08.02.2019

TEST: Peugeot Rifter Allure 1,5 HDI - ozajstné rodinné auto

Samé SUV a crossovery, kam sa len pozrieš – ale naozaj chcú ľudia iba takéto autá?

Kategória rodinných vozidiel zvaná MPV mizne z trhu pod tlakom stále rastúceho záujmu o najrôznejšie typy SUV ako lanský sneh. Všetci sa vrhajú do segmentov, kde očakávajú najväčší záujem. Ako dlho to ale bude? Keď budú mať SUV všetci, ľudia zistia, že ich vždy a všade nepotrebujú. Kto vydrží aj s inými modelmi, môže mať náskok.

Toho si je vedomý aj koncern PSA, ktorý sa celkom rozumne rozhodol využiť situáciu a neopustil svoje úspešné modely Peugeot Partner a Citröen Berlingo. Do partie sa pridal aj Opel, ktorý svoj model nazval Combo. Peugeot však prichádza s novým modelom Rifter, ktorý je typickým príslušníkom kategórie MPV. Kde sa podel Partner Tepee? Nenechajte sa zmiasť novým názvom. Partner bude naďalej nosiť toto meno v úžitkovej verzii, v osobnej verzii dostal nové meno. Vyzerá podstatne lepšie, ponúka viac priestoru a pribudli aj výrazne lepšie jazdné vlastnosti.

Škoda, že MPV je dnes pre automobilky takmer ako zakázané slovo. Hoci prevažná väčšina ľudí chce SUV, celkom nerozumiem stavu, keď sa podarilo prakticky zdecimovať kompletnú ponuku všetkých veľkopriestorových vozidiel na trhu približne za dva roku! Ak by túto kategóriu opustili v PSA, zostali by na trhu vari len dva ďalšie modely. Môžeme byť radfi, že tak neurobili a priviedli na svet ďalšiu generáciu veľkopriestorových áut pre tých, ktorým „esúvéčka“ a podobné verzie nevyhovujú pre rôzne príčiny.

Nový názov si Rifter zaslúžil. Už na prvý pohľad má viditeľne civilnejší vzhľad a oproti predchodcovi (Partner Tepee) ho „nekazia“ detaily, ktoré patria skôr k dodávke. Vyzerá podstatne lepšie a nič nebráni tomu, aby sa dal považovať za plnohodnotný rodinný automobil kategórie MPV. Veľmi sa mi páči dizajn prednej masky, ktorá ja odlišná od ostatných dvoch súrodencov. Nie je to v žiadnom prípade najväčší dizajnový trhák pre väčšinu populácie, no rozhodne však toto predovšetkým praktické rodinné vozidlo má svoje prednosti.

V interiéri vyniká priestrannosťou pre päť cestujúcich a obrovským objemom pre batožinu. Na zadné sedadlá sa pohodlne zmestia tri detské sedačky. Testované auto malo tri samostatné sedadlá. V základe je klasická lavica delená v pomere 60:40. Batožinový priestor má pravidelný tvar a veľké výklopné zadné veko. To umožňuje pohodlne nakladať aj veľké predmety. Objem udávaný výrobcom je 775 litrov. Po prerátaní štandardnou metódou VDA je to stále vynikajúca hodnota 597 litrov.

Vodič aj cestujúci majú k dispozícii rad odkladacích priestorov. Schránky sú rozmiestnené po celej kabíne, i vo dverách, v prvom aj druhom rade a rovnako v batožinovom priestore. Niekedy je až problém nájsť drobnosti, ktoré si odložíte. Hlavne rodiny s deťmi určite ocenia odkladacie priestory. Sedadlá sú v rámci triedy pohodlné i na dlhšie cesty, prístup do vozidla uľahčujú posuvné bočné dvere na pravej i ľavej strane.

Naše testované vozidlo malo štandardnú dĺžku 4403 mm, pričom existuje ešte aj verzia Rifter Long s dlhším rázvorom, ktorá má dĺžku zväčšenú na 4753 mm. No a viete čo ma dostalo? Za príplatok môžete mať až sedemmiestnu aj tú krátku verziu! Pravdou však je, že potom si neužijete skoro nič z miesta na batožinu. Batožinový priestor sa pri využívaní dvoch sedadiel v treťom rade scvrkne na minimálnych 65 litrov. Takže ak plánujete využiť častejšie 7 sedadiel, oplatí sa priplatiť za dlhšiu verziu. V nej je tretí rad sedadiel posuvný a batožinový priestor narastie až na celkom dostatočných 322 litrov. Rifter však môže byť aj tak trocha „sťahovák“ aj v krátkej verzii. Po sklopení zadných sedadiel sa objaví jaskyňa s objemom až 3000 litrov. Priestor je teda bezpochyby najvýraznejší rys nového Riftera.

Druhým plusom, ktorý ocení asi každý vodič, je veľmi dobrý výhľad z auta. Pôvodná pomerne hranatá karoséria prešla výrazným vývojom a v civilnej verzii už v málom pripomína pôvodnú dodávku. No predvídateľné konce auta uľahčujú odhad vzdialeností pri parkovaní aj bez zadnej kamery a snímačov. Testovaný kúsok ich mal a bolo to veľmi príjemné. Tretím palcom hore je vysoká obratnosť auta, čo oceníte najmä pri parkovaní, ale vlastne najmä pri akomkoľvek manévrovaní s autom. Tento relikt z pôvodnej dodávky však veľmi oceňujem. Keby aj iné autá mali taký malý polomer otáčania!

V interiéri nových modelov Peugeot sa mnohí nevedia stotožniť s koncepciou I-Cocpit. Patrím medzi nich – malý volant pomerne hlboko (takmer v lone) a pohľad ponad na prístroje je trocha zvláštne riešenie a neraz pripomína sedenie za volantom nákladného auta – ale v tomto prípade som vďaka vzpriamenejšej pozície sedenia nemal problém. Dôkaz, že nie všetko sa dá vždy a všade aplikovať rovnako. Pre Rifter by však možno viac pristalo klasické usporiadanie. Lenže kde inde si môžete v rodinnom vozidle kategórie MPV pripadať ako v pretekárskom aute? Volant je malý a sploštený, kaplnka s prístrojmi nad ním a celé to vyzerá ako vízia budúcnosti.

Koncept kabíny lietadla dokresľuje ešte na moje gusto príliš mohutný stredový panel. Na druhej strane sa zasa podarila jeho dominanta. Je ňou osempalcový kapacitný dotykový displej s dobrou odozvou, obsahuje šesť reproduktorov a obsahuje MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto. Ponúka tiež dva porty USB a in-line jack. Pracoval presne, bez oneskorenia a obrazovka je veľmi dobre čitateľná. Potešilo ma ešte, že Peugeot Rifter má ovládanie klimatizácie manuálne, mimo obrazovky, samostatnými gombíkmi.

Dizajn zvonka, či zvnútra zaujme hlavne oko a ďalšie zmysly. Ale ako sú na tom jazdné vlastnosti auta? Rifter a jeho súrodenci Citroën a Opel sú vozidlá postavené na platforme PSA EMP2. Využíva ju celý rad iných vozidiel z produkcie PSA. Podvozok je vyvinutý pre vozidlá nižšej strednej triedy a strednej triedy s pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies. Konštruktérom sa pomocou použitia kombinácie vysokopevnostných ocelí, hliníka a kompozitných materiálov podarilo znížiť hmotnosť platformy o 70 kg a možno relatívne ľahko upravovať napríklad dĺžku rázvoru. Pohon 4 × 4 inštaluje v rámci príplatkovej výbavy spoločnosť Dangel, s ktorou Peugeot dlhodobo spolupracuje.

Schopný podvozok je pomerne komfortný, auto sa oproti predchádzajúcej generácii výrazne upokojilo a reakcia na riadenie je čitateľnejšia vzhľadom na umiestnenie kolies v rohoch karosérie. Ani na hliníkových kolesách s rozmerom 17 palcov nie sú pri prejdení nerovnosti počuť žiadne výrazné rázy. Rifter je pomerne vysoký, takže v zákrutách sa nakláňa viac, ako nižšie modely áut. Čakať však od rodinného MPV vlastnosti športového auta je nezmysel. Podvozok je skôr naladený na pokojnú, pohodlnú jazdu na dlhé vzdialenosti. V tom je asi tajomstvo, prečo sa mi nechcelo vrátiť toto pohodové auto.

Motor s výkonom stovky koní pod kapotou spolupracoval s päťstupňovou prevodovkou. Zdalo sa mi to spočiatku málo, ale nakoniec uznávam, že mu ten šiesty stupeň, ako pri dvoch silnejších verziách, ani veľmi nechýbal. Výrobcom udávanú priemernú spotrebu 4,3 litra na 100 kilometrov ale považujeme za nedosiahnuteľnú. V praxi sa ustálil mix spotreby po prejdení všetkých druhov ciest na hodnote o liter vyššej. To nepovažujem za zlú hodnotu.

Záver

Trieda MPV modelov, teda viacúčelových, priestranných automobilov, sa poslednou dobou neuveriteľné rýchlo zmenšuje, a preto sme radi za každé nové a kvalitné vozidlo, ktoré môže užívateľom tejto triedy ponúknuť zaujímavú alternatívu k dnešnej automobilovej produkcii kategórie SUV a kombi. Hoci nie sú vozidlá kategórie MPV práve vrcholným trendom, rozhodne majú na trhu svoje miesto. Vydareným dôkazom toho je priestranný Peugeot Rifter, ktorý by vo vašom rodinnom hľadáčiku rozhodne nemal chýbať. V oblasti dizajnu a komfortu na ňom vidno v porovnaní s predchádzajúcou generáciou veľký krok dopredu. Opravujem – veľký skok vpred.

Technické údaje

Model: Peugeot Rifter Allure 1,5 BlueHDi 100 BVM5
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Výkon (kW/ot.):  75/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1750
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 4,8/4,0/4,3
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km):  
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4403/1848/1870
Rázvor náprav (mm): 2785
Objem batožinového priestoru (l): 775/3000
Objrem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1576
Užitočná hmotnosť (kg): 554
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu (Active 1.2 PureTech): 16 490 €
Základná akciová cena modelu: 15 990 €
Základná cena verzie: 18 490 €
Cena testovaného vozidla: 19 940 €
   
Konkurenti: Renault Kangoo, Dacia Dokker

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku