2024-05-02 09:40:00
Toyota Hilux GR Sport
Toyota Hilux GR Sport
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Toyota Hilux GR Sport - 10 na sto je univerzálny údaj

Toyota Hilux má celkom špecifickú pozíciu v automobilovom svete. Má totiž nezničiteľnú povesť.

A sú si toho dobre vedomí v každej krajine na svete. Celkovo je Toyota Hilux jedným z najpredávanejších pick-upov a odzrkadľuje sa to aj na ponuke. Do nej prichádzajú nové a nové verzie, ktoré doteraz neexistovali. Takou môže byť aj alternatíva s označením GR Sport. Je to ale iba výbava, ktorá má zopár vylepšení. Nie je to komplet prekopané auto ako GR v prípade Yarisu a Corolly.

Hilux GR Sport pridáva niekoľko zásadných prvkov výbavy, medzi ktoré patria iné nárazníky, čierny rám nad ložnou plochou a tiež ochranný kryt motora. Tým sa odlišuje od ostatných verzií a hlavným zádrhlom v celkovej ponuke je, že toto je vlastne vedľajší vrchol cenníka. Hlavný vrchol je výbava Invincible Sport, ktorá predvádza skôr honosnejšie naladenie, kým GR Sport dáva do popredia športové ambície mimo spevnených ciest. Veď aj disky majú o jeden palec menší priemer a pneumatiky sú trochu viac terénne.

Zdroj: Jozef Murárik

Aj napriek všetkým vylepšeniam je Hilux stále verný svojej povesti a má presne takú auru, ako by ste čakali. Má rebrinový rám a karosériu s dvomi časťami. Predná je pre posádku a motor a zadná, ktorú je možné demontovať, je pre náklad. Je to z dôvodu, že pre tieto vozidlá existujú aj rôzne iné nadstavby potrebné do terénnych podmienok. Nie, teraz nemám na mysli karavan, ktorý len jednoducho vložíte do pick-upového priestoru, ale skôr špecializované veci. Veď tieto autá majú prestavby aj na odťahové špeciály.

Ak by ste však nechali pick-upový zadok, tak ako je, tak v prípade GR Sport máte zatvárateľnú uzamykateľnú roletu s manuálnym ovládaním a zadný priestor s rozmerom 1 525 krát 1 540 milimetrov (medzi blatníkmi cca 1 150 mm). Toto auto dokáže odviezť takmer 900 kilogramov, čo je v tejto triede štandard.

A ešte treba pri zovňajšku vedieť, že vzhľadom na pozíciu v hierarchii má výbava GR Sport štandardne LEDkové svetlá, lebo je nadstavbou výbavy Invincible, ktorá je zase nadstavbou výbavy Executive a tá ich má štandardne. Je to veľmi zložité? Tak ešte do výberu vstupujú výbavy Life a Active. Najviac druhov vybaví zo všetkých Toyot má zjavne práve tento teréne zameraný pick-up. A ak by ste chceli vedieť, tak najobľúbenejšia je výbava Invincible.

A pritom rozmery sú stále celkom rozumné. Veď dĺžka je len o niečo väčšia ako má BMW X7 a šírka je stále 1 900 mm bez zrkadiel. To je len o pár centimetrov viac ako má bežný rodinný hatchback nižšej strednej triedy. Dôležité parametre pri terénom pick-upe však prezentujú potenciál nájazdových a odjazdových úhlov. Nájazdový uhol vpredu je 29°, vzadu 27° a prejazdový uhol sa dostal na  23°. Vďaka svetlej výške 310 mm je hĺbka brodenia až 700 mm. Toľkoto asi ku terénnym vlastnostiam stačí vedieť.

Zdroj: Jozef Murárik

Interiér pick-upu vytvára stále dojem pracovného auta, aj napriek výbave GR Sport. Áno, má iný druh sedadiel so športovejším tvarovaním, ktoré lepšie držiteľov v zákrutách, ale zároveň má stále industriálne pôsobiaci dotykový displej s predchádzajúcou verziou operačného systému a tým pádom trochu zastaralým vzhľadom. Ale v tomto prípade to dokážete prepáčiť. Hlavne, že funguje bez akýchkoľvek zaváhaní.

V Hiluxe GR Sport máte pocit, že dokážete prejsť kamkoľvek, ale cesta nie je tým pravým miestom, po ktorej sa pohybovať. Preto sú práve sedadlá veľmi príjemným bodom. Zadné sedadlá sú tiež dostatočne veľké, ale tu treba rátať s kolmejším nastavením operadla. Čo by ste iné čakali, keď za nimi končí kabína? Jedinou nevýhodou je, že pod zadnými sedadlami je zjavne palivová nádrž, čo v preklade znamená, že pod nimi nič neumiestnite. Ani za operadlá. Predchádzajúci Ranger mal napríklad odklopné operadlá, za ktoré ste dokázali zmestiť napríklad tašku s notebookom a nebolo ju vidno. Tu je to s batožinou trochu horšie. Máte stále rolovací kryt na úložnom priestore, ale ten nie je stopercentne vodotesný. Ako optimálna voľba teda prichádza možnosť boxu umiestneného vzadu, ktorý by bol zamykaný samostatne a poriadne utesnený. Keď sme pri zamykaní, zadné veko, či skôr odklopné vráta, sa zamykajú spolu so zvyškom dverí.

Dobre, všetko fajn, ale Hilux, aj s výbavou, stále vytvárať dojem, že vydrží všetko a je nezničiteľný. To však znamená, že nevytvára až taký pocit luxusu a komfortu ako niektorí ďalší konkurenti. Mám na mysli jedného konkrétneho s novšou koncepciou a úplne novými možnosťami, či skôr dvoch? Skôr dvoch.

Dôležité je však aj to, čím je Hilux poháňaný. V podstate sú v ponuke dva motory, jeden s objemom 2,4 litra pre menej vybavené alternatívy a jeden až 2,8 litrami objemu. A rozhodne si vezmite výkonnejší agregát. Je to 2,8-litrový štvorvalec, ktorý je aj v ponuke modelu Land Cruiser. Má výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment až 500 Nm pre automatickú prevodovku. Čo však nemá takmer nikto iný je nútené vypaľovanie filtra pevných častíc. Na displeji palubného počítača vidíte zanesenie filtra a ak viete, že už je dostatočne veľké a idete na dlhšiu trasu, tak nemusíte čakať na samostatné spustenie sekvencie, ale spustíte ju tlačidlom vľavo pod volantom. Toto je výhoda aj pri kratších jazdách, viete si ich vždy prispôsobiť a raz za čas spraviť tú väčšiu trasu a vypáliť filter nasilu.

Prevodovka má šesť stupňov, rovnako ako manuálna, ale tu je to hydrodynamický menič. V triede sú možno aj viacstupňové kusy a možno aj jemnejšie radiace, ale drsnejší chod predsa k Hiluxu akosi patrí. Bez neho by to nebolo úplne ono.

Zdroj: Jozef Murárik

No a čo je to v nadpise, že 10 je univerzálna odpoveď? Je to 10 sekúnd, teda 10,7 sekundy trvá zrýchlenie vozidla na stovku a tiež 10 litrov je univerzálna odpoveď na spotrebu v akomkoľvek režime. Idete v teréne? Máte 10 litrov. Idete na diaľnici? Znova 10 litrov. Idete na diaľnici v extrémnych rýchlostiach v Nemecku a dotýkate sa hodnôt od 150 do 180 km/h? Zase 10 litrov. Vlastne to vyzerá, že spotreba nie je závislá od užívania, ale je jednoducho stále rovnaká. Nie je to úplne tak, lebo pri striedmejšom používaní mimo mesta sa viete dostať aj na 7,5 litra.

Okrem spotreby je zaujímavá aj samotná jazda. V klasických cestných podmienkach máte pocit, že pri vyšších rýchlostiach auto minimálne vzlietne a že sa vlní úplne inak ako podvozok ide. Je to dané najmä rámovou konštrukciou, ale zase ak spomalíte z nelegálnych rýchlostí, tak sa dostanete do sfér, že ani neviete, že idete. A rýchle prejazdy zvládate prekvapivo aj v teréne. Teda nie úplne prekvapivo. Toto auto je už od začiatku stavané na prejazdy terénnejšími sekciami. Čím rýchlejšie v teréne idete, tým lepšie podvozok funguje a to, čo by na rovnej ceste s dobrým povrchom bolo nekultúrnym, trochu tvrdým štýlom vozenia je v teréne úplne dokonale filtrujúci systém. Prašná cesta a 80 km/h nie je žiadnym problémom.

Zdroj: Jozef Murárik

A kde prichádza problém? Nie je to vlastne ani pri cene. Základná verzia GR Sport je za 54 900 € bez DPH. Je právom na vrchole ponuky a zaujímavé je, že funguje v akýchkoľvek situáciách. Určite by fungovala aj v snehu, ale to vyskúšam niekedy inokedy. Kde teda tkvie jediný problém Toyoty Hilux? Je schovaný vo fakte, že má silného konkurenta. Je ním Ford Ranger a taktiež aj Volkswagen Amarok. Majú ešte trošku väčší motor a sú stavané ako modernejšie vozidlá. Hilux je jednoducho legenda. A akýkoľvek moderný a dobrý konkurent s tým nič nespraví.

Technické údaje

Model: Toyota Hilux Double Cab 2,8 D-4D 6 AT GR Sport
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2755
Prevodovka: 6 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  150/3000-3400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1600-2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 8,9-10,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5325/1855/1815
Rázvor náprav (mm): 3085
Objem palivovej nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2125-2345
Užitočná hmotnosť nákladu (kg): 1010
Svetlá výška (mm) 310
Rozmer pneumatík vzadu: 265/60 R18
Základná cenníková cena modelu (Double Cab) bez DPH: 39 105 €
Cena testovanej verzie s DPH od: 63 480 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku