13.12.2019

TEST: Mercedes GLS 400d – Veľký medzi najväčšími

Mercedes GLS stojí na pomyselnom tróne medzi všetkými modelmi SUV značky Mercedes.

Minimálne, ak ide o rozmery. Výbavou, vonkajším i vnútorným dizajnom takmer presne kopíruje menší model GLE. Písať o GLE ako o menšom je zvláštne, no v tomto prípade to platí. Zásadný rozdiel medzi nimi je v dĺžke a priestorovej ponuke. GLS je od začiatku päťmiestne, no nekúpiť ho ako sedemmiestne možno považovať za prehrešok. Teda ak nejde o Maybach GLS – ten je len päťmiestny, no môže byť aj štvormiestny. GLE je päťmiestne, no môže byť sedemmiestne. To aby v tom bolo jasno.

GLS má na dĺžku 5207 mm, rázvor je 3135 mm. Testovaná verzia 400d 4MATIC je aktuálne zlatou strednou cestou. V ponuke je aj verzia toho istého radového naftového šesťvalca s označením 350d, ktorá tvorí základ ponuky. 350d má maximálny výkon 210 kW (286 k), 400d má 243 kW (330 k). Nad nimi stojí mild-hybridná verzia 580 4MATIC s benzínovým osemvalcom V8 s objemom 4,0 litra a s maximálnym výkonom 360 kW (489 k). V8-čke asistuje elektrický motor a krotí jej apetít nielen rekuperáciou, ale tiež výkonom 16 kW, ktorý môže pomôcť pri každom rozbehu vozidla.

GLS začína na 86-tisíc eur. Testovaná verzia 400d štartuje na 91 140 eur. 580-tka je od 109-tisíc. Cena testovaného auta s DPH sa dostala na 110 520 eur. Medzi doplnkami vyniká AMG Line, prvotriedny balík s ozvučením Burmester a s panoramatickou strechou, pneumatický podvozok Airmatic, head-up displej, rozšírené funkcie MBUX, Multibeam LED, parkovací balík s automatickým parkovaním, a nášlapné dosky s gumovými nopkami. Auto stálo na 21-palcových kolesách s AMG dizajnom, v kabíne bolo odeté v kombinácii čiernej kože a imitácie kože Arctico. Malo všetky nové asistenčné systémy vrátane rozpoznávania chodcov, adaptívneho tempomatu, či funkcie zmeny jazdného pruhu.

Dostupné boli aj aktuálne dopravné informácie i s upozornením na prípadné nebezpečenstvo. Jednoducho všetko, na čo si spomeniete. Výbava testovaného auta však nebola najvyššia možná, GLS dokáže ponúknuť ešte viac. Napríklad technickú ochranu spodku pre terénne výjazdy, veľké zábavno-informačné displeje pre zadných pasažierov, vyhrievanie predných i zadných sedadiel aj s vyhrievaním opierok a volantu – čo by sa hlavne v tejto zime istotne hodilo, no tiež riaditeľský balík vzadu s klimatizovanými zadnými sedadlami v luxusnej úprave. Avšak bez sedemmiestneho usporiadania. Jednoducho si pri GLS môžete vybrať, či z auta chcete luxusné rodinné auto, alebo vysoko jazdiacu Triedu S. Treba ale hneď na začiatok povedať, že aj keď majú v názve jedno písmenko spoločné a výbavou sa takmer kopírujú, Trieda S má v Mercedese špecifické postavenie. Cítiť to pri detailoch, no tiež pri mieste výroby. Lebo GLS je trieda S s vysokým podvozkom dovezená z USA.

Napriek tomu ide o mimoriadne kvalitne postavené vozidlo. Píšem najmä o interiéri. Kvalitné spracovanie, vynikajúce lícovanie, minimum nechcených zvukov a vďaka doplnkovému akustickému balíku i neuveriteľne tichá jazda. A to aj pri výraznom prekročení maximálnych rýchlostí na našej diaľničnej sieti, či skôr sieťke.

