2013-08-23 11:25:00
Parkovanie v Petržalke
Parkovanie v Petržalke - a nielen v nej, je neraz umenie nemožného.
Zdroj: Jozef Vydra

Ján Bazovský: Jazdiť, to je problém, zaparkovať, ešte väčší

Keď sa konečne vyhneme zápcham, výtlkom a pokutám, nemáme kam odstaviť svoje auto.

Máme to na našom malom Slovenku ťažké. Neviem kto vymyslel pojem statická doprava ale určite mal týmto komplikovaným slovným spojením na mysli dlhodobejšie státie vozidiel, čiže parkovanie. Napísať niečo na túto tému, je ako prehadzovať si horúci zemiak z jednej ruky do druhej a pritom sa nepopáliť. Prečo?

Nuž, kým kedysi nemali slovenskí vodiči čo zaparkovať, dnes nemajú svoje vozidlá už kde zaparkovať. Klásť vinu za nedostatok parkovísk len mohutnej výstavbe bytov vo všetkých mestách na Slovensku je čistý alibizmus. Situácia je ťažká všade, miest na parkovanie niet nazvyš. Najvypuklejšie je to asi v bratislavskej Petržalke.

Nočné mory, aj love story, v petržalskej časti Dvory

V osemdesiatich rokoch minulého storočia, keď dostavali najväčšie sídlisko v bratislavskej Petržalke, pripadalo štatisticky jedno auto na tri rodiny. Prijateľne tomu „súdruhovia“ projektovali aj parkoviská a keby sa ten pomer náhodou zmenil k lepšiemu nechali medzi panelákmi hektáre voľnej plochy. Pomer sa naozaj zmenil a neustále mení. Dnes až na minimálne jedno, keď nie jeden a pol auta na bytovú jednotku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Lenže tak ako v Petržalke, aj  na iných sídliskách voľné plochy využiteľné na parkovanie takmer nie sú . Kompetentné samosprávy ich nekompetentne predali na výstavbou ďalších bytových a administratívnych komplexov. Bez zodpovedajúceho počtu parkovacích miest. Prečo developeri na rozdiel od „súdruhov“ parkoviská vo svojich projektoch plánujú len v minimálnom počte? Možno aj preto, že meter štvorcový bytu predajú, napríklad, za tisíc eu,r ale prenajaté parkovacie miesto s plochou sedem „štvorákov“ na tom istom pozemku im ročne vynesie nanajvýš sto eur.

Chaos vo výstavbe spôsobil chaos v parkovaní

Státisíce, ba milióny eur za predané pozemky zlepšili rozpočet mestských kás. Je ale na mieste otázka, aké percento z nich sa investuje do rozširovania parkovacích plôch nevyhnutných pre rast počtu motorových vozidiel? Zdá sa, že ani v Petržalke, ani na sídliskách v iných mestách sa príliš neponáhľajú. Odvšadiaľ znie obohratá veta: Nedostatok financií... A vodiči parkujú ako vedia: v križovatkách, pred nimi, za nimi, na každom voľnom kúsku asfaltu, hoci vedome ohrozujú cestnú premávku.

    V rozpore s konštatovaním o nedostatku financií Zákon o cestnej premávke jasne stanovuje, kde a za akých podmienok môže vodič s vozidlom stáť - parkovať. Keď ho poruší, musí mať hneď u seba dostatok financií na pokutu, lebo inak príde o vodičský preukaz. Keď ani potom nemá na jej zaplatenie, môže počítať s okamžitým exekučným konaním. Napriek tejto hrozbe núti vodičov nedostatok parkovacích miest na parkoviskách improvizovať. Nezabrzdia teda autá, aby tí, ktorým prekážajú, ich mohli premiestniť. A pýtajú sa načo sú dobré „občasné“ nájazdy policajtov s odťahovacími vozidlami na parkoviská? Aby inkasovali pokuty a naháňali kšefty súkromným firmám? Lebo podstatu veci vyriešiť nemôžu a v obmedzených podmienkach si majitelia áut vystačia s organizovaním státia aj sami.

Podmienky zastavenia a státia vozidiel síce upravuje zákon, ale je tiež na súdnosti vodičov, kedy je ešte miera jeho porušenia akceptovateľná. Nedostatok parkovacích miest neoprávňuje zastaviť a stáť hocikedy a hocikde, hlavne na miestach kde je to pre iných účastníkov cestnej premávky mimoriadne nebezpečné.

    No a ešte niečo do vlastných radov. Pri zastavení a státí je vodič povinný využiť čo najlepšie parkovacie miesto. Na parkoviskách kde sú parkovacie boxy vyznačené to vodiči bez problémov dodržiavajú. Oveľa nezodpovednejšie sa správajú, keď musia zaparkovať len „od oka“. Vtedy aj malé parkovisko stratí možno polovicu zo svojej maximálnej kapacity.

 

Poznámka na záver

V už spomenutej Petržalke dnes chýba najmenej 20 tisíc parkovacích miest. Pre nedostatok voľných plôch na sídliskách je najideálnejším riešením výstavba parkovacích domov. Sú parkoviská, kde by aj za oveľa nižšie náklady bolo možné jednoduchou konštrukciou nadstaviť ďalšie poschodie. Zmeny má priniesť nová parkovacia politika v celom meste aj v jednotlivých mestských častiach. Zdá sa však, že hľadanie miesta na zaparkovanie hlavne vo večerných a nočných hodinách a divoké státie budú ešte dlho nočnou morou vodičov bývajúcich najmä na sídliskách. Nielen v Bratislave, ale kdekoľvek na Slovensku.

Ján Bazovský, jv

Komentáre k článku


Stream naživo