2013-08-02 06:00:00
Preprava nákladu vyzerá byť
Preprava nákladu vyzerá byť jednoduchá, ale zdanie klame...

Ján Bazovský: preprava nákladu vyzerá jednoducho - ale nič nie je také, ako sa zdá

Letné mesiace spojené s dovolenkami, sú priam ideálnym časom na prepravu rôzneho nákladu.

Ak prirátame dobré počasie, čulý stavebný ruch, zber poľnohospodárskych plodín a podobné aktivity, naše cesty sú neraz svedkami novodobého „sťahovania národov“.

Skôr, než otvoríte dvere na batožinovom priestore auta alebo bočnice prípojného vozidla, mali by ste si uvedomiť, že hmotnosť nákladu nie je závislá od toho, či ho ešte dokáže odviesť vozidlo, prípadne jazdná súprava. Ale od toho, či ho v pohybujúcom sa aute dokážete do cieľa bezpečne odviezť vy sami. Lebo okrem cestných zákonov pri preprave nákladu platia aj iné, fyzikálne. Konkrétne zákon zotrvačnosti a zákon hybnosti. A tí sa nekamarátia so stabilitou vozidla.

Vysvetlenie:

    Vodiči vozidiel kategórie „N“ určených na prepravu nákladu by mali mať v tejto problematike celkom jasno: Viesť vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony smú len s kvalifikačnou kartou vodiča, ktorú dostanú len po absolvovaní kurzov základnej kvalifikácie a vedomosti z nich si musia pravidelne obnovovať každých päť rokov. Jedna vec je vedieť a druhá aj sledovať upevnenie nákladu počas celej jazdy. Niekedy sa aj majster tesár utne.

 

Legislatívne iná, ale podľa fyzikálnych zákonov v podstate rovnaká situácia nastáva pri prevoze nákladu v osobných autách a na prípojných vozidlách. Problémy ktoré súvisia s nákladom, možno vidieť na našich cestách takmer každý deň:

- prekročenie maximálnej povolenej hmotnosti osobného auta alebo prípojného vozidla

- nevhodné uloženie nákladu na osobné auto a prípojné vozidlo

- nedostatočné upevnenie prepravovaného nákladu

- neoznačenie prečnievaného nákladu

- nesprávny spôsob jazdy s nákladom

Keď sa k jednotlivým nedostatkom pridá ešte aj ich vzájomná kombinácia vznikajú pre jedných účastníkov cestnej premávky samozrejmé, no pre druhých dosť nebezpečné situácie. Brzdiť a otáčať sa s nadrozmerným nákladom, navyše nevhodne pripevneným na strechu auta je na porušenie všetkých zákonov.

 

Nebezpečenstvo nesprávne prepravovaného nákladu spočíva nielen v hmotnosti, rozmeroch ale aj jeho druhu. Ťažké a objemné bremená uložené v nosičoch na strechách osobných áut ich vodiči pre istotu poriadne „zošnurujú“ a keď nebodaj rýchlejšie vojdú do zákruty, skončia v priekope bez ďalšej škody na cudzom majetku alebo ujmy na zdraví. Podceniť pripevnenie relatívne ľahkého nákladu, napríklad, laminátovej dosky v zákrute haváriou síce nehrozí, ale ak sa uvoľní,  skosí všetko živé čo stojí, alebo ide vedľa cesty.

 

Spôsob upevnenia nákladu na prípojných vozidlách je priamoúmerný rýchlosti, ktorou sa s ním chceme po cestách pohybovať. Pravidlo „čím rýchlejšie, tým pevnejšie upevnenie nákladu“ znie síce logicky ale ruku na srdce, koľkokrát si ho v náhlivom nakladaní uvedomujeme? Následky potom bývajú rôzne.

 

Poznámka:

Náklad prečnievajúci pôdorys auta, alebo prípojného vozidla do strán a za ním o určitú hranicu je potrebné označiť spôsobom, ktorý všeobecne upravuje § 51 ods. 5 zákona o premávke  a konkrétne vyhláška č. 9/2009: Ak náklad prečnieva vozidlo vpredu alebo vzadu viac ako o 40 cm alebo ak náklad na vozidle alebo na jazdnej súprave prečnieva do strany, prečnievajúci koniec nákladu musí byť označený reflexným označením s červenými a bielymi pruhmi širokými 70 mm až 100 mm a smerujúcimi od pozdĺžnej strednej roviny vozidla pod uhlom 45° nadol. Najmenšia plocha tohto označenia musí byť 0,20 m2, pričom táto plocha musí mať tvar pravouholníka s dĺžkou jednej strany najmenej 400 mm. Za prečnievajúci náklad sa považuje aj bicykel alebo iný predmet prepravovaný na nosiči namontovanom vzadu na vozidle. Praktický rozmer je 50 x 40 cm.

V žiadnom zákone však nie je stanovený výškový limit pre náklad uložený nad vozidlom. V každom prípade by sme to so stavaním pyramíd na nosičoch batožiny nemali preháňať a pri preprave nadrozmerných vecí ich vždy označiť pre lepšiu orientáciu ostatných účastníkov premávky.

Ján Bazovský

Komentáre k článku


Stream naživo