2024-06-04 12:12:00
Fisker Ocean 2022
Ilustračné foto strecha Fisker Ocean
Zdroj: Fisker

Výrobca totálne zlyhal: náhradné diely nie sú. Mysleli si, že robia dokonalé auto

Začínajúci výrobca automobilov urobil chybu, ktorú by zavedené automobilky nikdy nespravili.

Paradoxné je, že pritom spolupracoval s dodávateľom, ktorý dekády vyrába autá pre iné značky a jeho expertíza v priemysle je nespochybniteľná. Lenže v mladej automobilke natoľko verili svojmu produktu, že na náhradné diely jednoducho nemysleli. Aspoň to tvrdia bývalí zamestnanci startupu menom Fisker. Fisker to pochopiteľne odmieta, no ako informuje Insideevs váha dôkazov je značná.

Insideri sa už dávnejšie nechali počuť, že vo firme existovali tímy technikov, ktoré mali za úlohu z každej várky dovezených áut prvého modelu výrobcu menom Ocean odložiť jedno z každej farby, ktoré by bolo určené na náhradné dielce pre prípad, že by ich potrebovali. Toto auto následne poslúžilo ako darca napríklad pre diely karosérie, strešné okno, či ďalšie komponenty a to nielen po predaji auta, ale aj pred odovzdaním vozidla. Situácia s náhradnými dielmi bola taká zlá, že automobilka nevedela vyriešiť ani menšie nehody, ktoré sa autám mohli stávať prakticky už od prvého dňa a rozoberanie darcovských áut muselo prebiehať aj tesne pred odovzdaním vozidiel užívateľom - keď sa skrátka pokazili, či poškodili cestou.

Zdroj: Fisker

Fisker je výrobca, ktorý je v existencionálnych problémoch už niekoľko mesiacov. I keď prebieha intenzívna snaha o záchranu, aj tak to vyzerá skôr na pomalý a bolestivý odchod, než na zázračné zmŕtvychvstanie.

Fisker to pritom narozdiel od mnohých iných startupov zobral zo správneho konca. Inšpiroval sa výrobou elektroniky, konkrétne značkou Apple, ktorá sa venuje primárne dizajnu a softvéru a hardvér a jeho výrobu necháva na dodávateľoch. Takto si Fisker dohodol spoluprácu s rakúskou Magnou, ktorá pod svojimi krídlami zhŕňa nielen výrobu množstva komponentov do áut, no tiež vyrába modely samotné pre zavedené značky ako Mercedes, Jaguar a napríklad aj pre Ineos. Fisker týmto krokom s mávnutím čarovného prútika odstránil problém, ktorý položí väčšinu elektrických startupov, respektíve im výrazne skomplikuje príchod na trh - svoje by o tom vedel hovoriť napríklad Lucid, ktorý výrobu rozbiehal roky, no predsa sa mu podarilo dodávať produkty na trh.

Zdroj: Fisker

To isté sa podarilo aj značke Fisker. Problém však nastal v tom, že pre Fisker bol kľúčový trh na opačnej strane oceánu, než kde sa jeho autá vyrábali. Ďalším problémom bol nepochybne nedostatok skúseností a pravdepodobne aj nedostatok financií, ktoré spôsobili, že si od Magny skrátka neobjednal dosť dielcov "do foroty" tak, aby bol od prvého dňa pripravený na nehody i výmeny nefungujúcich dielov. Insideri popisovali prípady, keď do USA prichádzali ľudia s plnými kuframi náhradných dielov, len aby sa kľúčové súčiastky dostali k užívateľom skôr a čo možno najlacnejšie...

Automobilový experti pritom vedia, že úlohou výrobcu pri uvádzaní produktu je odhadnúť, ktoré diely bude potrebovať v akom množstve tak, aby sa mu čo najmenej kopili v skladoch a zároveň boli v rozumnom čase dostupné pre zákazníkov. Odhady sa robia na základe predchádzajúcich skúseností i na základe parametrov jednotlivých dielov - ich výdrže i percent chybovosti i pravdepodobnosti ich zlyhania či poškodenia. Fisker ale takúto prípravo od začiatku podceňoval. Toto je pritom len jeden z problémov, ktoré mal, najväčším bol okrem financií problém s dodávkami samotných áut zákazníkom a ich následnou funkčnosťou. Zákazník obvykle startupu odpustí, keď sa zo začiatku kazia nejaké drobnosti, ak ich dokáže dodávateľ rýchlo vyriešiť. Fisker ale pre svoj model Ocean takúto možnosť neponúkol...


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Insideevs.com

Komentáre k článku


Stream naživo