Veľkou devízou sedemmiestneho GLS sú 100% elektricky ovládané zadné dva rady sedadiel, ako i fakt, že aj po vztýčení všetkých sedadiel zostáva za posledným radom 330 litrov batožinového priestoru, plus miesto na neplnohodnotnú rezervu. GLS je teda sedemmiestne auto s kufrom minimálne malého hatchbacku.

Elektrické ovládanie zadných dvoch radov je narozdiel od BMW X7 úplne jednoduché, logické a ľahko ovládateľné. I keď uznávam, že kým som pochopil ako vrátiť vyklopené sedadlo v druhom rade do pôvodného stavu, chvíľu som zaváhal. No bola to skôr moja vina. Neveril som totiž, že to môže byť tak jednoduché a navyše funkčné. Netvrdím, že majiteľ X7 si na ovládanie zadných dvoch radov rýchlo nezvykne, no intuitívnosť vrátane rozmiestnenia a usporiadania tlačidiel je lepšia v GLS.

GLS celkovo pôsobí serióznejšie, dôstojnejšie a možno menej prvoplánovo ako X7. Tým nechcem znevážiť neuveriteľný voz zvaný X7, len sa vám snažím objasniť rozdiel v charakterových vlastnostiach týchto dvoch najväčších konkurentov. Ale aby sa nezdalo, že sú tu len Nemci, nie. Existuje ešte jeden, tu v pozícii akéhosi undertakera. Volá sa totiž Land Rover Discovery a medzi veľkými SUV je priamym konkurentom nemeckej dvojici. Nielen priestorom, ale aj výbavou, no tiež zreteľnou, priam citeľnou prítomnosťou na ceste. Tieto autá totiž nikto neprehliadne a každý sa im rád prace z cesty. Kým Disco sa v spätnom zrkadle trošku ponáša na Range Rover, BMW X7 sa tvári, že veľkými nozdrami nasaje menšie auto – ak neuhne, GLS veľkou trojcípou hviezdou na čele vraví niečo v duchu – pozor, rúti sa na vás hviezda veľkého kalibru. Keďže hviezda je na leštenom čiernom podklade, môže sa stať, že sa v odraze pod hviezdou ešte aj uvidíte a zistíte aký drobný a bezvýznamný pritom ste. No dobre, nechal som sa uniesť, ale status týchto áut je naozaj priam hmatateľný. I hmotnosť. Veď základná suchá sa pohybuje od 2,3 tony vyššie. To nie je málo, no zároveň to nie je tak veľa ako v minulosti.

Pri GLS tú hmotnosť tiež necítiť. Jazdné vlastnosti nie sú až také vyšperkované ako v prípade X7. Hlavným a významným rozdielom je absencia aktívneho ovládania zadnej nápravy v prípade GLS. Pneumatický podvozok ale vykonáva obdobnú robotu ako aktívne stabilizátory BMW a veľmi pekne drží auto pri ostrých manévroch. Ono sa len zdá, že je neohybné a drevené. Keď mu ale vdýchnete život – šliapnete na plyn, ukáže čo dokáže a nie je to málo. Kľúčom k úspechu je spoľahlivý systém pohonu všetkých kolies – stály, s prioritou zadnej nápravy.

Sympatickejší je mi aj podvozok tohto auta. Môže to byť spôsobené dlhším rázvorom ako v prípade GLE, no toto auto je i pri pohodlnej jazde po nespevnených cestách akési pokojnejšie. Plachetnicový efekt je slabší a je slabší aj v porovnaní s X7. A čo je plachetnicový efekt – kolísanie zo strany na stranu v rytme nerovností, či vĺn na povrchu cesty.

Dynamika jazdy je pozoruhodná. Iste, nie je to quad turbo 50d v X7, ale ani 330 naftových koní a 700 Nm krútiaceho momentu nie je málo a vie to poriadne roztočiť zemeguľu. Pritom priemerná spotreba bola počas testu 9,8 litra nafty na 100 km. Na diaľnici to je o kúštik viac, v závislosti od vášho odhodlania porušovať, či naopak neporušovať predpisy. Lebo v tomto aute pocitový rozdiel medzi 130 km/h a 150 km/h nie je. Rozdiel v brzdnej dráhe ale je poriadny, na to netreba zabúdať. Zo 60 na 100 km/h zrýchli bez prípravy za 5,08 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,48. Manuálne podradenie, či športový režim tieto parametre zlepšia, no testovaná pružnosť nezachytáva odhodlanie agregátu zrýchľovať toto hebedo i nad 100 km/h. S ním nie je problém predbehnúť ani čas, nieto pomalšie vozidlá. Len treba mať na pamäti, že to auto je na našich cestách ozaj kolos, prepadnutá krajnica, či nejaké to „náledí“ vystrašia nielen vás, ale aj všetkých naokolo. Ľahko potom budete označení za pirátov.

Prvé písmenko v názve – G, zas odkazuje na veľkú Triedu G. A síce to nie je pravoverný offroad, keď si zdvihnete podvozok a kúpite ochranu spodnej časti, prípadne obujete seriózne pneumatiky, to auto čiastočné terénne gény nezaprie. Jazda aj na nespevnených povrchoch je pohodlná, auto má slušné nájazdy na tak veľké SUV a aj AMG disky majú solídnu ochranu veľkými pneumatikami. Výborným pomocníkom je tiež offroadový režim vrátane kamerového systému a systému kontroly náklonu vozidla.

Opäť môžem len chváliť posed za volantom i na zadných sedadlách. Aj v treťom rade možno odviezť priemerne urastené osoby, no treba sa pohrať s nastavením sedadiel v druhom i prvom rade tak, aby mal každý dostatok miesta na končatiny. I v treťom rade nájdete konektory pre nabíjanie smart zariadení. Konektivita je vysoká a keď vyslovíte slovo Mercedes, vždy vám do reči skočí pani túžiaca splniť vaše požiadavky. Head up displej je naozaj veľký, ale keď si naň zvyknete – a prebieha to celkom rýchlo – oceníte množstvo informácií, ktoré podáva.

Multibeam LED patria k najlepším svetlám na trhu a jediné, čo by bolo ešte lepšie je nočné videnie s upozornením priamo na head up displeji, či so stálym sledovaním na prístrojovom displeji. Toto auto ale funkciu nočného videnia nemalo. Veľké 12,3 palcové displeje možno ovládať na volante a ony samotné vrátane možností ovládania patria k vrcholom na trhu. A po roku od straty kolieska na centrálnom ovládači začínam prichádzať na chuť aj ovládaniu bez neho. Predpokladám však, že ide aj o postupné vylepšovanie tohto systému, pretože odozva na vstupy začína byť lepšia. Sympatické sú i veľké madlá na stredovom tuneli. Burmester predvádza naďalej solídny výkon, k lepšiemu hraniu prispieva akustické sklo i výborné odhlučnenie automobilu.

GLS je skvelé auto. Svojim charakterom je vyzretejšie ako X7 a prestížnejšie ako Discovery a mnohí ďalší s podobnou ponukou miest na sedenie. Budí rešpekt a právom, veď na jazdenie na tomto aute nemožno mať priemerný úverový strop a ani priemerné úspory priemerného Slováka naň nebudú stačiť. Netreba ale jeho čaru a schopnostiam podľahnúť úplne, fyziku neoklameš a keď raz stratíš kontrolu, problém bude o toľko väčší, o koľko väčšie je to auto.

Je to taká psychohygiena na kolesách. Po zavretí dvier nastáva pokoj, oáza bezpečia. Môžete sa nechať rozmaznávať komfortom podvozku i neustále prítomnou silou agregátu i technologickými vychytávkami na palube. A to všetko so šiestimi ďalšími. 9 z 10 bodov.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku