05.12.2020

TEST: Ford Puma – keby bol každý crossover takto vydarený

Keby bol, svet by bol krajší. A slovo crossover by motoristickí fanúšikovia nemuseli považovať za nadávku.

 

Začnem tým, čo ma pri tomto aute najviac hnevá. A síce internetový hejt. Ľudia, ktorí o prvú generáciu modelu Puma ani nezakopli a sotva si na internete doštudovali čo dané auto vlastne bolo a dokázalo, tak tí majú najväčšie reči o tom ako je pomenovanie malého crossoveru menom Puma znásilnením odkazu minulosti.

Podľa mňa je väčším znásilnením vzhľad auta. Snaží sa pripomínať auto z minulosti, aj keď to vôbec netreba. Ale áno, nová Puma stavia na odkaze starej Pumy. A prináša jej reálny predajný potenciál aj v tomto zvrátenom 21. storočí. Áno, stará Puma bola malé šikovné kupé. Ale s malým šikovným kupé ste mohli preraziť možno tak v tom minulom zvrátenom storočí (aby sa nikto neurazil). Dnes s malým kupé nezaujmete pokiaľ sa to vyslovene nevolá MX-5.

Zato so športovo strihnutým crossoverom máte šancu upútať pozornosť. Dokonca väčšiu ako s malým hatchbackom. Dokazujú to aj predaje. Puma sa už druhý mesiac v Európe derie medzi elitu. To sa Fordu v tomto segmente podarilo naposledy s Fiestou. A dávno.

Predsa len crossover ponúka to, čo všetci chceme – vyšší posed, viac plechu, vyššiu hmotnosť a viac miesta nad hlavou i viac priestoru v kufri. Skrátka všetko to, čo reálnu športovosť filozoficky potláča. Ale prakticky až tak nie. Lebo aj crossover sa dá nastaviť športovo. Najmä ak ho posadíte tak blízko k zemi ako klasický hatchback z triedy B. To sú finty, to vám poviem.

Áno, sú na svete aj SUV s menšou svetlosťou, ale podstata je inde. Tento šikovný trik obzvlášť viditeľný vo výbave ST Line dodáva autu to, čo pri športovej jazde potrebujete. Byť blízko k zemi. Puma je tak dobre jazdne vyladená, že je to reálne prvé auto, pri ktorom mi ani nenapadne sťažovať sa na jednoduchú nápravu. Kiežby všetky autá so zadnou viacprvkovou nápravou vedeli jazdiť tak dobre ako Puma.

Puma, to je nový Focus. Nová Fiesta. A nová Puma. Skrátka Ford stavajúci na DNA 80-tych a 90-tych rokov. Pritom je ekologická a poteší aj ekologicky bijúce srdiečko.

Keď hybrid nie je urážka

Vezmite si Pumu. Má trojvalec s objemom 1,0 liter. Má remeňový štartér-generátor, má výraznú schopnosť rekuperovať brzdnú energiu a má pomocníčka v podobe toho spomínaného štartér-generátora, ktorý pomôže trojvajcu, keď sa mu ťažko dýcha, alebo mu už dych nestačí. A funguje to. Tých 11 kW a niekoľko desiatok Nm navyše je vzpruhou, navyše rafinovane dávkovanou tak, aby motoru valec nechýbal ani sekundu. Teda on mu valec chýba. Lebo keď už prestaneme s tým našim staroslovanským odporom k trojvalcom a zmierime sa s istou veselou nevyváženosťou agregátu (lebo štvorvalec sa vôbec netrasie... kdežeeee), tak sa musíme vysporiadať s tým, že ešte aj ten trojvajec si jeden valec sem-tam odloží. A zvládne na dva valce aj hore kopcom pri ustálenej rýchlosti. Ešteže máme na Slovensku také otrasné cesty, že hrkotanie dvoch valcov väčšina z nás nepocíti. Iba tí, ktorí majú trojvajec doma, jazdia na ňom už viac než dekádu (bez poruchy) a presne vedia, kedy je už hrkotu priveľa. Veru, píšem o sebe. A to mám doma nie Ecoboost, ale Hned-To-Prodej. A keby bola v rodine iba jedna... Na nákupy po mliečko, po rožtek, nič lepšie nieto. Dobre, lepšieho je veľa, ale toto stačí.

Lenže Puma sa nebude kupovať preto, lebo stačí. Pumu si kúpite lebo ju chcete. Lebo je odvážna, vyzerá ako mäsiarka, čo sa práve chystá vzlietnuť, ale príliš sa nažrala plesnivej čabajky, a tak sa len hrčí a žmúri do diaľky... Lebo je praktická, lebo do nej môžete vložiť aj dve decká, ktoré už nejedno auto zasvinili rukami od čokiny. Lenže v Pume vám je to jedno. Tak ako z detí stiahnete kožu oblečenie, tak stiahnete poťahy zo špinavých sedadiel. A na zvyšok stačí už len „hadříčěk“ a gumené koberčeky samozrejme...

Lebo má v kufri namiesto rezervy MegaBox, vďaka ktorému nejeden Pepan s firemním Kamiqem bledne závistí... Ale nie, Kamiq je fajn. Mimochodom konkurent. A tiež jazdí lepšie ako auto z ktorého vychádza, ale pssst, to sa nahlas nehovorí a už vôbec nepíše...

Puma jazdí dobre. To už ste asi vydedukovali. Ani na priečnej nerovnosti nezakolíše, nevyskočí z kože ako uštipnutá čivava, netresne vám do chrbta akoby ste jazdili na skrini s kolieskami. Je tvrdšia, ale zároveň komfortná viac než čokoľvek iné na 19-palcových diskoch. Vážne, to auto malo 19-tky a nebolo ani hlučné, ani tvrdé. Ba ani v regiónoch. Asi by som si dal 18-tky. Len z princípu. Len zo snahy ušetriť. Len pre nižšiu spotrebu.

Uznávam, že pneumatiky disky krásne chránia a síce sú naozaj tenučké, ani táto testovačka nemala disky poškodené. A to sa bežne nestáva.

A aj trojvalec má dosť síl. Testovaná Puma mala ten najvýkonnejší z najmenších. Puma vám Ecoboost ponúkne v troch samostatných špecifikáciách. Základom je 125 koní, potom 125 koní s pomocou hybridu a vo finále až 155 koní z toho istého motora. 155 koní, 240 Nm a ešte pomoc elektromotora. To je pre 1,3 tonové vozidlo naozaj pekné. A funguje to výborne. Trojvalec má surový agresívny zvuk a s malým turbodúchadlom s nízkou zotrvačnosťou vie rozveseliť aj v tie najškaredšie dni.

Svedčí o tom pružnosť. Zo 60 na 100 km/h ide na 3. stupni za 5,74 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,46 sekundy. V oboch prípadoch výrazne nadpriemerný čas, ktorý auto posúva k športovým variantom väčších automobilov. Agilitou v zákrutách ich ale predbieha a to aj bez pohonu všetkých kolies. Pri tak malom aute (pocitovo) by pohon všetkých kolies začal mať zmysel pri dvojnásobnom výkone. Pri 155 koníkoch netreba ani samosvor. Auto sedí naširoko rozkročené a s rafinovanou kontrolou trakcie na širokých športových gumách ide pekne neutrálne až sa nechce veriť.

Priemerná spotreba skončila na úrovni 7,4 litra benzínu na 100 km. Dá sa aj o dva litre menej, ale načo? To skúšajte so základným motorom. Tento je príliš veselý, zábavný a šetrnosť mu nesvedčí. I keď bez mild-hybridu by papal viac. Nie o veľa, ale viac.

Posed za volantom je výborný. Všetko je na dosah ruky, sedadlá sú dobre tvarované. Mínusko má auto za horšie nastavenú hlavovú opierku. Pre nás počítačových je skrátka príliš ďaleko a pri dlhších trasách už krk začne trpieť. V tomto segmente nič výnimočné, no pri tejto cenovke sú aj lepšie.

Výborný je tiež digitálny prístrojový štít. Ponúka množstvo informácií s vynikajúcim zobrazením a s veľkou uhlopriečkou (12,3 palca). Navyše si zobrazovadlo môžete prispôsobiť. Najmä zmenou jazdných režimov, ktorých odlišnosti sú zreteľné.

Vynikajúca je kulisa manuálnej prevodovky. Je krátka, dráhy sú krátke, presné a pracuje sa s ňou veľmi dobre.

A vynikajúci je tiež infotainment Sync3. Prehľadný, konektívny a s výborne čitateľným displejom. Vzadu je miesta primerane k segmentu. Ak tam plánujete voziť väčšie postavy, kašlite na presklenú strechu. Je pekná, dá sa aj čiastočne otvoriť, ale vzadu uberá z priestoru. Vysoký si tam sadne, no hlavu má v otvore hneď pod sklom, a to nepatrí k príjemným situáciám. Takže vzadu najmä deti, či menšie postavy. A pozor, nie trojica. Dvojica stačí. 

Kufor je veľký a to aj pri hybridnej verzii. 411 litrov a 66 litrov v rámci mega boxu. Ten je praktický  aj výpusťou. Môžete tam dať veľa rôznych špinavostí, no mne sa osvedčil najmä ako dobrá skrýša na menšie nákupy, či na hodnotnejšiu batožinu, ktorú človek nechce ťahať so sebou, či nechávať len tak pohodenú v kufri. Auto má elektrické veko zadných dverí. Podľa mňa je to zbytočnosť bez ohľadu na segment, ale chápem, že sa to môže páčiť. A otvoríte to aj zamávaním nohou pod nárazníkom. Len nespadnite.

Puma je výborné auto s ktorým ma bavilo jazdiť. Nie, neodvezie štvorčlennú rodinu obzvlášť pohodlne, ale deti sa vzadu odvezú a dospelí majú vpredu dosť priestoru i pohodlia. Je to moderné auto s hŕbou moderných výdobytkov vrátane asistenčných systémov. 8,5 z 10 bodov. Šikovné, praktické, ale v najvyšších výbavách skutočne finančne náročné. Autá už asi lacnejšie nikdy nebudú. 32-tisíc by som  za Pumu asi nedal. Za 25-26 si to ešte viem predstaviť.

 

Technické údaje

Model: Ford Puma ST Line X MHEV
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6. stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  114/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,0
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,5-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4188/1805/1536
Rázvor náprav (mm): 2588
Objem batožinového priestoru (l): 456
Objem palivovej nádrže (l): 42
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1280
Užitočná hmotnosť (kg): 485
Rozmer základných pneumatík: 225/40 R 19
   
Základná cenníková cena modelu: 20 490 €
Základná cena verzie: 25 590 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku