03.01.2020

TEST: Mercedes EQC 400 4Matic – GLC z budúcnosti

Mercedes minulý rok priniesol aj na náš trh elektrické SUV ako prvý model novej značky EQ.

Ako je u Mercedesu zvykom, úplne nový model koncepčne vychádza z modelu, ktorý už pár rokov poznáme. Nové GLC SUV je výborným prémiovým modelom medzi stredne veľkými maximálne päťmiestnymi SUV. EQC je čo do vnútorných i vonkajších rozmerov prakticky na nerozoznanie od GLC SUV. To znamená, že auto pohodlne odvezie štvoricu dospelých chlapov, prípadne päticu rozmerovo kompaktnejších ľudí. Ja som na kratšiu vzdialenosť odviezol vzadu dvojicu detí v sedačkách, plus kompaktnejšiu dospelú osobu medzi nimi. Batožinový priestor tiež nie je malý a ani náznakom nepôsobí ako akokoľvek obmedzený – vplyvom batérií. Rozdiel je naozaj malý a vzadu sa aj s priestorom pod podlahou naráta 500 litrov. To stačilo na veľký detský kočiar i veľký vianočný nákup k tomu.

EQC výbavou patrí k tým najmodernejším Mercedesom. Vysoká konektivita, pokročilé asistenčné systémy. Auto má vynikajúci adaptívny tempomat Distronic, ktorý okrem udržiavania odstupu od vpredu idúceho vozidla dokáže tiež jazdiť v kolóne a má funkciu stop and go. Jazdný asistent Distronic navyše dokáže udržiavať auto v pruhu, dokáže tiež automaticky meniť jazdný pruh. Stačí na to použiť znamenie o zmene smeru jazdy.

Keď pozerám do zoznamu príplatkovej výbavy, do očí mi udrie napríklad termálne čelné sklo, parfum, bezkľúčové ovládanie, aktívny asistent parkovania, 360° pohľad okolo auta, komunikačný modul s podporou LTE, predvýbava na aktuálne informácie o dopravnej situácii, navigácia na hard disku, konektivita Apple CarPlay a Android Auto, Multibeam LED svetlá, trojzónová automatická klimatizácia s ovládaním pre zadné sedadlá, bezdotykové otváranie piatych dverí, ozvučovací systém Burmester, čiastočne elektricky nastaviteľné sedadlá, dynamic select, 20 palcové disky kolies, MBUX a balík Energizing. Základná cena vozidla s DPH je 76 800 eur. Celková cena testovaného vozidla je 92-tisíc eur.

Z výbavy musím chváliť ozvučovací systém Burmester, mimoriadne vydarený infotainment MBUX s otravnou pani MBUXovou, ktorá reaguje na každé vyslovenie značky automobilu (Mercedes – co pre vás mohu udelat?), ale zároveň s obdivuhodnou hĺbkou menu a nastavovania i s kvalitným vizuálnym spracovaním. Na Touchpad si zvykám, iba čo ma občas hnevá, že reaguje aj na kábel povaľujúci sa v jeho okolí. Pravda, väčšina užívateľov už kábel používať nebude a nabíjať bude bezdrôtovo. Chváliť musím LED svetlá. I stretávačky svietia výborne, diaľkové sú uznania hodné. Disponujú funkciou neoslepovania ostatných účastníkov premávky. LED svetlá si zaslúžia uznanie aj za výnimočné spracovanie obrysových svetiel, ktoré majú „pásik“ nielen vzadu, ale tiež vpredu. Od začiatku je tak ostatným účastníkom premávky jasné, že za nimi, či pred nimi je niečo unikátne.

V aute sa sedí pohodlne, sedadlá majú dobré anatomické tvarovanie, ovládacie prvky sú blízko a sú prehľadné. Iba z plôšok ovládania infotainmentu na volante začínam mať rozporuplné pocity. Auto už malo najazdených 15-tisíc kilometrov v čase testovania a miestami horšie reagovalo na dotyk. Na plôškach s finišom z lesklého plastu nebolo vidno poškodenie, no je dosť možné, že predchádzajúci testovači neboli k plôškam príliš nežný. Obzvlášť k tej ovládajúcej ľavý displej infotainmentu.

K takto pokrokovému autu mi vo výbave chýbalo nočné videnie. Moja skúsenosť pri elektromobiloch je, že zver si je ich ešte menej vedomá, než iných moderných áut. Sú jednoducho tichšie, majú tiež výbornú aerodynamiku a tiché pneumatiky s nízkym válivým odporom. Keďže v okolí môjho bydliska je zveri ako v zoo, pri testoch elektromobilov si všímam, že zvieratá prítomnosť auta zaregistrujú doslova na poslednú chvíľu. Budúcim majiteľom tak nočné videnie určite odporúčam, najmä ak sa s elektromobilom budú pohybovať častejšie po okresných cestách. Poviete si, že stačí, že zver uvidíte, no verte, že 90% zveri pri ceste reálne nevidíte. Zato zver vás vidí a počuje. Práve preto sa nebezpečenstvo stretu so zverou zvyšuje napríklad v hmle, či za veterného počasia.

Zatiaľ som teda opisoval najmä to, čo EQC spája s ostatnými modernými veľkými Mercedesmi. Poďme na to, čo EQC od zvyšku stáda odlišuje. Veru, elektrina!

EQC má dva motory. Nemajú valce, zato sú kompaktné a zmestia sa medzi nápravy. Sú rovnaké, auto si samo rozhoduje, ktorý kedy použije. Na rovine používa prioritne zadný. Dole kopcom predný. Hore kopcom zadný. Pri potrebe maximálnej akcelerácie oba naraz. Pri hroziacej strate priľnavosti, oba naraz. Pri rekuperácii, teda spomaľovaní, najmä predný. Lebo motor dokáže energiu ako vydávať, tak i získavať.

Auto má vo veľkom pevnom oceľovom obale medzi kolesami celkovo 91 kWh batérii. Na jazdu je k dispozícii 80 kWh. To podľa WLTP znamená maximálny dojazd 417 km. Maximálny preto, lebo viac to určite nebude, skôr menej. Zvyšok kapacity je rezerva pre funkčnosť systému. Motory sú úspornejšie než u kolegu etron od Audi, ktorý má o 4 kWh vyššiu celkovú kapacitu, no nižší dojazd. Ich schopnosť rekuperovať je porovnateľná a v oboch prípadoch veľmi vysoká. Intenzitu rekuperácie ovládate pádlami pod volantom. Režimy sú D+, kedy auto nerekuperuje ale plachtí – hodí sa na dlhých rovných úsekoch pre maximálny dojazd bez použitia energie. D – automatický režim, auto rekuperuje podľa svojho uváženia na základe údajov z navigácie – kartografia napr. Nedokáže však to, čo Audi - meniť intenzitu rekuperácie podľa záberu z kamery kombinovaného s info z navigácie - napr. pred vstupom do obce. D- je režim intenzívnejšej rekuperácie. Hodí sa napríklad pri spomaľovaní pred vstupom do obce. Režim D-- je maximálna rekuperácia. Je taká intenzívna, že auto zapína brzdové svetlá. Šplhá sa až k 75% maxima rekuperácii a to bez stlačenia brzdového pedálu. Tá je najlepšia pri špecifických situáciách. Najviac sa mi osvedčila v meste. Pri nej sa auto dá prakticky ovládať iba jedným pedálom. Brzdový pedál je len pre núdzové situácie.

Výkon oboch motorov je 150 kW. Naraz dokážu odovzdať 300 kW (408 k) a 760 Nm. Efekt okamžitého účinku stlačenia plynového pedálu je tým najradostnejším momentom pri jazde s elektromobilom. Okamžitá prudká akcelerácia je taká intenzívna, že slabšie povahy z nej môžu mať žalúdočné ťažkosti. Silnejšie povahy cítia to, čo pri starších superšportoch. Teda takmer to. Zdá sa, že mozog sa natlačí na jednu časť lebky. Efekt je ale kratší a menej intenzívny ako pri súčasných superšportoch. Dôvodom je samozrejme absencia prevodovky (jeden stály prevod) a tiež absencia vrcholu výkonu s postupnou gradáciou typickou pre vysokootáčkový spaľovací motor. Druhou dôležitou súčasťou postupného „vädnutia“ dynamiky je samozrejme vysoká hmotnosť automobilu a tiež vyšší odpor vzduchu vysokého automobilu. Maximálna rýchlosť je navyše obmedzená na 180 km/h. Je to však dosť na to, aby ste sa na diaľnici nenechali zahanbiť a pokojne mohli porušovať predpisy podľa vlastného uváženia. Pravda, netreba zabúdať, že čím viac energie prúdi do elektromotora, tým menej sa jej nachádza v batériách. A táto primitívna rovnica je hlavným neradostným pocitom z užívania elektromobilu. A síce, že čím viac radosti prináša, tým viac obáv z nabíjania sa čoskoro dostaví.

