2024-05-27 21:49:00
BMW i5 M60 xDrive
BMW i5 M60 xDrive
Zdroj: jh/BMW

PRVÁ JAZDA: BMW radu 5 Touring – nabúchané prémiové kombi vyhovie všetkým

Kombi je viac ako sedan. Stále to platí u nás, platí to aj v rodnom kraji tohto vozidla.

Priemerný zákazník radu 5 Touring má 53-54 rokov. To je o tri-štyri roky menej ako je to v prípade vozidiel s karosériou sedan. Odkaz tejto informácie je jasný: Touring je pre mladších zákazníkov. Tých žijúcich aktívnym životom samostatne, či práve s rodinou a menšími, či skôr väčšími deťmi. BMW je nepochybne prvé medzi prémiovými značkami, ktoré prináša na trh čisto elektrickú verziu aj v prípade auta s batohom. Vyššia stredná trieda jednoducho elektrinu a batoh doteraz neposkytovala. Akokoľvek zaujímavé môže byť auto s karosériou liftback, či sedan, nie je to kombi. BMW zároveň vie, že takmer všetky modely Touring sa predajú v Európe. Kombi je skrátka naše, európske a jeho význam nedokáže úplne vymazať ani skaza tejto doby zvaná SUV.

Vzhľadom na vonkajšie rozmery vozidla je pritom model zároveň prvou kombi „sedmicou“ vôbec. S dĺžkou 5060 mm je toto auto reálne dostatočne veľké i priestranné, aby takéto tvrdenie nebolo celkom mimo realitu. Ďalšia vec je i cena, ktorá moje tvrdenie podporuje. Jednoducho sú tie autá čoraz drahšie a rad 5 dnes poľahky vyženiete nad 100-tisíc eur a to aj bez najvyššej výbavy, či najvyššieho výkonu. Naftový variant pôsobiaci ako najslabšia a teda základná motorizácia je od 63-tisíc eur. Plug-in hybridné verzie zatiaľ cenu zverejnenú nemajú. Najlacnejší elektromobil i5 kúpite od 71-tisíc eur. 

Prvé jazdy s modelmi BMW i5 Touring sa odohrávali v okolí domovského Mníchova približne v polovici mája. Počas niekoľkých turnusov si nové kombi vyskúšali motoristickí žurnalisti z každého trhu, na ktorý kombi radu 5 príde vrátane niekoľkých ázijských krajín a krajín blízkeho východu.

Rad 5 Touring má rovnako ako rad 5 v klasickej karosérii sedan pohonné jednotky s označením ICE, PHEV i BEV. To znamená, že kúpiť si môžete spaľovacie varianty doplené mild-hybridnými systémami, plug-in hybridy i čisto elektrické verzie. Rovnako ako v prípade sedanu, aj kombi zažíva medzinárodný launch (štart) v čisto elektrických verziách. I keď na podujatí boli aj modely 520d i 530e, boli len k nahliadnutiu a ukazovali doplnky, ktoré BMW k typickému aktívnemu životu s veľkými kombi ponúka. Okrem M prvkov i cestovateľské doplnky, no tiež elekrobajky od BMW i s nosičom. Inak, elektrické verzie dokážu utiahnuť od 1500 do 2000 kg brzdených bremien.

Ponuka motorizácií je zrejmá už teraz. Čisto benzínový agregát nedostanete. Emisie nedovolia. Benzíny však sú dostupné s výraznejšou elektrickou asistenciou v podobe plug-in hybridných systémov. Práve podiel plug-in hybridov na predajoch aj tohto auta stúpa v porovnaní so spaľovačmi a očakáva sa, že plug-in hybridy posilnia aj na úkor elektromobilov. To je vplyvom mierneho vytriezvenia z úplnej elektromobility. Pre toho, kto si už doma, či v práci chystal zástrčku, ale obáva sa problémov s elektromobilom, je plug-in hybrid výbornou voľbou. Môže si kúpiť auto, s ktorým nielenže vie jazdiť lokálne bezemisne, nemusí sa báť dlhších trás a problémov s nabíjaním na čoraz plnších nabíjačkách popri hlavných ťahoch.

Zdroj: jh/BMW

Pre užívateľov zarputilo odmietajúcich elektrifikované autá má BMW verzie 520d a 520d xDrive. V lete tohto roka však príde aj 540d xDrive. Ak však dúfate, že sa zaobídu bez mild-hybridného ústrojenstva, budete sklamaní. BMW ale na miesto prezentácie a prvých jázd priviezlo aj dvojicu spaľovacích verzií. Na modeli 520d ukázalo doplnky pre aktívny život vrátane nosičov a bicyklov i kompletne vegánsky interiér. Na 530e zas športový balík vonkajších a vnútorných doplnkov. 

Nepochybne najzaujímavejšie sú z pohľadu BMW čisto elektrické verzie. Tie nie sú pre klasického obchodného cestujúceho, ktorý denne najazdí stovky kilometrov. No koníčky i pracovné povinnosti pre väčšinu budúcich užívateľov tohto modelu pojmú úplne bez problémov.

Zdroj: jh/BMW

V okolí Mníchova a tak trochu provokačne aj v okolí neďalekého Ingolstadtu som jazdil obe verzie elektrického pohonu, ktoré sú aktuálne k dispozícii. Obe majú rovnakú 81,2 kWh batériu. Kým M60-tka je so svojimi športovými parametrami a chrbticu-trhajúcimi reakciami autom, ktoré sa môže porovnávať napríklad s modelom RS6, druhý variant je novým bavorským elektrickým základom. Verzia eDrive40 má výkon, pri ktorom sa spaľovacie autá úctivo ukláňajú, no v elektrickom svete je to cifra z kategórie - oukej, nie zlé. 340 koní a 400 Nm na zadnej náprave nie je málo ani pri uvedení pohotovostnej hmotnosti vozidla, ktorá je 2255 kg. V porovnaní s naftovým modelom 520d je o 345 kg ťažším autom. Hmotnosť mi príde na takto veľké auto, ktoré si ešte aj nosí masívnu batériu príjemná, až prekvapivá. Konkurenti vedia byť o dvesto, tristo kíl ťažší a neponúknu väčší dojazd. Ak si do 40-tky sadnete zo 60-tky budete mať pocit, že to auto je nudné a pomalé, no skúste tam presadnúť práve z naftovej 520-tky a zážitok bude presne opačný.

Zdroj: jh/BMW

Vozidlo zrýchli zo 60 na 100 km/h za 3,86 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 4,69 sekundy. Z 0 na 100 za 6,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 193 km/h. Keď však na predbiehanie využijete páčku Boost skrytú pod ľavým ramenom volantu, elektronika vám na pár sekúnd dodá ešte lepšie parametre. V takom prípade sa zrýchlenie zo 60 na 100 skráti na 3,11 sekundy a z 80 na 120 km/h na 3,88 sekundy. Nech už beriete do úvahy ktorýkoľvek čas, každý zodpovedá parametru pohodového predbiehania aj na kratších voľných úsekoch. 340 elektrických koní je čo do využitia pre štandardné kategórie dynamiky ešte lepších ako podobný benzínový počet. Aj pri vyššej hmotnosti. Pre porovnanie: M60 má tieto časy o takmer sekundu lepšie... To už je zrýchlenie, na ktoré sa nedá úplne zvyknúť.

Zdroj: jh/BMW

Jazdne sú obe autá veľmi príjemné. Tiché, vlastne extrémne tiché. Svižné a komfortné aj na väčších nerovnostiach. Elektronika pretáčavý šmyk nedovolí a keď tak len veľmi mierny. Iné to samozrejme je v najostrejších režimoch, kde už sa s kontrolou trakcie dá pohrať inak, no úprimne - na prvých jazdách nemám potrebu driftovať po bežných cestách. A keď nad tým tak uvažujem, táto potreba mi chýba aj na známych cestách...

Diaľničná jazda je v oboch modeloch výnimočným zážitkom. Niečo také na našich cestách ešte jednoducho nezažijete - určite nie s takou mierou bezpečia ako u prémiových nemeckých značiek. Lebo tu užívatelia nie sú pokusní králici... A faktom zostáva, že legislatíva túto úroveň asistenčného systému jednoducho neumožňuje. Nemecko a nemecké diaľnice sú prvé vôbec. Highway Assistant, alebo diaľničný asistent po slovensky má totiž novú funkciu. Oficiálne ide o asistenciu na úrovni Level2 Plus. Respektíve Level 2 handsfree. To znamená, že na diaľnici pri rýchlostiach do 135 km/h /viac neumožňuje legislatíva ani v Nemecku/ môžete jazdiť bez držania volantu. Musíte však sledovať cestu. Auto vás cez infračervený senzor sleduje - úplne presne sleduje vaše zrenice. Keď sa prestanete pozerať pred seba, systém vás upozorní a prípadne aj prejde do nižšieho stupňa asistencie a vyžiada si vaše ruky na volante. Ak nebudete reagovať, bude vás upozorňovať až do momentu, kým odstaví vozidlo. Sledovanie tváre vodiča je také presné, že na to, aby ste na diaľnici zmenili pruh, vám stačí pozrieť sa do spätného zrkadla v danom smere. Systém vyhodnotí, či je tam miesto a následne auto posunie správnym smerom. Funkcia je pritom veľmi príjemná a nemýli sa, i keď niekedy pruh nezmení, aj keď vy by ste chceli. Vyhodnotí, že priestoru nie je dosť. 

Zdroj: jh/BMW

Nové BMW i5 v oboch pohonných verziách prejde poľahky 400 km na nabitie. Ak jazdíte predpisovo, môže to byť aj viac. Maximum dojazdu som si pri prvej jazde po nemeckom vidieku a autobahne neoveril, no model i5 M60 som v sedan verzii mal prednedávnom v rukách. Tam sa o dojazdoch dozviete viac. Kombi prakticky zodpovedá sedanu v ohľade spotreby. 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku