2024-06-04 14:22:00
DS4 Cross
DS4 Cross
Zdroj: jh

TEST: DS4 Voyage - na dlhú cestu pokojne a luxusne

DS4 vo verzii Voyage s naftovým motorom a automatom je tým, čím by prémiovosť v malom aute mala byť.

A síce bezstarostnosťou. Natankuješ a ideš. 800 kilometrov do ďalšieho tankovania na pohodlnom podvozku v tichom aute s kvalitnými sedadlami s množstvom asistentov a v unikátnom aute, ktoré aj tri roky od uvedenia naďalej zostáva raritou na cestách.

Naftový motor je taký, aká je dnešná doba. Žiaden veľký objem, žiaden masívny výkon, no typický zvukový prejav, typický krútiaci moment a to v spojení s automatickou prevodovkou. Toto auto nemá záujem pretekať, fujazdiť, letieť, ponáhľať sa. Dokáže to, vie aj predbehnúť, no jeho podstata je inde. A úprimne, presadol som z hyper moderného plug-in hybridu a jazdu so starou dobrou naftou som si naozaj užíval. Nešlo by to v každom aute, toto malo niečo navyše.

DS4 je crossover so siluetou predĺženého hatchbacku. Dĺžka 4,4 metra, pritom široký a relatívne nízky postoj. Verziu podvozku Cross som jazdil vôbec prvýkrát. Auto je vďaka nemu o kúštik vyššie. Nie je to crossover, ktorý sa snaží byť hatchbackom, je to crossover, ktorý je crossover. Bodka. A po tejto skúsenosti by som len ťažko zvolil inú ako Cross verziu. To preto, lebo ku charakteru modelu pasuje najviac.

Zdroj: jh

Dnes model DS4 môžete kúpiť len s tromi motorizáciami. Všetky verzie majú osemstupňový automat, všetky majú pohon iba prednej nápravy. Základ tvorí dobre známy trojvalec s objemom 1,2 litra a s výkonom 96 kW. Pre veľkú časť publika to bude nepredstaviteľné spojenie - tri valce a prémia? Uznávam časť pointy. Noazaj je trojvalček v tomto aute jednak relatívne slabý, jednak nepasuje ku charakteru vozidla a hodí sa skôr do DS3, tam je dokonca celkom svieži a zábavný. Druhou alternatívou je testovaný štvorvalcový naftový motor. 1,5 BlueHDi s výkonom rovnakých 96 kW a s krútiacim momentom väčších 300 Nm. No a finále tvorí verzia plug-in hybridná s výkonom 165 kW (225 k).

Vo výpočte chýba ako slabší plug-in hybrid, tak predovšetkých neelektrifikovaná štvorvalcová verzia agregátu PureTech, ktorú poslali tahet emisné normy. S ňou bola DS4-ka úplne ideálnou verziou samej seba. Z ponúkanej palety, či skôr palietky motorov má každý svoju slabinu. Najlepšou voľbou však zostáva plug-in hybrid. Dostatok výkonu spaľovacieho motora s elektrickým dopingom a možnosťou jazdiť v úplnej tichosti, šetriť palivo a parkovať na zástrčkových parkoviskách. Naftový variant nie je natoľko lákavý, aby mal potenciál stať sa najpredávanejším, i keď je pre mnohých zákazníkov stávkou na istotu. Jeho nízka spotreba a dlhý dojazd sú silnými argumentmi, rovnako tak spolupráca s automatickou ešte stále meničovou prevodovkou - ktorá je celkom bezproblémová - tá spolupráca. Mňa by však vedela odradiť pomerne mdlá dynamika vo všetkých merateľných parametroch. Tomu motoru sa nikdy veľmi nechcelo a aj keď na zákazníkov vie presvedčivo vplývať svojim nízko položeným krútiacim momentom, číselné parametre má podpriemerné a je porovnateľne najpomalšou verziou modelu. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 10,9 sekundy. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 7,88 sekundy a z 80 na 120 km/h za 9,62 sekundy. Všetky tri časy sú podpriemerné, zvlášť keď uvážime cenovú hladinu vozidla. To neznamená, že zaostáva za prémiovou konkurenciou, koniec koncov, automobilky i zákazníci majú vo veľkej obľube kombinovať extra bohatú výbavu v drahom aute so základnými motormi.

Zdroj: jh

Čo tie čísla znamenajú v praxi? Nedá sa predbiehať? Dá. A ide to relatívne ľahko, no auto potrebuje väčší priestor na rozbeh. To znamená, že predbiehanie je ideálne na dlhších voľných úsekoch. Najlepšie si pred samotným predbiehaním urobiť zopár metrov medzeru medzi autom a predbiehaným vozidlom a stlačiť plyn ešte predtým, než v protismere prejde posledné auto. Takto dáte motorizácii čas na podradenie a nafúknutie turbodúchadla. Ak by ste si podradili ručne vo vhodný okamih a hneď zošliapnete plyn, ušetríte bezmála dve sekundy a dostanete sa na dobré priemerné časy pri predbiehaní. A práve to môže byť odpoveďou na obavy z nedostatku dynamiky - chce to cvik.

To a priemerná spotreba 5,8 litra. A to nebola moja spotreba. To bola spotreba dosiahnutá počas posledných vyše 7000 km z 30-tisíc, ktoré už malo auto najazdené. Skrátka - menší motor vie ako šetriť palivo. Moja priemerka v kombinovanom cykle v pomere 40:40:20 (diaľnica - okresky - mesto) bola 6,3 litra nafty na 100 km. Moja spotreba zodpovedá nielen kombinovanému nájazdu v danom pomere, najmä zodpovedá vodičovi, ktorí chce od auta trošku viac a na diaľnici miestami tlačí viac ako povoľuje limit. Nie však o veľa.

Zdroj: jh

Voyage - nie je to zbohom

Šťastnú cestu si prajeme väčšinou, keď niečo končí, iné začína. Nepochybne to má súvis aj s novým autom. Staré končí, nové začína. Aby tá nová cesta bola Grand, DS si pre DS4 a svojich zákazníkov pripravila verziu Voyage. Kombinovať ju možno len s naftovým motorom. Logicky. Najväčší dojazd, najdlhšia cesta. Naftový motor bude pre užívateľa spoľahlivým partnerom na dlhé trasy. Mám rád jeho zvuk, ktorý v DS-ku znie ešte o kúsok lepšie ako v iných autách, kde agregát nachádza svoje uplatnenie. Je to chrchloš ale človeku to evokuje najmä príjemné zážitky z dlhých ciest.

Výbava je postavená na stupni Rivoli, no ponúka ešte viac ako výbava Opera. Okrem množstva doplnkov a koženého interiéru, či assitenčných systémov, aj systém nočného videnia, či 19-palcové kolesá v dizajne Lima, ktoré sú inak vyhradené pre najvyššiu výbavu Opera. Stručne a skrátka: DS na tejto výbave ukázalo hĺbku možnosti nastaviť si auto presne podľa svojich predstáv - čo do dizajnu a zároveň pridáva vlastne všetko čo si v DS-ke môžete prikúpiť. Aj spomínaný podvozok Cross, ktorý reálne pomáha nielen pri obrubníkoch, či pri cestovaní strešnými lyžinami, ale aj pri komfortne na nekvalitných povrchoch. Auto stojí po zľave 37 990 a to mi príde ako dobrá cena vzhľadom na protihodnotu, ktorú ponúka. Ak by ste Voyage chceli, ponuka platí len na skladovky. Všetky tieto autá sú skrátka nakonfigurované.

Zdroj: jh

DS4 má komfortné sedenie, výborné svetlá, v tejto verzii sa netreba trápiť dojazdom, ani veľkosťou diskov. 19-tky vyzerajú výborne a auto je na nich príjemné. Trápiť sa netreba ani obutím. Auto stojí na celoročkách od Michelinu, ktoré na mokre i na suchu odvádzajú slušnú robotu a v kombinácii s asistenčnými systémami voči nim nemám výhradu. Teda iba jednu - súvisí však s testovaným autom, ktoré má ľavé predné koleso zjazdené výrazne viac ako ostatné - na kraji. To svedčí o ostrej, no jednostrannej jazde. Pravotočivá zákruta deficit vzorky rýchlo prezradila - auto vtedy stráca grip skôr ako pri ľavotočivej zákrute. Akoby si užívateľ užíval dlhodobo výhradne nájazdy na diaľnicu a tým zbrúsil vzorku iba na danej strane. Celkom sranda.

DS4 Voyage má odomňa 7,5 z 10. Dobré a vyslovene pohodové prémiové kompaktné auto. Na mňa pôsobilo zvlášť osviežujúco po presadnutí z upípaného nervózneho plug-in hybridu. Dobrá voľba.

Zdroj: jh

Technické údaje

Model: DS4 BlueHDi Voyage
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 96/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,2-5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4400/1866/1490
Rázvor náprav (mm): 2675
Objem batožinového priestoru (l): 430
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1558
Užitočná hmotnosť (kg): 442
Rozmer pneumatík: 215/65 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 35 490 €
Základná cena motora a prevodovky (základná výbava): 36 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku