2013-06-07 05:05:05
Rýchlosť je lákavá
Rýchlosť láka, preto ju policajti merajú, či a a ako sa dodržiava. Len občas zabúdajú na matematiku...

Ján Bazovský: rýchlosť a pokuty – nekonečná a večná téma

Bezpečnosť a plynulosť premávky sú dva základné faktory, ktoré súvisia s pohybom motorových vozidiel.

Býva akýmsi nepísaným pravidlom, že bezpečnosť sa rieši najčastejšie (a treba povedať ýe takmer výlučne) iba obmedzovaním maximálnej povolenej rýchlosti. To je však na úkor plynulosti dopravy.

Naopak znížená plynulosť premávky nabáda vodičov k častejšiemu porušovaniu pravidiel a potom aj k vzniku dopravných nehôd.

Maximálna povolená rýchlosť v obciach (vyplývajúca zo zákona, alebo z miestnej úpravy v podobe dopravných značiek) je plošným a necitlivým zásahom do plynulosti cestnej premávky. Je to síce v prospech ochrany chodcov, ale v tejto oblasti by sa mohlo pre nemotorizovaných účastníkov cestnej premávky robiť viac - napríklad bezpečné a osvetlené priechody, výstavba chodníkov a podobne.

Že obmedzovanie rýchlosti nie je dobrým tendom v stále hustejšej premávke, je zrejmé. Už pred pár rokmi sa začali sporadicky objavovať v obciach na niektorých úsekoch ciest dopravné značky zvyšujúce rýchlosť o 20 km/h.

Ministerstvo vnútra pripravuje koncepciu zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť aj mimo obcí na vybraných úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy. Potom je otázka, či by dopravní policajti nemali triezvejšie posudzovať závažnosť a následky konania vodičov, ktorí na rovnom úseku cesty za dobrých poveternostných podmienok prekročia rýchlosť, napríklad, o 20 km/h bez toho, aby niekoho ohrozili alebo obmedzili? Inak sa z nich naozaj stávajú len vyberači pokút.

Certifikované merače, alebo čarovanie s toleranciou...

Pri kontrole rýchlosti nebýva výška pokuty vždy v poriadku! Dopravní policajti využívajú na meranie rýchlosti dva typy meracích prístrojov. Staršie tzv. radary a novšie laserové merače.

Každé meracie zariadenie má stanovenú metrologickú odchýlku merania. Pri laserových prístrojoch na meranie rýchlosti je to mínus 3 km/h až plus 3 km/h do rýchlosti 100 km/h a pre vyššie hodnoty 3 percentá z nameranej rýchlosti. Táto odchýlka sa musí pri meraní vždy zohľadniť a odpočítať od hodnoty zistenej meracím prístrojom. Čo na to prax? Keď vodičovi namerali v obci rýchlosť 58 km/h, mohol sa pohybovať od 55 km/h do 61 km/h. Na zadokumentovanie priestupku je vždy určujúca spodná hranica metrologickej odchýlky. Ak by ju policajti od nameranej hodnoty odpočítali, vyviazne vodič podľa sadzobníka pokút len s napomenutím. No ak ju odpočítať „pozabudnú“, čo sa stáva pomerne často, je z toho pokuta 10 euro. Pri vyšších rýchlostiach, napríklad pri 70 km/h, sa bez odpočítania tolerancie zvýši rozdiel v pokute až 30 eur. A to už je poriadny rozdiel!

Pre policajtov zákony a zdravý rozum neplatia?

Už ste to zažili, že policajti zastavili auto na tom najnevhodnejšom mieste? Celkom bežná prax riešenia priestupkov súvisiacich s prekročením maximálnej povolenej rýchlosti „priamo na mieste.“ Vymyká sa zdravému rozumu zaslepenému vidinou zinkasovanej pokuty. Keď zvíťazí služobná horlivosť nad zdravým rozumom, policajti zastavia vodiča hneď po zistení priestupku a behajú s ním okolo vozidiel aj tam, kde to s bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky naozaj nemá nič spoločné. Parkovísk a bezpečných odstavných plôch je vedľa všetkých ciest naozaj dosť!

Pomätenci v praxi

Maximálna povolená rýchlosť neznamená, že všetci vodiči musia vždy a na všetkých úsekoch ciest automaticky aj takou rýchlosťou jazdiť. Zákon im dokonca ukladá, aby ju prispôsobili svojim schopnostiam. Nájdu sa však aj takí, ktorí úplne bezdôvodne znižujú a zvyšujú rýchlosť jazdy a dokonca sa na obmedzovaní plynulosti cestnej premávky dobre zabávajú. Možno už naozaj prišli aj o posledné zvyšky zdravého rozumu. Nuž ani oni, ani nezodpovední pretekári by si vôbec nemali sadnúť za volant.

Ján Bazovský

Komentáre k článku


Stream naživo