Elektromobilov na Slovensku jazdí čoraz viac, no infraštruktúra od začiatku nestíha. Preto platí, že ak chcete elektromobil a EQC medzi elektromobily patrí, MUSÍTE mať garáž, či vlastné stojisko s vlastnou nabíjačkou. Jazdiť len po meste a spoliehať sa na infraštruktúru je naivné a do budúcnosti dokonca hlúpe. To platí aj o Bratislave, aj o ďalších mestách. Nikde a nikdy nebude na Slovensku infraštruktúra pre elektromobily lepšia ako nedostatočná, a to najbližších desať rokov určite. Neberte ma ako elektroskeptika. Naopak, elektromotor je motor budúcnosti a elektrifikované auto je na ďalšiu dekádu tým najlepším zeleným riešením osobnej dopravy. Avšak elektromobil nie je pre každého.

Pre koho je EQC? Nuž, pre toho, kto má po ruke 76 800 a viac eur určených na riešenie osobnej dopravy na kratšie až stredne dlhé vzdialenosti. EQC je vynikajúce auto na riešenie dennodenných starostí pre obyvateľa mesta, či jeho blízkeho okolia s vlastným elektrifikovaným stojiskom pre automobil. Aj Mercedes ponúka viacero typov wallboxov. Keď ich doplníte správnou tarifou, nedajbože solárnymi panelmi, stanete sa ideálnym adeptom pre vlastníctvo modelu EQC.

EQC nie je auto, ktoré musíte nabiť pred jazdou do práce a rovno aj pred jazdou z práce. Pokiaľ denne najazdíte v priemere do 150 až 200 km, EQC s domácou nabíjačkou pre vás bude vhodné aj ako prvé a zároveň jediné auto. Najmä ak na dlhšie trasy využívate skôr hromadnú dopravu – či už vlak, lietadlo, alebo ste fanúšik krátkodobého prenájmu vozidla - napríklad Mercedesu Triedy V na dovolenku... 

No ak pravidelne potrebujete dať s autom na šupu cez 500 kilometrov jedným smerom, ku EQC potrebujete ešte jedno auto, napríklad Mercedes. Najlepšie s menším naftovým motorom a s automatickou prevodovkou. Napríklad A sedan, alebo CLA, či najlepšie Triedu C so zväčšenou nádržou s motormi 180d, 200d, či 220d. Zdá sa vám to zbytočné? Nuž, pozrite sa na vec realisticky. Je veľa viacčlenných rodín s viac ako jedným autom. Ak predsa len máte len jedno parkovacie miesto a pravidelne potrebujete jazdiť za deň cez 500 km (raz, či dva razy do týždňa), no vaše denné povinnosti nezaberú viac ako 50 km, je tu pre vás napríklad PHEV Trieda E s motorom 300de.

A pre nás všetkých ostatných so záujmom o nové auto sú konvenčné moderné spaľovacie motory. V ideálnom prípade doplnené o hybridnú sústavu bez nutnosti ťahania káblov. Skrátka racionálna ekológia pre väčšinové obyvateľstvo. Či už zastúpená mild-hybridmi, či plnohodnotnými HEV hybridmi.

Ako si stojí EQC v porovnaní s konkurenciou?

Veľmi dobre. Je tu Tesla Model X, ktorá ponúkne väčší dojazd vďaka batériám s vyššou kapacitou a mierne úspornejším motorom. Má tiež väčší displej a ponúkne aj verziu s väčším počtom miest na sedenie. Dielenské spracovanie pokrivkáva, rovnako tak kvalita použitých materiálov i dostupnosť servisu u nás. Už dnes je na tom v oblasti servisovania a celkovo prítomnosti na trhu lepšie EQC ako Tesla. EQC je tiež lacnejšie ako Tesla, no rozhodne nemá taký šmrnc, či skôr hype, i keď je to seriózny prémiový elektromobil so špecifickým dizajnom.

V porovnaní s etronom od Audi má EQC nižšiu kapacitu batérií, ale tiež nižšiu spotrebu. Vo výsledku som mal v porovnateľných podmienkach väčší dojazd s EQC ako s etronom. Rozdiel je pár (desiatok) kilometrov, no pri elektromobile je každý kilometer navyše dobrý. Aj preto nedávno etron prešiel softvérovými úpravami - aby menej žral. 

EQC je viac autom pre súčasnosť. etron je taký gík medzi fríkmi, je viac prvoplánovo hi-tech. To vôbec nie je zlé, je to však iné. E-tron prišiel na trh s podstatne vyšším počtom segmentových noviniek. EQC je umiernenejšie a jazdne mi príde zaujímavejšie, univerzálnejšie. Viac súčasné ako budúce, aj keď titulok naznačoval iné. Charakterovo je vyspelejšie. Iný by mohol napísať, že nudnejšie. Je to skrátka vecou priorít.

Na EQC nedostanete dotáciu, prekračuje povolené limity, no to všetci uvedení konkurenti.

Aký je život s ním?

Ako som už naznačil. Sprvu veľmi pozitívny, po prvotnom očarení prichádza hnev, neskôr zmierenie a zvyknutie si. Prvé kilometre vás budú fascinovať dve veci – neuveriteľný ale okamžitý výkon a ticho. No a potom ešte tretia – vnútorné spracovanie i dizajn.

Odjazdil som necelých 500 kilometrov. Za ten čas som „tankoval“ na rýchlonabíjačke 3x. Papierovo by stačilo raz. Ibaže papier znesie veľa. Dojazd na plnú batériu síce je v priemere cez 300 km, no to píšeme o dojazde zo 100% do nuly. I keď je počítadlo zvyšných kilometrov presné a aj korytnačí režim (znížený výkon motorov) pomáha kilometrom na konci ubúdať pomaly, vzhľadom na rozšírenosť siete dobíjacích staníc, máte na pokojnú jazdu z plného nabitia tak 200 km. Potom si už ohrýzate nechty, či to budete mať kde nabiť. Je totiž celkom možné, že na prvej najbližšej nabíjačke už niekto parkuje. Možno tam je voľné miesto, no možno vám nabíjací stojan nedovolí nabíjať plným výkonom, keď už plný výkon niekto berie. A pravdou je, že skôr než na 100 ba 150 kW nabíjanie natrafíte na 22, 43, či pri najlepšom 50 kW nabíjanie. Nabíjanie zadarmo – napríklad v Lidli (no nielen tam) má svoj háčik. To je obmedzenie maximálneho dodaného výkonu, a tiež obmedzenie maximálneho okamžitého výkonu nabíjacieho miesta. Niekde vám ako druhému na stojane len zníži výkon, inde vám nabíjanie nedovolí. Nabíjanie za peniaze pri ZSE je zas obmedzené tým ako dlho môžete na mieste stáť potom, čo sa vám auto nabije na požadovanú úroveň. Ísť v nákupáku do obchodu, potom do kina? Len aby ste z kina nemuseli utekať preparkovať auto, aby vám elektrárne nezaúčtovali euro za každú minútu navyše (po 10 min limite). Je to fér voči ostatným užívateľom. Ale prináša to stres, ktorý bežný návštevník nákupného auta na konvenčnom automobile jednoducho nemá.

Ja som teda nabíjal trikrát. Dvakrát v Lidli, raz na ZSE v Boroch. Nakúpil som si a do polhodiny fičal preč. Polhodinové nabíjanie znamenalo cca 22 až 25 kWh navyše v nádrži. To je v preklade necelých 100 km. Vo všetkých troch prípadoch som následne šiel domov na Záhorie. Kým som prišiel, polovica natankovaného bola preč. Po 30 resp 45 km – v závislosti od tempa.

Priemerná spotreba počas testu bola 27,7 kWh. Na diaľnici pri 130 km/h cca 35 kWh a viac.

Stručne a skrátka, elektromobil na Slovensku je bez možnosti domáceho nabíjania (optimalizované rozvody, tarifná zóna, wallbox) stresujúci zážitok.

EQC je skvelé a ak by som nemal inú možnosť a musel jazdiť na elektromobile, spomedzi všetkých aktuálne dostupných elektromobilov je pre mňa najzaujímavejšou voľbou. Nie najdostupnejšou, ale najzaujímavejšou. Je to okamžite použiteľné auto, je to štýlový eko Mercedes. Keďže ale na elektromobile (zatiaľ) jazdiť nemusím, najlepšie mi znejú mild-hybridy a hlavne HEV hybridy bez potreby naťahovania predlžovačky.

EQC je seriózny adept na cenu najlepšieho prémiového elektrického SUV. Cítiť z neho snahu o vyššiu bezpečnosť, o pohodlie budúcich majiteľov. Očakávať, že naň presadne viac ako len pár odvážnych flotilových zákazníkov je aktuálne pomerne naivné. No to ešte nevieme, čo s cenami konvenčných áut reálne urobí nová európska legislatíva. Už dnes píšem, že ak reprezentatívny prémiový elektromobil, vyberal by som si medzi Teslou 3 a EQC. Nie sú v tej istej karosárskej kategórii, no plnia obdobný účel. Až v druhom slede sú etron a Tesla X. 7 z 10 bodov.

Viac o EQC zistíte tu. 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC
Počet motorov: 2
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná+predná
Výkon (kW):  300
Krútiaci moment (Nm): 760
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,1
Spotreba kombinovaná (kWh/100 km): 22,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4761/1884/1624
Rázvor náprav (mm): 2873
Objem batožinového priestoru (l): 500
Kapacita batérií: 80 kWh
Max. dojazd (WLTP) 417 km
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2425
Užitočná hmotnosť (kg): 505
Základná cenníková cena modelu: 76 800 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku