2024-06-19 08:11:00
Fisker Ocean 2022
Fisker Ocean 2022
Zdroj: Fisker

Tri nesúvisiace úmrtia: Fisker zbankrotoval. Volvo S60 skončilo. Godzilla tiež

Fisker včera večer podal žiadosť na ochranu pred veriteľmi. To znamená, že mu došli prachy a nie je schopný ísť ďalej.

Že to ide s Fiskerom prudko z kopca sa v zainteresovaných kruhoch vie už od konca minulého roka. Začiatkom tohto roka Fisker informoval, že ak sa mu nepodarí zohnať dodatočné investície, či ochranu prostredníctvom spojenia s veľkým výrobcom, firma príde o cash do 12 mesiacov. Nakoniec z toho boli len štyri mesiace a je to tu. Fisker žiada o ochranu pred 200 až 999 veriteľmi. Hodnota majetku firmy je niekde medzi 0,5 až 1 miliardou dolárov, no dlhy sú niekde medzi 100 až 500 miliónov dolárov. Niežeby to firma nevedela, no ide o rozpätie, ktoré nemusí nutne špecifikovať verejne.

I keď to zo začiatku vyzeralo ako dobrý nápad - zveriť výrobu do rúk profesionálom, výpočty a odhady sa sekli a výroba v rakúskej Magne a následný dovoz na hlavný trh do USA bola komplikovaná, pomalá a výrobky boli kazové bez dostatku náhradných dielcov. Ako však vyplýva z informácií insiderov, nebola to vina výrobcu, Magna zodpovedá za výrobu mnohých modelov značiek viacerých výrobcov a problémy nemá, respektíve ak ich má, dokáže ich riešiť. Problémom bolo, že Fisker jednoducho škrtal kde mohol a už od začiatku hasil problémy, ktoré by pri trochu lepšom manažmente nemuseli nastať, respektíve nemuseli sa stať takými veľkými. Ale to už je dnes jedno. Fiskera nezachránil ani Nissan a ani údajné štyri ďalšie automobilky, ktoré mali o spoluprácu záujem. Možno však niektorí zo záujemcov práve na bankrot čakajú, aby získali podstatu firmy vrátane know-how následne očistené od problémov s veriteľmi.

Isté je, že výroba Fiskeru Ocean - prvého modelu výrobcu sa v Magne zastavila už v marci a lídri výrobcu potvrdili, že výroba nebude obnovená, aj preto prepustili cca 500 ľudí.

Volvo S60 ide pápá

Volvo S60 - krásny sedan so švédskymi koreňmi končí. Jeho koniec sa tak všeobecne očakáva už istý čas, Volvo sa chce do pár rokov zbaviť spaľovacích verzií tak celkovo, no S60-tka patrí medzi nové modely, ktoré veľké marže a tobôž predaje firme nenosia. Teraz výroba končí na jednom z kľúčových trhov - v USA. Závod v Ridgeville ohlásil koniec výroby vozidla. Sústrediť sa chce na model EX90 - elektrickú verziu XC90-tky. Model S60 sa naďalej vyrába v Číne, Malajzii a vraj aj tunák v Európe.

Isté je, že auto si už nemôžete kúpiť a ani objednať u nás i na okolitých trhoch. Volvo tak celkovo ukončilo výrobu naftových motorizácií, ktoré boli aj v tomto modeli dlhodobo najväčšmi populárne. No tento výrobca sa zmeny smerom k elektromobilite nebojí. Ikonické sedany a kombíky zo Švédska sú však u nás už definitívne pod drnom a zdá sa, že postupne skončia aj na ďalších trhoch. Američania sa utešujú, že americký závod Volva ešte bude pokračovať vo výrobe kombi verzie V60 s plug-in hybridnou sústavou, no aj tam už nepochybne hodiny hlasno tikajú.

Zdroj: Volvo

Umieranie zaživa aj pre GT-R

Podobný postupný skon už roky prebieha pri modeli Nissan GT-R. Godzilla odišla z nášho trhu asi tak pred dvomi rokmi, no výroba v Japonsku pokračovala naďalej. Teraz končí výroba pre americký trh a vyzerá to tak, že po 17-tich rokoch Nissan pošle v októbri toto auto definitívne do minulosti. K tomu nie je veľmi čo napísať. 17-rokov je v dnešnej automobilovej dobe extrémne veľa. No pravdou tiež je, že GT-R svojho času v roku 2007 natoľko predbehlo dobu, že zostáva relevantné aj napriek dlhočiznej výrobe. A nové GT-R pritom má prísť. Má byť elektrické, respektíve elektrifikované. A viac sa mi už naozaj nechce písať. A vám sa už istotne ani nechce čítať... elektro a GT-R? Hmm...

Zdroj: Nissan


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Motor1.com

Komentáre k článku


Stream naživo