväčším protihráčom mohlo byť BMW M4. To má dosť miesta vzadu, viac ako M8, ale má aj vysoký výkon. Jediné, čo mu chýba je atmosférický charakter osemvalca, keďže ma prepĺňaný 6-valec.

Takže, ak ste chcete kupé s veľmi charizmatickým prejavom, tak príliš neváhajte, určite sa časom stratí aj táto ikonická kombinácia. Dovtedy však máme vynikajúcu možnosť v ponuke.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku