2013-07-08 06:00:00
Zápcha a prednosť
Keby neexistovala okrem predpisov ohľaduplnosť, nepohli by sa vo vyspelých krajinách vďaka neustálym zápcham ani o meter.
Zdroj: wallpaperpics.net

Slováci späť do autoškôl: neovládame dopravné predpisy, hovorí Ján Bazovský

Okrem nesprávnej jazdy na viacpruhových cestách nevieme ani predchádzať tam, kde sú tri jazdné pruhy.

Čím viac, tým horšie – tak sa dá charakterizovať vodičské (ne)umenie slovenských vodičov na viacprúdových cestách.

Nedávny článok o spôsobe jazdy v strednom jazdnom pruhu na diaľnici vzbudil nebývalý záujem a vyprovokoval búrlivú diskusiu. Na Slovensku asi ľuďom nestačí vysvetliť, čo majú robiť.

Ani vysvetlenie zákona, ktorý jasne káže jazdiť vpravo, nie je dosť. Slováci, ako národ vynaliezavý, si vždy nájdu nejaký argument, či výhovorku, aby „nemuseli“ jazdiť ako sa má.

Viete správne prechádzať? Vážne to viete?

Nesprávna jazda však nie je to jediné, čo väčšina neovláda. Z toho, čo možno vidieť každý deň na „trojprúdovej“ diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou by aj motoristický laik usúdil, že mnohí vodiči nielenže majú problém jazdiť podľa predpisov na ceste s dvoma a viacerými jazdnými pruhmi, ale ani nevedia správne prechádzať z jedného pruhu do druhého. Spôsob jazdy „komu ako sa to hodí“ alebo ten agresívnejší „nezavadzajte keď idem ja“ vzhľadom na vysokú rýchlosť vozidiel vedie často k hromadným dopravným nehodám.

Vysvetlenie:

Pre bezpečné prechádzanie z jedného jazdného pruhu do druhého platia dve hlavné zásady:

- dať prednosť v jazde

- dodržať bezpečnú vzdialenosť

Zákon o cestnej premávke upravuje prednosť v jazde v §10, ods. 6 a bezpečnú vzdialenosť vozidiel na diaľnici v §35, ods. 6. Kombinácia týchto dvoch povinností vodičov je viac ako hocikde inde najdôležitejšia práve pri jazde po diaľnici. Dať prednosť znamená počínať si tak, aby ten kto má prednosť, nemusel náhle meniť svoju rýchlosť ani smer jazdy.

Ako sa však zachovať, keď vám iný vodič náhlym prechádzaním do vášho jazdného pruhu zníži bezpečnú vzdialenosť z dvoch sekúnd na 0,2 sekundy? Asi tiež náhle znížiť rýchlosť. Takéto dopravné priestupky, žiaľ, naši policajti vôbec nedokumentujú a pri dopravnej nehode býva ich dobrým zvykom „skasírovať“ toho, kto napálil do kufra pred ním idúceho vozidla lebo porušil ustanovenie §35, ods. 6 a argumenty svedkov vyhodnotia ako tendenčné a nevierohodné tvrdenia.

Podľa iného vzoru prevencie dopravných nehôd - vidieť a byť videný - by sa mali vodiči správať aj pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého. Na jednej strane počas jazdy dodržať bezpečnú vzdialenosť za vozidlom a na druhej dodržať bezpečnú vzdialenosť aj pred vozidlom a vchádzať do iného jazdného pruhu v takej vzdialenosti od predchádzaného vozidla, aby jeho vodič mal príležitosť plynule a nie náhle znížiť rýchlosť jazdy.

Na jedinej „trojprúdovej“ diaľnici si v premávke niekedy vyžaduje predchádzať vozidlá v druhom, prípadne treťom jazdnom pruhu. Keď sa už tak vodič rozhodne, mal by prihliadať aj na svojich kolegov na ceste. Zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy včas a dať im na určitom úseku aj šancu, aby ho zaregistrovali a prispôsobili si svoju rýchlosť. Vrútiť sa pred nich po jednom bliknutí smerovky je hazard naraz s minimálne dvomi životmi.

Poznámka:

Na diaľnici denne vidieť vodičov, ktorí rýchlosť, bezpečnú vzdialenosť a znamenia o zmene smeru jazdy notoricky ignorujú. Svojim správaním priam šikanujú ostatných, ktorí nezvládnu agresívne vytláčanie z jazdných pruhov a vojdú do iných, bez ohľadu na ostatných vodičov. Keby neuhli a náhodou prudko zabrzdili, boli by vinníkmi dopravných nehôd tí, ktorí ich vytláčali. Ale keď vytláčaní uhnú a zabrzdia, na vine sú podľa pokrútenej policajnej logiky možno oni a možno aj niekto úplne nevinný. Mal len tú smolu, že jazdil normálne a slušne a ďalší mu svojim správaním na ceste nedali šancu.

Návrh na riešenie

Namiesto vyberanie pokút za prekročenie rýchlosti o jeden – dva kilometre nad povolený limit na prehľadných úsekoch ciest by sa mali policajti konečne poriadne zamerať na spôsob jazdy tých, čo akosi „zabudli“, na čo majú v aute smerovky, okná a spätné zrkadlá. Vrátiť späť do autoškôl aspoň takých by bolo nielen potrebné, ale aj prospešné.

Ján Bazovský

Komentáre k článku


Stream naživo