2013-06-27 05:00:00
Trojprúdová diaľnica
Trojpruhová diaľnica je v našich končinách zvláštnosť, ako by jazdili "stredojazdci" pri piatich, či ôsmich pruhoch?

Ján Bazovský: jazda stredom cesty nie je riešenie, choďte konečne doprava!

Nie je to tak ani v živote, a už vôbec nie na cestách, hoci sa to môže zdať na prvý pohľad čudné.

Keď sa v rôznych životných situáciách musíme rozhodnúť a na výber máme len dve možnosti, ľudová múdrosť hovorí, že najlepšie riešenie je vždy niekde uprostred. Akási zlatá stredná cesta.

Toto príslovie je zrejme inšpiráciou pre mnohých slovenských vodičov aj vtedy, keď majú počas jazdy k dispozícii tri jazdné pruhy vyznačené na vozovke. Nejazdia však ani vpravo, ani vľavo ale radšej rovno prostredným pruhom. Je však stredná cesta v tomto prípade naozaj tá pravá?

 

Ani ryba, ani rak, asi je to... mumák

Žiaľ, alebo možno aj našťastie, môžu vodiči na Slovensku v súčasnej dobe jazdiť po ceste s troma jazdnými pruhmi len na diaľnici D1 v úseku Bratislava - Trnava. Čo ich však vedie k tomu, že v Bratislave nasadia kurz stredný jazdný pruh a do pravého prejdú až pri Zelenči? Alebo naopak, od Trnavy až po Bratislavu neuhnú z neho za žiadnych okolností?

Vysvetlenie možno hľadať napríklad aj v:

- neznalosti dopravných predpisov

- prílišnej opatrnosti vodičov

- prílišnej náhlivosti vodičov

- prílišnej arogancii vodičov

Ak vodiči pozabudli na pravidlá cestnej premávky, pripomeniem, že spôsob jazdy v jazdných pruhoch upravuje § 10 zákona č. 8/2009, ktorý okrem iného uvádza:

„Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na  odbočovanie“.

Načo sú nám, načo tri, jazdia nám tu dementi

Účelom dvoch a viacerých jazdných pruhov v jednom smere je možnosť pre rýchlejšie idúce vozidlá plynule a bezpečne predchádzať tie ostatné a nie kľučkovať pomedzi ne ako zajace v poli.

Diaľnica D1 v úseku Bratislava - Trnava je pritom stále považovaná za cestu vo výstavbe a až do jej ukončenia bude chýbať vodičom odstavný pruh. Zrejme tým opatrnejším chýba natoľko, že za odstavný považujú pravý jazdný pruh a pre istotu sa celou cestou držia len v strednom.

Na niektorých úsekoch diaľnice je rýchlosť v pravom jazdnom pruhu obmedzená z dôvodu výjazdu a príjazdu na diaľnicu a príjazdu na odstavné plochy a výjazdu z nich. Pre uponáhľaných vodičov je tak jednoduchším riešením do pravého jazdného pruhu s obmedzeniami vôbec nevchádzať.

Najnebezpečnejší je na cestách arogantný vodič

Arogancia je hádam tou najnebezpečnejšou kapitolou na trojprúdovej ceste. Jedna kategória vodičov jazdí zásadne len v ľavom jazdnom pruhu a čo najrýchlejšie a tá druhá len v strednom jazdnom pruhu obrazne povedané „na nárazníku“ a všetkých pred sebou tlačí z neho jedno kam.

Poznámka:

Podľa pravidiel sa predchádza vľavo. Aj na ceste s dvomi a viacerými jazdnými pruhmi. Vpravo sa smie predchádzať vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu len ak vodič jazdí  v pripájacom alebo v odbočovacom jazdnom pruhu. Poruší pravidlá keď predchádza vozidlo v strednom jazdnom pruhu rýchlejšou jazdou v pravom pruhu? Podľa súčasnej úpravy  pravidiel áno, hoci vlastne ide o súbežnú jazdu. Ale tá je definovaná iba v obci. Takže ak chcete predbehnúť takéhoto pomalého experta v strednom pruhu a vy ste v pravom, musíte prejsť až do celkom ľavého, predbehnúť a znova sa zaradiť do pravého. Zodpovedať by sa však mali tí vodiči, ktorí sa rozhodli tvrdohlavo jazdiť „zlatou strednou cestou“.

Takých by si mala dopravná polícia všímať viac (technické  prostriedky na to má) a nekompromisne trestať. Aby sa konečne pratali tam, kam patria. Mimochodom 60 eurová pokuta za bezdôvodne pomalú jazdu v strednom pruhu je smiešna. Keby mala hodnotu 726 eur, ako v susednom Rakúsku, jazdcov v strede by nebolo ani u nás.

Ján Bazovský, jv

Komentáre k článku


Stream naživo