2024-05-21 12:31:00
Bentley Bentayga EWB
Bentley Bentayga EWB
Zdroj: Bentley

Súčiastky do áut VW, BMW a JLR vyrábali otroci. Autá zadržané. Čo bude ďalej?

Moderné otroctvo existuje a v Číne je žiaľ aj organizované. Súčiastky od zakázanej firmy teraz robia problémy veľkým výrobcom.

Automobilky BMW, Volkswagen a Jaguar Land Rover majú problém s dovozom svojich áut do USA. Tisíce áut vrátane luxusných značiek ako Porsche, či Bentley bolo zadržaných potom, čo úrady prišli na to, že tieto autá boli vyrobené so súčiastkami od čínskej firmy, ktorá je na zozname zakázaných dodávateľov. Dôvodom sú vážne podozrenia, že vo výrobe firma využíva nútenú prácu - čo je pekný moderný výraz pre novodobé otroctvo.

Koncerny tak podľa vyšetrovania amerického senátu porušili zákon z roku 2021, ktorý sa zaoberal nútenou prácou. Konkrétne išlo o zákon známy pod skratkou UFLPA - Uyghur Forced Labor Prevention Act. Cieľom zákona je zabrániť importu tovarov, ktoré boli vyrobené v táboroch nútených prác, kam čínska vláda umiestnila viac ako milión Ujgurov (utláčaná menšina vyznávajúca islam v Číne). Čína pritom tvrdí, že žiadne ultáčanie Ujgurov neexistuje, rovnako tak fabriky produkujúce za pomoci otrockých pracovníkov. Automobilky na závery vyšetrovania reagovali informovaním, že už vykonávajú opatrenia tak, aby ich vozidlá boli v súlade so zákonom.

Vyšetrovanie viedla finančná komisia senátu ostatné dva roky. Zistili, že BMW do USA importovalo cez 8000 vozidiel značky Mini, ktoré obsahovali súčiastky vyrobené firmou JWD (Sichuan Jingweida Technology Group) aj potom, čo bol čínsky dodávateľ v decembri sankcionovaný pre svoje spojenia s čínskym pracovný programom v severo-západnom regióne Xinjiang.

Zdroj: Ján Hargaš

Jaguar Land Rover zas podľa vyšetrovania tieto komponenty využíval ako náhradné diely a importoval ich do krajiny aj po decembri. Volkswagen však informoval colníkov, že do krajiny prichádza dodávka vozidiel, ktoré obsahujú komponenty od JWD. Išlo teda o krok, ktorý už vopred realizoval priamo výrobca. Zadržanie vozidiel nastalo vo februári, avšak vyjadrenie pre médiá zatiaľ koncern neposkytol.

Dodávateľský reťazec je komplikovaný v každom ohľade a tu to dobre vidieť, pretože ako BMW, tak Jaguar Land Rover tieto komponenty odoberali od svojich priamych dodávateľov, medzi ktorými JWD nie je. Súčiastky získali prostredníctvom svojich dodávateľov z Kalifornie a Michiganu menom Bourns Inc a Lear Corp. Šéf finančnej komisie senátor Ron Wyden z Oregonu však poukazovanie na komplikovanosť reťazca považuje nanajvýš za výhovorku.

"Automobilky strkajú hlavy do piesku, a potom prisahajú, že vo svojom reťazci nemajú žiadnu nútenú prácu," tvrdí senátor Wyden. "Nejako sa však dozornému personálu komisie darí vypátrať to, čo multi-miliardárskym korporáciám nejde. Očividne samokontrola výrobcov nefunguje," dodal Wyden s tým, že požaduje colné úrady, aby konali a dohliadali nad dodržiavaním zákona.

Medzitým JLR vysvetľuje, že daný diel sa nenachádza v aktuálnej generácii automobilov a je dodávaný iba ako náhrada pre staršie automobily s tým, že diel okamžite prestanú dodávať a všetky naskladnené dielce budú zničené.

BMW zas tvrdí, že zastavilo dovoz všetkých dotknutých produktov a zároveň pripravuje zvolávaciu akciu pre už dovezené vozidlá a daný diel nahradia "čistým."


ZDROJ: BBC.co.uk, Yahoo finance

Komentáre k článku


Stream naživo