2024-05-24 15:22:00
Jaguar F-Pace SVR 2023
Jaguar F-Pace SVR 2023
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Jaguar F-Pace SVR - kráľov problémový brat. Miluje zábavu a staré dobré časy

Viete čo znamenajú písmenká SVR? Supermanovo Výborné Rýpadlo? Sympatický a Výnimočný Rýchlik?

Ono na tom ani nezáleží. To podstatné, čo si s písmenami SVR treba spojiť, je motor. Nie hocaký motor. Skvelý motor. Najväčší motor. Najsilnejší motor. Pre niekoho prehistorický motor. Pre iného jediný možný motor.

Ani na tom však veľmi nezáleží. Je to totiž motor s objemom 5 litrov, s označením V8 a s takým výfukovým systémom, ktorý v dnešnej útlocitnej dobe vyrába zvuk, ktorý by mali zakázať. Nie preto, lebo je zlý. Ale preto, lebo nám motoristickým fanúšikom nedá možnosť zabudnúť na to, čo máme na silných motoroch najradšej - a síce kombináciu zvuku, vibrácií, drsnosti chodu s rýchlosťou, potom a slzami.

Viete, keď stokrát za rok sadnete do tichých áut s malými motormi, či celkom bez spaľovacích motorov, zvyknete si a začnú sa vám aj páčiť. Začnete sa obzerať po elektromobiloch, dokonca im potajomky začnete aj celkom fandiť. No a potom dostanete kľúče od tohto velociraptora a spomeniete si, čo vám v tých elektromobiloch chýba. Vlastne jediné: V8-čka. V8-čka je totiž neuveriteľný motor. Nedokonalý, nevyvážený, hlučný, objemný, pažravý a jednoducho nepostrádateľný. A nemyslím tie supermoderné prepracované V8-čky, čo si vedia aj polovicu valcov vypnúť, čo sú dokonale utlmené a tiché a to až tak, že musia do kabíny púšťať soundtrack. Aj tie sú fajn, ale nedajú vám ten pocit, o ktorom píšem. Dnes sú už len dve autá, ktoré daný pocit dodajú. Ford Mustang GT s manuálnou prevodovkou a Jaguar F-Pace SVR. Každé z áut má iné zameranie no spája ich rovnaký gén. 5 litrov, osem valcov. Kým prvý sa ani prepĺňaním nezaoberá, ten druhý prepĺňaný je. Kompresorom. Tak pekne po americku, tak akoby to ani nebolo auto homologované do Európy. Viete, akoby nízka spotreba nebola na aute to najdôležitejšie.

Konkurenti? Na inom kontinente možno

Čo tu máme z hľadiska konkurentov? Hneď sa natískajú osemvalcové SUV od BMW a Mercedesu. Škoda, že sa obe prestali vyrábať pred viac ako dvomi rokmi... Je tu však ešte benzínová X3 M40i. So šesťvalcom, ktorý má tiež krásny soundtrack. Nie taký unikátny ako Jaguar, ale keď ustúpite o krok nižšie v oblasti imidžu a povedomia a zostanete na rovnakom stupienku pri výkone a jazdných vlastnostiach, M40i je super. Nie je to však V8, aby bolo jasno. No a čo také GLC 63? To bol konkurent. Keď mal V8. Teraz je to technologicky vyšpičkovaný superšportový plug-in hybrid, ktorý konkurentom jednoducho nie je. To preto, lebo mu chýba priamočiarosť, jednoduchosť a podstata, ktorou sa môže hrdiť Jaguar. Je GLC lepšie auto? Je. Ak by som si mal vybrať, chcem SVR. A pokojne aj o tretej ráno...

Po konkurentov treba ísť o segment vyššie. Osobne by som pre SVR hľadal konkurenta v oblasti zvanej BMW X6 M60i (od 112-tisíc eur), alebo X6 M (od 150-tisíc). To je oblasť s V8 motorom s objemom 4,4 litra a s výkonom 530 koní, ba až 625 koní. To isté platí o GLE Coupe 63S (od 168 tisíc eur). Ani jedno z áut sa modelu F-Pace príliš nevzďaluje čo do praktickosti (keďže majú zníženú strechu) a Podkapotou majú motory V8. Oba tieto ulízané nemecké tanky sú síce väčšie, najmä však majú V8-čky, ktoré omnoho väčšmi dbajú na spotreby, sú tichšie, elektrifikované, racionálne. Ak hľadáte toto, našli ste, sú to skvelé autá. Ibaže F-Pace je omnoho viac autom, žijúcim strojom, než títo fešáci.

Jeho charakter je skutočne najbližšie k modelu Mustang. Je to exotické auto s emerickou díeNej. Je to pritom celkom absurdné porovnanie, pretože každé auto zaujme iného zákazníka a stojí celkom iné peniaze, nehovoriac o zjavnom karosárskom nesúlade. No aj to je tak trochu pointa, nových áut je v tejto zážitkovej kategórii tak málo, že je ťažké uviesť niekoho ďalšieho. Samozrejme, ak tam patrí Mustang, patrí tam aj Lexus LC500, či Lexus RC F. Obe autá majú veľké atmosférické V8-čky. Akurát LC čoskoro končí a RC F tu tiež už dlho nebude. Ak ide o rafinovanosť, sú ešte bližšími konkurentmi než Mustang. Dlho tu ale už nebudú.

F-Pace SVR si aktuálne môžete kúpiť aj v edícii SVR 575, teda so zvýšeným výkonom a autom ladeným vetvou Special Vehicle Operations. Testovaný model mal vrcholný výkon nižší. Ponúka 405 kW (550 k) a 700 Nm krútiaceho momentu. So systémom pohonu všetkých kolies je spojený osemstupňovou ZF prevodovkou. Auto dosiahne maximálnu rýchlosť 288 km/h a z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť za rovné 4. sekundy. K tomu má auto pribalenú 83-litrovú nádrž, takže narozdiel od väčšiny športových áut dneška, poľahky odjazdí na jednu "nabitie" aj 500 km. Priemerná spotreba počas testu bola 14,2 l/100 km. To zodpovedalo relatívne pokojnému, takmer zákonnému jazdeniu v pomere kilometrov: 40% diaľnica, 40% okresky, 20% mesto. Čisto zábavná jazda po okreskách a jazda akoby po Autobahne znamenala priemerku na rovnakých kilometroch 17,6 l/100 km. Spotreba smerom nahor obmedzená nie je, smerom dolu vie klesnúť na úroveň cca 11 litrov na rovnakých kilometroch. Ak napríklad veziete niekoho s nechuťou k športovejšej jazde. Auto má k dispozícii aj štart-stop systém, no jeho prácu som v meste neocenil. Osobne mám radšej, keď motor tejto veľkosti stále brboce. K tomu mu pomáha nielen samotný objem, ale aj vychytaný výfukový systém, ktorý zo športovej jazdy, ale aj z bežnej akcelerácie robí zážitok. Tú silu, ktorú máte pod pravou nohou k dispozozícii nielen počujete, aj vnímate. Stručne, tá priam hmatateľná sila sa vám vryje pod kožu ako kliešť a nepustí sa vás len tak ľahko. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 3,95 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4.11 sekundy.

Zdroj: Ján Hargaš

Na jazdenie je to fantastické auto. Vo vlásenkách má tendenciu nakloniť sa, inak to ani nejde, no systém pohonu ho krásne vtláča späť do zákruty a s vypínateľnou trakciou si môžete užiť aj divoký power slide. Auto je pritom aj na 21-palcových diskoch síce tvrdé, no stále pohodlné. Podvozok je príkladne odhlučnený. V kabíne síce vnímate čo sa deje pod kolesami, no auto je aj tak postavené v prvom rade ako luxusné SUV, nie ako kostitras. V kabíne najviac obdivujem krásne sedačky. Ich dizajn sa v prípade testovanej verzie prenáša aj na sedadlá vzadu. Zadné bočné sedačky sú z rovnakého cesta a vyzerajú vynikajúco. Obdivuhodná je aj palubná doska s displejom infotainmentu. Menovite infotainment má veľmi príjemné rozhranie, dobre sa napája aj na CarPlay, pracuje sa s ním fajn. Horšie to už z môjho pohľadu je pri intuitívite palubného počítača zobrazovaného na digitálnom prístrojovom štíte. Obvykle sa snažím vynulovať počítadlo kilometrov za jazdy, rovnako tak nastaviť reakcie niektorých asistenčných systémov. Tu mi to ale veľmi nešlo. Dokázal som len meniť zobrazované informácie, no taká blbosť ako vynulovať palubný počítač, to len s návodom.

Adaptívny tempomat, stráženie auta pred prípadnou kolíziou, jazda v pruhoch, to všetko sú asistenčné systémy, ktoré na palube máte, no ich prácu vlastne nevnímate. Od výroby sú nastavené mimoriadne dobre a spoznáte sa až v okamihu, keď ich zásah je žiaduci.

Zdroj: Ján Hargaš

V ostatnom teste som o LED svetlách tohto modelu hovoril ako o silných, dnes to ale o trošku pozmením. Chladnejšie počasie, viac tmy na cestách, daždivé a hmlisté počasie dokazuje, že svetlomety by zvládli ako lepší výkon, tak lepšiu techniku. Je však jasné, že Jaguar už do tohto modelu nebude viac investovať. V podstate sa pozeráte na vymierajúci druh, ktorý si ako nový budete môcť kúpiť nanajvýš ešte rok - ak pôjdeme do diskusie o skladových vozidlách. Pritom toto auto by na trhu dokázalo poľahky vydržať ďalšie tri-štyri, no možno i päť rokov. Je svieže, je unikátne, má výrazne nadčasový dizajn a vo verzii s osemvalcom je absolútnym jednorožcom. Taký pocit z jazdy, taký pocit zo zvuku, také zimomriavky, aké vám toto auto dokáže dať pri obyčajnej jazde po rožky... To sa dnes už nedá. 

Jaguar F-Pace SVR má všetko. Je to vysoké SUV. Je to športové auto. Je to rodinné priestranné prevážadlo. Je to štýlové a ťažko prehliadnuteľné vozidlo. Je to urodzený Brit, no z nenásledníckej vetvy. Je to preto trochu hulvát, na večierkoch si rád vypije. Je tak trochu problémový. Tak ako ho miluje bulvár, tak ho milujú aj bežní ľudia. Nemá odbornosť a racionalitu tých najlepších, ale keď príde do miestnosti, aj tí najpovýšeneckejší, najnafučanejší, najprepracovanejší radšej zmĺknu a nedráždia ho. Ak si ešte v dnešnej dobe chcete kúpiť niečo výnimočné, máte už len dve možnosti - F-Pace SVR a Mustang. Obe tieto autá zvládnu viac ako len kričať, no práve pre ten krik ich vám ich nikto z hlavy nedostane. Kým sa dá, a keď na to máte, trúfnite si na niečo iné ako doteraz. Tá výnimočnosť za to stojí. 9 z 10.

 

Technické údaje

Model: Jaguar F-Pace SVR
Počet valcov: 8
Zdvihový objem motora (cm3): 4999
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  405/6250-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 700/3500-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 286
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,0
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 12,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4762/2071/1670
Rázvor náprav (mm): 2874
Objem batožinového priestoru (l): 613
Objem palivovej nádrže (l): 83
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2133
Užitočná hmotnosť (kg): 457
Základná cena modelu: 67 961
Základná cena verzie: 120 090


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku