21.01.2019

TEST: Citroen Berlingo – sympatická škatuľa

Po prvých kilometroch s Berlingom s automatickou prevodovkou, prišiel čas na Berlingo s manuálom.

Tak ako predtým, aj teraz bol Podkapotou nový naftový motor 1,5 BlueHDi s maximálnym výkonom 130 koní. Auto bolo rovnako ako predtým v najvyššej možnej výbave so všetkými možnými doplnkami. Výnimku tvorila presklená strecha Modutop, ktorú táto verzia nemala.

Berlingo sa zo sympatického nenápadného vozidla z kategórie dodávok pre ľudí, zmenilo na sympatické nápadné vozidlo z kategórie dodávok pre ľudí. Auto vďaka osvojeniu nového dizajnového jazyka získalo veselosť súčasných modelov značky Citroen.

Model tejto kategórie je pre väčšinu výrobcov okrajovou záležitosťou, no pre Citroen je Berlingo kľúčový. Patrí k celosvetovo najpredávanejším modelom značky a viac kúskov sa predáva len z modelu C3. Berlingo ponúka správnu dávku užitočnosti za správnu dávku financií. Pravda, to úplne neplatí o testovaných autách, ktorých katalógová cena presiahla 24-tisíc eur. Lenže Berlingo nikdy nebolo auto, ktoré by sa najviac predávala v maximálnej výbave. Skôr naopak, bohatšie výbavy sú vyhradené skôr služobným autám, či autám s akciovými cenami. Bohatá výbava testovaného vozidla ale dovoľuje novinárom otestovať funkčnosť všetkých systémov a odporučiť následne tie, ktoré sa oplatí prikúpiť.

Z môjho pohľadu je taký práve Modutop, teda multifunkčná polica a presklené okno s elektrickou clonou. Je výborným doplnkom najmä v prípade, ak bude auto primárne fungovať na prevoz rodinných príslušníkov, konkrétne detí. Hodí sa vďaka šikovným úložným priestorom a vylepšeniam, ktoré modulárna polica medzigeneračne prináša. Jedným z nich je priehľadnosť stredovej police. Šikovný zlepšovák umožňujúci lepší prehľad o veciach tam odložených. Ďalším plusom je elektrické zaclonenie. To v minulosti absentovalo. Zaclonenie pomôže v horúčavách. Nespochybniteľnou výhodou je otvárateľné zadné okno. Nemusíte zdvíhať celé plechové dvere. Na dno kufra ale nedočiahne ani orangutan, pomôže teda iba v prípade dosahu do horných častí batožinového priestoru.

Berlingo sa tak ako doteraz, aj odteraz môže pochváliť obrovským batožinovým priestorom a vysokou modularitou karosérie. Bonusom je predĺžená verzia. Tú by mali zvážiť predovšetkým tí s vyššími nárokmi na priestor v kabíne. Pretože M verzia sa v tomto ohľade medzigeneračne nijak nenafúkla, skôr môžu pociťovať pasažieri na zadných sedadlách nedostatok miesta. A to vďaka detailom palubnej dosky, ktoré obmedzujú nohy vodiča a spolujazdca, a tým ich nútia posúvať si sedadlo ďalej dozadu. Ide o výrazne tvarovaný panel okolo radiacej páky, ktorý je až nezmyselne široký, a tiež o poličku z tvrdého plastu pred kolenami spolujazdca. Akonáhle potom dozadu osadíte detské sedačky  priestor pre detské nožičky je značne limitovaný. Pomohlo by posúvanie sedadiel dozadu. Aspoň päť centi v pohybe smerom vzad by neublížilo kufru, a pritom by z môjho testu odstránilo celý jeden kritický odsek. Tento benefit by mala mať podľa mojej pamäte iba verzia XL (verzie so 7-miestami).

Berlingo vyzerá lepšie aj vo vnútri. Pri sedadlách to tak nevidieť, tie boli fajn aj predtým. Upgrade je citeľný najmä pri palubnej doske. Z môjho pohľadu je plusom veľký panel infotainmentu. Obzvlášť pre konektivitu s Apple CarPlay a Android Auto. Už sa nemusíte trápiť nedostatkom informácií zo vstavanej navigácie. Šikovné apky toto vyriešia.

Plusom je i pekný multifunkčný volant. Radiaca páka ide stuha, kulisa je pomerne hlučná, radenie menej presné. Je to ale pracovný nástroj, očakávam od nej dlhú výdrž. Množstvo odkladacích miest poteší aj vodiča. Obzvlášť to nad hlavou. Koľko vecí zapatrošíte tam...

Jazda

Viditeľnosť z vozidla je veľmi dobrá. Statické prisvecovanie zákrut by potešilo, no reflektory svietia veľmi slušne. Sú to len halogény, ale ako stretávacie, tak diaľkové strieľajú ďaleko a intenzívne. Vďaka vysokému posedu sa tak obavy zo zveri právom zmenšujú. Vodič v porovnaní s predchádzajúcou generáciou sedí bližšie k prednej časti auta. Posed sa dá porovnať s tým v modeli Spacetourer. I keď tam sedíte o poschodie vyššie. Celá kabína je posunutá smerom vpred. To malo pomôcť vnútornému priestoru, no vďaka spomínaným detailom, je tento benefit citeľný iba v kufri.

Jazdné vlastnosti sú lepšie. Najmä zadná náprava menej búcha. Rozbité cesty zvláda s väčším prehľadom. Pritom zadná náprava i celá zadná polovica auta pochádza z minulého Berlinga, nová je iba predná časť auta. Konštruktéri ale drobnými úpravami zmenili a utíšili aj zadnú časť. Rozdiel to nie je príliš veľký, no predsa citeľný. Smerová stabilita je vďaka modulárnemu predku a novému posilňovaču lepšia. Auto je na ceste suverénnejšie, čo stratí vďaka výške, doženie vďaka stabilizačným systémom.

Svetlosť vozidla je v reálnych podmienkach postačujúca. Auto vo verzii XTR nemá zvýšený ani nijak zvlášť chránený podvozok. Avšak Berlingo je od začiatku postavené tak, aby zvládlo i poľné a lesné cesty, či obrubníky v mestách.

Pri vyšších rýchlostiach do kabíny preniká viac zvukov než v porovnateľne priestranných MPV modeloch. Je to pochopiteľné. I tu ale cítiť medzigeneračné zlepšienie. Nie je výrazné, no predsa len existuje. Bočný vietor sa do veľkých bočných plôch dokáže poriadne oprieť, no keďže je veľká časť hmotnosti veľmi nízko, auto statočne odoláva.

Priemerná spotreba nie je zlá, no dlhé diaľničné prejazdy, či mestské trasy autu príliš nesvedčia. Do mesta patrí benzínové Berlingo, na enormné diaľničné presuny sa hodí buď nižšia priemerná rýchlosť, alebo iný typ vozidla, prípadne väčšia tolerancia ku kolísaniu spotreby. Nemám pocit, že by nový motor podával lepší výkon v tomto ohľade. Skôr podčiarkuje úspornosť pokojnejšieho tempa, či praje jazdám po cestách.

Pružnosť vozidla taktiež nie je z kategórie superšportov. To hádam nikto nečaká. Na štvrtom prevodovom stupni predvádza Berlingo vlažnú akceleráciu, spomaľuje ju dlhší nádych turbodúchadla. Pre jej zlepšenie treba radiť, respektíve začínať z nižšieho stupňa a následne bleskovo preradiť. Na štvorke to ale vyzerá takto: 60 – 100 km/h 9,56 sekundy. Z 80 na 120 km/h 10,53 sekundy.

Asistenčné systémy sú fajn, osobne som sa ale radšej spoliehal iba na asistent varovania pred kolíziou. Asistent jazdy v pruhoch som si počas testu vôbec neobľúbil, vypínal som ho častejšie ako start-stop. To preto, lebo štart-stop stačí vypnúť raz a vypnutý zostane aj na druhý deň.

Lane Assist sa ale zapína automaticky zas a znova. Vypnúť ho možno jedine dlhým stlačením. Citroen je presvedčený o jeho schopnostiach, no osobne ho považujem za skôr nebezpečný. Tak ako podobné systémy iných výrobcov, aj tento disponuje aktívnymi zásahmi do riadenia. Jeho zásahy ale nezlepšia dobrého vodiča. Pomôžu vodičovi neschopnému, vodičovi nesústredenému. Každý vodič môže mať slabú chvíľku, no na to je dobrý práve Front Assist a ďalší asistenti nezasahujúci do riadenia (so schopnosťou brzdiť).

V kombinácii tieto dva asistenčné systémy vedia urobiť slušnú šarapatu. Napríklad na obchvate pri hustej premávke. Zásahom do riadenia – myknutie s volantom, a zásahom do brzdenia asistenti dokážu auto vrátiť späť do pruhu, keď majú pocit, že zmena pruhu nie je bezpečná. Systém ale nedokáže predvídať, nedokáže to, čo mysliaci sústredený človek. Operuje iba s dátami, ktoré už boli. To ho značne obmedzuje. V mojom prípade by tak jeho prudký zásah bez mojej následnej prudkej korekcie spôsobil kolíziu. Svojim „návratom“ do pruhu auto takmer vyliezlo na chrbát predbiehanému vozidlu. To by sa veru ťažko vysvetľovalo poisťovni – auto myklo volantom a samé nabúralo do predbiehaného Mercedesu Triedy S. Kto by bol vinník? Isteže vodič... Toto platí ale pri takmer každom novom asistenčnom systéme tohto typu. Dokonca ani prémiové značky nie sú výrazne lepšie. V hustej premávke asistenti jednoducho nestíhajú rovnako ako začínajúci, či nesústredený vodič.

Poteší zrýchlené vyhrievanie kabíny. Už pár minút po štarte motora prúdi do kabíny teplý vzduch aj za mrazivého počasia. Námraza na čelnom skle ide rýchlo dolu, v kabíne je hneď teplo. Ešte vyhrievanie volantu a bola by to jedna báseň.

Citroen Berlingo hodnotím pozitívne. Vo svojej kategórii patril už v minulej generácii ku špičke. Nie z hľadiska prémiového pocitu, ale z hľadiska hodnoty za peniaze. Vedeli to mnohí Slováci. Veď Berlingo dlhodobo patrilo k najpredávanejším Citroenom a ku koncu predajov i k najpredávanejším autám u nás. Aj pri novej generácii sa môžu Slováci na auto spoľahnúť. Príchod prepĺňaného benzínového agregátu zvýši potenciál benzínovej verzie. Tým ťažným koňom ale naďalej zostanú naftové agregáty. Neponúknu brutálny záťah, ale slušnú spotrebu pri rozumnom využívaní. Auto je presne také – rozumné. No po novom aj veselé. Je to dobrý kus auta a ak ste o ňom uvažovali, či ste vlastnili staršiu generáciu a hľadáte náhradníka, nemusíte chodiť ďaleko. Berlingo nesklame. Iba tých asistentov treba strážiť. Lenže to dnes už pri každom novom aute.

Berlingo medzigeneračne zdraželo. Od posledného testu o cca 2500 eur (akciové ceny) 12490,- vs 14 990,-. Za viac peňazí však ponúka viac muziky. 7 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Citroën Berlingo Shine XTR BlueHDi M
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 186
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,5
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,6-6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4403/1921/1844
Rázvor náprav (mm): 2785
Objem batožinového priestoru (po kryt/po strop) (l): 597/983
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1620
Užitočná hmotnosť (kg) 5miest: 500
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná akciová cena modelu: 14 990 €
Základná akciová cena verzie 1,5 BlueHDI 130k 17 890 €
Základná akciová cena verzie 1,5 BlueHDI 130k + Shine 20 690 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku