2013-07-18 07:00:00
Predbiehanie je umenie aj
Predbiehanie je umenie aj na cestách v obci.

Predbiehanie v meste? Nie každá „myšička“ je predbiehanie, hovorí Ján Bazovský

Kto vymyslel tú detskú riekanku: „myšička myš, poď ku mne blíž...“, asi nezažil realitu na slovenských cestách.

Ak vás naozaj predbiehajú vodiči v meste zľava, aj sprava, potom ste brzda (premávky). Buď neviete jazdiť v pruhoch, alebo príliš bojazlivou a prehnane opatrnou jazdou zavadziate ostatným. Čo s tým? Naučiť sa jazdiť nielen vzorovo podľa predpisov, ale sa aj trocha prispôsobiť okolnostiam.

Jazdné pruhy v mestách

Kým pri vysokej rýchlosti na diaľniciach a rýchlostných cestách ide pri nesprávnom spôsobe jazdy a náhlom prechádzaní vozidiel z jedného jazdného pruhu do druhého doslova o život, v obciach s obmedzenou maximálnou rýchlosťou pri rovnakom počínaní vodičov ide maximálne o „plechové škody“. Šachovanie v premávke na cestách s dvoma a viacerými jazdnými pruhmi medzi nárazníkmi idúcich áut ospravedlňujú hlavní aktéri vlastnou schopnosťou okamžite reagovať a zabrzdiť auto na vzdialenosť rovnajúcu sa, v tom najextrémnejšom prípade, dĺžke päťeurovej bankovky. Lenže tá bankovka má nielen líce, ale tiež svoj rub. Riziko ujmy na zdraví pri dopravnej nehode je síce minimálne, no v každom prípade vznikne účastníkom nehody škoda.

Ako je to v predpisoch

    Plynulosť cestnej premávky je v obciach s obmedzenou maximálnou rýchlosťou  kompenzovaná zvýšením počtu jazdných pruhov v jednom smere a vodiči vozidiel smú použiť na jazdu ktorýkoľvek z nich. Vzhľadom na hustotu premávky môže byť rýchlosť v jednotlivých jazdných pruhoch rôzna a aj z tohto dôvodu sa súbežná jazda nechápe ako predchádzanie. Ani z ľavej, ani z pravej strany.

 

Aj v obciach však platí pre vodičov pravidlo dodržať bezpečnú vzdialenosť za vozidlami idúcimi pred nimi. A rovnako platí aj povinnosť dať prednosť v jazde pri prechádzaní do iného jazdného pruhu. A kedy vidieť nebezpečné „myšky“ v obciach najčastejšie?:

- pri agresívnej jazde vodičov a nedodržaní maximálnej povolenej rýchlosti

- pri zvýšenej hustote cestnej premávky

- na miestach, kde sa znižuje počet jazdných pruhov

Agresívna a rýchla jazda na cestách s križovatkami a riadenou premávkou svetelnými signálmi však nič nerieši.  Možno jedno - dve zelené svetlá. Ale  na treťom červenom  si počkajú všetci narovnako.

Vysvetlenie:

Povinnosťou vodiča je sledovať premávku a dopravné značky, zaradiť sa do jazdného pruhu včas a brať ohľad aj na iné okolnosti súvisiace s nimi. Ohľaduplnosť je síce napísaná v zákone o cestnej premávke, ale v tej bežnej majú mnohí vodiči k nej príliš ďaleko. Jednoducho nevedia, alebo nechcú vedieť, ako sa má jazdiť v jazdných pruhoch.

Na margo kvality ciest, ich údržby najmä v obciach, na margo nedostatočných skúseností mnohých vodičov prehnane opatrnou jazdou brzdiacich premávku na cestách s viacerými jazdnými pruhmi je možné pripísať všeličo. Ale ani tými najobjektívnejšími argumentmi nemožno ospravedlniť svojvôľu a ignorovanie pravidiel, bez ktorých by sme nemohli ani naštartovať auto a vycúvať s ním z garáže.

Poznámka:

Inštitút škodovej udalosti možno vylepšil policajné štatistiky dopravných nehôd, ale samotný problém disciplíny vodičov nevyriešil. „Plechová škoda“ zavinená riskantným striedaním jazdného pruhu v obci je len začiatkom utrpenia majiteľov poškodených vozidiel a konečná bilancia môže byť oveľa vyššia, než hodnota samotného vozidla. Pre tých čo nezažili bežný príklad len pripomeňme, čo všetko taká „obyčajná“ plechová nehoda obnáša.

• plnenie poistnej udalosti (staršie vozidlo)            

• poškodenie vecí vo vozidle (bez poistenia)           

• odtiahnutie vozidla                                                

• oprava vozidla (nové diely)                        

• náhradná preprava (počas opravy)                                  

• zmarené investície (dovolenka, sl. cesta, atď)     

V konečnom účtovaní je škoda ďaleko presahujúca hodnotu auta v čase nehody a keď bez neho zostanete, môžete prísť o ďalšie peniaze. Na nové zväčša nemáte, už sa čudujete, prečo si niektorí vodiči tak oprašujú to svoje staršie približovadlo? A  to všetko ešte bez vyčíslenia ďalšej ujmy stoviek vodičov, ktorí museli pre nehodu trčať v dopravnej zápche.

Existuje riešenie?

Dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky príslušníkmi PZ nie je len o meraní rýchlosti a kontrole vodičov, či nejazdia pod vplyvom alkoholu. Alebo či majú vo vozidle povinnú výbavu a vedia používať autolekárničku. Je aj o dohliadaní na spôsob jazdy. Isto, na „myšky“ pred označeným policajným vozidlom si trúfne málokto. A čo tak občas vystúpiť z neho a pozrieť sa na cestnú realitu očami obyčajného vodiča? Ten im aj bez technických pomôcok rád previnilca usvedčí.

Ján Bazovský

Komentáre k článku


Stream naživo