2024-05-23 09:50:00
Mercedes GLS 450d 4Matic
Mercedes GLS 450d 4Matic
Zdroj: jh

TEST: Mercedes GLS 450d 4Matic – ešte kúsok a Maybach. Ešte kúsok a MPV

Mercedes Triedy GLS je... gargantuovsky obrovský. Hebedo. Gigant. Obor. Neliečený vred. Zabijak medveďov. Ale má aj slabé stránky.

Pocitovo je ešte väčší, než rozmerovo. Je to nafučaný skákací hrad s 22-palcovými kolesami a mild-hybridným naftovým šesťvalcom Podkapotou, ktorá je dlhšia než ktorýkoľvek ostroúhly stôl.

Parkovať s týmto autom v podzemnej garáži je naozaj ťažká úloha. Nie preto, lebo by sa auto, či vodič nesnažili. Len tie garáže a naše parkovacie miesta nečakajú, že ich niečo dokáže zaplniť v takomto štýle. To auto je tak dlhé, vysoké, široké, že ak by niekto chcel kompletne vykryť priestor od stĺpa k stĺpu v garáži, ťažko by hľadal lepšiu výplň než GLS.

Na manévrovanie v podzemných garážach si treba dať čas. Veľa času. A pokoj. Našťastie má obe toto auto v základnej výbave. Ak by išlo o kúpu auta podľa hmotnosti za dané peniaze, nepochybne by mnohí tipovali, že váži aspoň toľko ako hviezda smrti. Ba nie, len 2,6 tony. V skutočnosti je to nafúknutý skákací hrad. Akurát sa v ňom veľmi neskáče a steny nemá iba z plastu, je tam aj trocha kovu, kože a dreva. Hrad to ale je. A aj fučať vie celkom intenzívne. Práve vďaka šesťvalcu odfučí len jedna radosť.

V podstate jedinú nádej zaparkovať s týmto v podzemnej garáži bez poškodení dávajú asistenčné systémy, ktorými auto ovplýva. Po prvé: senzorov a kamier okolo vozidla je toľko, že je takmer vylúčené, aby ste pri pomalom manévrovaní trafili stĺp, stĺpik, či iné auto. Viete na centimeter presne kde sa ktorá časť vášho vozidla nachádza a kde a čo predstavuje preň manévrovací problém. Skrátka čas a pohoda. Za 157-tisíc. Ale to za to stojí. Slabinou môže byť, že niekedy narazíte na problém skôr, než ho zaregistrujú asistenčné systémy a vôbec sa spustia a začnú kričať. Ešteže sú tie obrovské kolesá také prešpekulované a hranu diskov chráni hrubý kus vyčnievajúcej gumy. To pomôže ochrániť túto krásu.

Zdroj: jh

Výbava faceliftovaného GLS, ktoré bolo v teste, je naozaj obdivuhodná. Viac ponúkne len Maybach. Infozábava s veľkými monitormi vzadu je len základom rebríčka. Extrémne čistý zvukový prejav majú prémiové repráky audiosústavy Burmester. Auto má v základnej výbave sedem sedadiel, to aby si nikto nemohol myslieť, že bude slúžiť len aby jedno EGO vozilo. Všetky sedadlá sú navyše elektricky sklopné. Vzadu je kvantum miesta v druhom rade a aj tretí rad má dosť pľacu. Stále potom zostáva aspoň nejaký kufor – presne 355 litrov objemu má.

Všetky monitory v kabíne ovláda systém MBUX. A je zaujímavé na čo všetko vie odpovedať. Štvorročný syn vzadu omylom aktivoval hlasovú asistentku a tá sa pokúsila porozumieť mu. Vyšlo jej z toho, že ho veľmi zaujímajú informácie o nejakom meste v severnom Nemecku. Aby mu odpovedala, pozrela sa do wikipedie. Šikulka. A chcela sa zhovárať aj ďalej, ale synátor sa nechcel. Ja som sa jej snažil vysvetliť, že už stačí diskusie, no ona mi povedala, že sa teraz zhovára s niekým vzadu a nemám rušiť. Drzaňa. Ale aj takéto zábavky poskytuje vynovený MBUX. Systém mi príde lepší ako naposledy v EQS. Vidieť, že sa značka snaží postupne ho aktualizovať a vylepšovať. Pracuje rozumnejšie a mať tak zaplatený dátový balík, možnosti sa markantne zvýšia. Aj tak si ale decká vzadu zahrali vzdušný hokej, pustili hudbu, či zabávali vždy pripravenú pani Mercedes. Lepšou alternatívou je už len systém v sedmičkovom BMW, ktorý zlezie pekne zo stropu a poskytne lepšiu uhlopriečku. Ale ani tento oddelený systém nie je zlý, najmä keď si so slúchadlami na ušiach môže každý počúvať a pozerať čo chce. A to je ideálne pre neustále nasrdených -násťročných potomkov.

Zdroj: jh

Na neustále nasrdených potomkov je ale trochu mrhanie viacero prvkov z výbavového balíka AMG Ultimate, ktorý stojí skromných 19-tisíc eur. Viackrivkové zadné nastaviteľné sedadlá, dokonca s ventiláciou a vyhrievaním, to znie tak, že vzadu sa chce voziť majiteľ vozidla.

GLS má množstvo ďalších doplnkov vrátane Multibeam LED, no má tiež reperskú funkciu, ktorú som ale pre krátkosť času nestihol preveriť. Pravdaže je to to najzaujímavejšie čo tento obor ponúka, minimálne do videí po sociálnych sieťach. Novinkou v rámci faceliftu je priehľadná kapota dodávaná do balíka offroadových funkcií. Tých nie je málo, sledovať môžete náklony, pomôcť si môžete s asistentmi a aj s takýmito veľkými diskami (pričom letné obutie má rozmer 23 palcov). Vzduchový podvozok je len časť podvozkovej techniky, ktorá z auta robí o kus lepší kočiar na cesty. Auto sa vie aktívne nakláňať do zákruty, aby kompenzovalo svoje vysoko položené ťažisko. Na širokých pneu navyše dobre drží a rýchlo reagujúci motor dáva možnosť jazdiť prekvapivo oduševnene aj na kľukatých cestách. To je len na dôvažok klasického povrchného porovnania modelov X7 a GLS, kde X7 je lepšia na cesty a GLS do terénu. Platí to, ale rozdiely nie sú také veľké.

Zdroj: jh

Jazda po štandardných spevnených povrchoch je veľmi príjemná napriek obutiu. Keď jazdíte, vôbec si neuvedomujete aké veľké kolesá to auto má. Je to zásadný rozdiel v porovnaní s autami spred pár rokov, ktoré pri tejto značke mali naozaj problém tlmiť väčšie a častejšie nerovnosti, ktorých je na našich cestách neúrekom.

Auto má primárne prejav v ktorom komunikuje svoju veľkosť a hmotnosť. Prvé kilometre tak prejdete opatrne, pohodovo, vláčne. GLS pôsobí prvotne až lenivo. Stlačenie plynu, ktoré by v inom novom aute znamenalo výskok otáčok a silné zrýchľovanie, tu sotva stačí na udržiavanie rýchlosti v kopci. Na volante je auto ťažké a podvozok cez nerovnosti akosi lenivo pláva. Môžete tak s ním jazdiť celý čas pričom neodhalíte čoho všetkého je toto vozidlo schopné. Iba pohoda a pokoj. Ležérnosť.

No potom sa párkrát stane, že musíte predbiehať, že sa ponáhľate a zistíte ako dobre to prechádza zákrutami, ako ľahko to zrýchľuje a vašu jazdu to môže zmeniť. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 4,58 sekundy. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 5,23 sekundy. Parádne časy na takého obra. GLS klame svojim veľkým telom. Vôbec nemusí byť lenivec. Vie uháňať veľmi presvedčivo a s istotou, i keď nie tak veľmi ako nižšie modely značky.

Zdroj: jh

Bez ohľadu na to, či som jazdil vláčne, alebo trošku dynamickejšie, spotreba sa pohybovala medzi 10 až 10,5 litra. Na menších kolesách by to vedelo byť menej, súdim zo skúsenosti z iných modelov s naftovými motormi tejto značky, no veľké kolesá nižšiu spotrebu nedopustia. Priemer bol 10,2 l nafty na 100 km. To pri nájazde 40% diaľnice, 40% okresky, 20% mestské presuny.

GLS 450d je najsilnejší naftový motor v ponuke. Skromnejšie naladená verzia 350d lepšie vyhovie dojmu, že toto je veľké MPV. 450d však nie je srdce hodné znaku Maybach. Je však veľmi univerzálne a naozaj silné a k tomuto autu sa zdá byť ideálom. Kým k 350-tke by som odporučil o pár palcov menší rozmer kolies, nech je spotreba racionálnejšia i náklady na údržbu nižšie, tu niečo také netreba. Dizajnovo auto pôsobí ako len o málo konzervatívnejší brat modelu 63 AMG. Na mňa je toto úplný extrém a len zbytočne prerastená starosť, o ktorú sa bojíte vždy, keď s ňou niekam vyleziete. Že vás chráni ako máločo, to je nepochybné, ale predsa – škrabance budú na takomto obrovskom aute častejším sprievodom. Najmä bez aktívneho riadenia zadnej nápravy s výraznejším náklonom kolies.

Zdroj: jh

GLS je luxusná limuzína pre 5+2 osôb. Jazda je veľmi pohodlná, no dokáže byť aj trošku zábavná. Auto zvládne viac, než sa tvári. Dizajnovo však potrebuje veľké kolesá, ktoré výber naftového motora ako úspornej alternatívy úplne negujú. Je to dobré auto, no bodaj by ich bolo na našich cestách čo najmenej. Toto je skrátka niečo, čo sympatie bežného ľudu nezíska.

I keď sa X7 v ostatnom facelifte snažila ako len mohla, aby GLS bolo krajšie, stále má o riadny kus charakteru viac. Nepochybne je ale GLS schopné vyhrabať sa aj z najbližšej duny rýchlejšie ako iné autá. Skvelá vec do Dubaja, či Kuvajtu, prípadne na Záhorí. 7,5 z 10.

 

Technické údaje

Model: Mercedes GLS 450d 4MATIC
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2989
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  270+15/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 750/1350-2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,1
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km):

8,0-9,1

Dĺžka/šírka/výška (mm): 5209/2157/1823
Rázvor náprav (mm): 3135
Objem batožinového priestoru (l): 355-2400
Objem palivovej nádrže (l): 90
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2615
Užitočná hmotnosť (kg): 685
Max hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 3500
Rozmer pneumatík (základ) 275/50 ZR20
Základná cenníková cena modelu: 104 292 €
Základná cena verzie: 109 440 €
Cena testovaného vozidla: 157 368 €


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku