10.02.2020

TEST: Mercedes-AMG GLE SUV 53 4Matic – dlhý názov, ktorý si treba zapamätať

Aby som bol presný, je to Mercedes-AMG GLE SUV 53 4Matic+.

Lenže znamienko + a hneď za tým pomlčka vyzerá zvláštne. Vlastne takto: +–. Preto mi iste odpustíte, že som to + do titulku nedal. Ono to vlastne ani úplne plus nie je. Je to také poloplus. A aj tento model je také polo-AMG. Tento metafór vysvetlím neskôr*. Podstatné je, že ani označenie polo-AMG mu ani zďaleka neuberá na štýle, radosti ale ani na strachu. Radosť i strach totiž roznáša po cestách a uliciach v závislosti od čistoty sluchovodov okoloidúcich a tiež v závislosti od ich preferencií. Lebo veľké teľa si žiada veľký výkon, no nie každý ocení, keď takáto príšera veľkosti menšieho paneláku zareve a vystrelí na semafore ako z praku.

53-ka je dokonalé GLE SUV. V porovnaní so 450-tkou je to akoby ste pinocciovi vdýchli život. Aj predtým to bola pekná figúrka a na povrázkoch sa vedela hýbať celkom uveriteľne, teraz ale povrázky nepotrebuje a jej pohyb je prirodzenejší. Má dušu a je živšia než mnohé ďalšie... figúrky.

Poďme k technike, lebo tá ma na GLE SUV 53 4Matic+ baví najviac. Všetci predsa už vieme, že je to veľké SUV. To čo dokáže nie je mágia, ale konštruktérsky um zabalený do ekoobalu.

*AMG ale nie úplne

Mercedes model GLE vybavil obdivuhodným množstvom motorizácií. Všetko začína na naftovom štvorvalci z novej generácie motorov s označením 300d. 245 koní v základe nie je zlých, no je jasné, že väčšina záujemcov siahne po 350d s novým radovým šesťvalcom. Lenže ja by som určite neignoroval ani 350de. Áno je to plug-in hybrid. Podkapotou má naftový štvorvalec doplnený elektromotorom, no hlavne je to jeden z prvých ak nie prvý reálne funkčný plug-in hybrid pre širšie vrstvy obyvateľstva. Teda širšie vrstvy obyvateľstva, ktoré si môžu dovoliť prémiové SUV. Jeho dojazd na elektrinu je cez 100 kilometrov. Toľko pred pár rokmi nemali reálne ani elektromobily. Tento má však silný naftový motor a navyše batériu, ktorá neuberá z batožinového priestoru. Nad ním, no s takmer rovnakými parametrami je 400d ako naftový vrchol. Benzínová ponuka je ešte širšia. 450 4Matic ako základ s radovým šesťvalcom a EQ Boostom. Nad ním je 580 4Matic s V8-čkou. Je to zároveň sériový vrchol bežných Mercedesov bez známok výraznej športovosti. AMG akoby viedlo vlastné modelové portfólio. Začína práve na 53 4Matic. Hlavný rozdiel medzigeneračne tkvie vo výške výkonu a forme akou ho 53 narozdiel od 43 dosahuje. No a nad všetkými sa vyníma plnohodnotné AMG 63 S.

53 4Matic je tak „základným“ AMG pri Triede GLE. To znamená, že má Podkapotou radový šesťvalec s výkonom 320 kW (435 k) a s krútiacim momentom 520 Nm. Dopomáha mu EQ Boost elektromotor s výkonom 16 kW (22 k) a s krútiacim momentom 250 Nm. EQ Boost sa ozýva nielen pre zníženie spotreby, ale tiež pri potrebe maximálnej akcelerácie. Aj preto GLE SUV na prvých metroch pri šprinte stačí X6 M50i s osemvalcom s výkonom o 95 koní vyšším. Keď už však elektromotor prestane zaberať, viac valcov a viac objemu i výkonu sa prejaví.

Elektromotorom ale elektrický doping nekončí. 53 AMG totiž využíva dvojstupňové prepĺňanie, má však len jedno veľké turbodúchadlo. Trik je v elektrickom kompresore (elektrickom dúchadle). Ten reaguje v miliseknudách na stlačenie plynu a okamžite posiela do motora vzduch tak, aby sa jednak zlepšila reakcia na stlačenie plynu, no tiež aby sa čo najrýchlejšie nafúklo veľké turbodúchadlo. Elektrický kompresor pracuje krátko, maximálne niečo vyše sekundy, no presne to je čas, ktorý potrebuje turbo na zvýšenie plniaceho tlaku a maximalizáciu výkonu spaľovacieho motora. Keď si to teda zrátame, v súčasnosti neexistuje veľa áut, ktoré by dokázali tak rýchlo a navyše s takým odhodlaním reagovať na príkaz vodiča prostredníctvom pedálu akcelerátora. V reakciách na plyn a rýchlosti okamžitého zrýchlenia na 53 nemá ani spomínaný motor M50i od BMW. Nejde pritom len o maximálne zrýchlenie, ide o každodennú použiteľnosť a reaktívnosť plynu.

Elektrodúchadlo by ale nefungovalo bez prítomnosti mild-hybridného systému a výraznej rekuperácie, ktorú taktiež vykonáva elektromotor EQ Boost strčený medzi spaľovací motor a prevodovku. AMG 53 dokáže neciteľne vypnúť a znova zapnúť motor vždy, keď tým dokáže ušetriť mililitre paliva a rekuperuje energiu vždy, keď ju vodič nepotrebuje – teda pustí nohu z plynu. Výsledkom je rapídne orezaný nárast emisií vplyvom vyššieho výkonu motora v porovnaní s motorizáciami bez takýchto riešení. I keď pri priamom porovnaní vychádza spotreba 53 a M50i v obdobných karosériach prakticky identicky, 53 má výhodu pri maximálnej záťaži – papá o niečo menej. Výhodou mild-hybridu je tiež dlhšia výdrž štart-stop systému a jeho neciteľnosť i tichosť.

Radový šesťvalec sa tiež vie popýšiť naozaj delikátnym zvukom. Obzvlášť s aktívnou klapkou, ktorú ovládate tlačidlom na stredovom tuneli. Môžete si ju aktivovať aj v komfortnom režime, netreba ísť do športu. Na druhú stranu, športový režim pri AMG neznamená, že by si auto neustále držalo výrazne vyššie otáčky, čo je fajn ak sa v športe zabudnete – znižuje to spotrebu. Zároveň okamžite reaguje na podnety od vodiča.

Pružnosť je na takéto autisko s toľkou technikou a doplnkovou výbavou výborná. Zo 60 na 100 zrýchli za 4,57 sekundy. Z 80 na 120 za priemerne 4,63 sekundy. Priemerná spotreba po ukončení testu skončila na 13,2 litra benzínu na 100 km. Úsporným jazdením najmä mimo mesta sa viete krátkodobo dostať pod 10 litrov, no toto predvýplatné tempo je naozaj náročné udržiavať aj pre špecialistu na nízku spotrebu. 13,2 litra zodpovedá nájazdu v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% jázd v meste. Počas testu som rád jazdil dynamickejšie, i keď to vzhľadom na hustú premávku nebolo vždy možné. Predbiehanie je vďaka veľkej výkonnostnej rezerve úplnou hračkou. Vďaka vysokému posedu ešte väčšou.

Na 53 si najviac cením okamžitú reakciu na stlačenie plynu, masívny záťah bez ohľadu na aktuálnu rýchlosť a vynikajúci zvukový prejav motora. Ten zo svojho prejavu nestratil elektrifikáciou vôbec nič a patrí k tomu najlepšiemu čo z hľadiska zvuku môžete získať. Dokonca hrá lepšie a hlasnejšie ako spomínané M50i. Tam je osemvalec akoby naschvál utlmený viac než by bolo treba – aby viac vynikli verzie X5M a X6M. Páči sa mi aj surovosť pri prejazdoch zákrut.

Auto sedí na vzduchovom podvozku, no tlmenie je adaptívne a ani v najostrejšom športovom režime nebolo na 21-palcových diskoch nepríjemne tvrdé. Skôr naopak. AMG si pohodlie na zlých cestách môže dovoliť vďaka aktívnym stabilizátorom s elektrickými aktuátormi na oboch nápravách. Stabilizátory aktívne potláčajú náklony karosérie pri ostrejšom zaobchádzaní v zákrutách. Tak zvyšujú bezpečnosť i dosiahnuteľnú prejazdovú rýchlosť.

To auto jazdí krásne. I keď nie je tak rýchle v zákrutách ako konkurenti s aktívnym riadením zadných náprav, radosť vodičovi spôsobuje vlastnou surovosťou a ostrosťou. Na také M50i stráca však nielen vďaka natáčaniu zadnej nápravy, taktiež vďaka absencii samosvorného diferenciálu medzi zadnými kolesami. Lebo 4Matic+ v tomto prípade neznamená to, čo pri 63S. Diff si ani neprikúpite. Ide o klasický stály 4Matic s prioritou vzadu s mierne upravenými reakciami a preferenciami. Vďaka tomu je auto v zákrutách skôr prirodzene nedotáčavé, než pretáčavé. Môže za to samozrejme ťažká strojovňa i výška vozidla. Pokiaľ mu nepomôžete, prioritu zadku neoceníte. Podobné je to aj pri 9-stupňovej prevodovke. I keď si necháva hovoriť AMG Speedshift, kľúčový je rozdiel v jednom písmenku. Kým plnokrvné AMG-čka majú novú generáciu prevodovky Speedshift MCT (multi-clutch transmission), tu ide o Speedshift TCT (torque clutch transmission).

Prvá menovaná nemá menič, namiesto neho disponuje spojkami na jednom hriadeli. Ide o kombináciu, ktorá ťaží z rýchlosti pretekárskych dvojspojkových prevodoviek a kombinuje ju s trvácnosťou a komfortom planétovej prevodovky. TCT je klasická prevodovka s meničom, no je upravená pre rýchlejšie radenie. Ide hlavne o softvérové úpravy. Motorizácia sa správa inak najmä pri radení hore – odpája valce. Do toho sa ešte vkladá spomínaný medzičlánok v podobe elektromotora. Výsledkom je rýchlejšie radenie, no tiež občasné zaváhanie a jemné „cukanie“ napríklad pri športovom režime v nižších rýchlostiach, či pri studenej prevodovke v kolóne. Ide však o zďaleka menej nepríjemné a menej časté cukanie aké dokážu vytvoriť moderné dvojspojky všetkých výrobcov. 

Dizajn a nová éra komfortu

Niežeby sa niečo menilo v použitých materiáloch, či v technológii ergonomických sedadiel. Rozdiel je v tom ako veľmi dokáže moderný Mercedes zjednodušiť život. Dnes motoristickí novinári so mnou vrátane, a tiež väčšina populácie oceňuje prítomnosť konektivity CarPlay a Android Auto v nových autách. Vo väčšine áut je skutočne vylepšením samotného infotainmentu.

Najlepšie má CarPlay pripravené BMW. Nielenže ho dokáže premietať na celú plochu stredového displeja, je tiež bezdrôtový, chystá sa aj bezdrôtový Android Auto. Displej má vysoké rozlíšenie a samotný CarPlay je premietaný vo vysokom rozlíšení. Ak systém občas sekne, je to kvôli mobilu. Ja ho napríklad testujem so starým iPhone 5S a aj tam funguje hladko, i keď občas sekne – mobil. To je ale skôr hardvérová vec.

Mercedes bezdrôtový CarPlay neponúka, navyše ho po zapojení cez kábel nepremieta na celú obrazovku (minimálne nie pri všetkých zariadeniach). Ikony sú v horšom rozlíšení ako samotný infotainment. To nahnevá, no len do momentu, kým si uvedomíte, že CarPlay až tak nepotrebujete. Konektivita si zaslúži upgrade, no Mercedes má najpokrokovejší infotainment na trhu. Mbux nielenže ponúka fičúry ako navigáciu s rozšírenou realitou, ale tiež naplno využíva služby Here. Vynikajúco dopravné informácie integroval do samotnej mapy infotainmentu. Zlepšenie cítiť už v priebehu mesiacov. Systém vás upozorní na riziko aj keď nemáte zapnuté navádzanie a hustotu premávky na cestách pred vami môžete sledovať taktiež bez zapnutého navádzania. Všetky tri zobrazovadlá majú vynikajúcu grafiku, rozhranie je prvotriedne, a keď vám nejde všetko ovládať cez stredový touchpad, môžete veci urýchliť dotykom na stredový monitor, alebo všetky tri monitory ovládate cez plôšky na volante.

Posed v aute je viac vzpriamený ako v X6. To nepraje vyslovene športovému posedu, no praje prehľadu a manévrovaniu v úzkych priestoroch.

Oceňujem volant AMG. Je skvelý a lepší ako súčasný M-paketový volant.

Najväčšou silou moderného Mercedesu sú asistenčné systémy. Najmodernejšia verzia Distronicu s asistentom pre jazdu v kolónach i s Multibeam LED svetlami dokáže z bežnej jazdy urobiť pohodlie. Vyslovene mažú stres, ktorý vodičovi môže spôsobovať hustá premávka, zhoršená viditeľnosť, či ranné a večerné premiestňovanie sa krajinou za tmy. Distronic reaguje jemnejšie než v minulosti, skôr reaguje na „myšičky“ a rýchle menenie pruhov ostatných vodičov. Navyše sleduje aj premávku vo vedľajších pruhoch. Takže ak sa napríklad na diaľnici niekto zabudne v ľavom pruhu – čo je dnes už pravidlo, auto sa len priblíži na jeho úroveň, no nebude ho predbiehať sprava ako iní asistenti.

Keď si to teda zrátame, Mercedes AMG GLE 53 4Matic+ je ideálnym kompromisom a najviac viac-účelovým vozidlom. A to nielen spomedzi modelov Triedy GLE, zároveň spomedzi všetkých Mercedesov. Je to kľúčový model a značka si na ňom dala skutočne záležať. Vie ísť do terénu, vie reprezentovať, vie byť tichý a pokojný, vie byť nesmierne komfortný, no má tiež enormnú silu a punc ekológie vďaka ktorej ho schvaľuje aj váš doma chovaný ľadový medveď. Má výborný dizajn, má papulu AMG, budí rešpekt, má najlepšie technológie. Nie je taký rýchly ako konkurent v podobe X5, či X6 M50i, ktorý zastupuje rovnaké miesto v modelovom portfóliu, drží krok s najlepšími, no pritom je pohodlnejší, a to nielen v ohľade jazdného komfortu, ale aj v ohľade pomoci auta vodičovi. 9 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: Mercedes-AMG GLE SUV 53 4MATIC+
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2999
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  320/6100
Krútiaci moment (Nm/ot.): 520/1800-5800
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,3
Spotreba kombinovaná NEDC (l/100 km): 9,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4924/1947/1797
Rázvor náprav (mm): 2995
Svetlosť (mm) 180-205
Objem batožinového priestoru (l): 690
Objem palivovej nádrže (l): 85
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2305
Užitočná hmotnosť (kg): 745
Rozmer pneumatík (základ) 275/50 R20
Základná cenníková cena modelu: 67 050 €
Základná cena verzie: 88 884 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku