30.11.2020

TEST: SEAT Tarraco 2,0 TSI 4Drive FR – cesta do výšin

SEAT Tarraco je aktuálne jedným z najvýhodnejších veľkých SUV na trhu.

Je to aj vďaka bonusu Forever Young, ktorý aktuálne stále platí, respektíve vďaka bonusu All Inclusive zahŕňajúcim výhodné financovanie, predĺženú záruku...

Pokojne ma obviňte z reklamy. Cena je však presne to, čo ma na Tarracu zaujalo najviac. Dokonca viac ako testovaná motorizácia a viac ako testovaná výbava. Lebo aj keď FR Tarraco vyzerá výborne, ja som chlapec skromný, mne sa najviac páči Style. Auto s motorom 1,5 TSI s automatickou prevodovkou a spomínanou výbavou, vrátane všetkých dôležitých doplnkov – aj asistentov, aj s konektivitou, aj s displejom, aj s kamerou, aj so senzormi som si nakonfiguroval za necelých 30 000. To síce zvládne aj najväčší konkurent 5008, no ponúkne len trojvalec. Akokoľvek dobrý je to motor a akokoľvek dobrá je to prevodovka, do 7-miestneho veľkého SUV je skrátka málo. Alternatíva v podobe naftového štvorvalca s rovnakým výkonom a s automatom už úroveň 30-tisíc prekoná a štvorvalec 1,6 PureTech je dostupný len od výbavy GT a ceny 36-tisíc.

Tarraco možno ešte porovnávať so škodováckym Kodiaqom. Ten dokáže ponúknuť takmer to isté za mierne vyššiu cenu. V treťom rade sedadiel má menej miesta a zatiaľ som nezaregistroval zmenu vo vŕzganí vnútorných komponentov. Ak tam je, poučte ma, rád sa presvedčím. Podobné je to aj pri koncernovom dvojčati modeli Tiguan AllSpace. Ten ponúkne to isté v inom obale a mierne drahšie. Konkurentom je ešte aj CRV. To tiež vie zamiešať kartami, ale automat a benzín je jedine v kombinácii so 4x4 a CVT – čo spoločne dvíha cenu a znižuje atraktivitu. Ale s manuálnou prevodovkou je to fajn rodinné auto za obdobné peniaze.

Zabudnúť by som nemal ani na Nissan Xtrail. Ten opäť ponúka 7 miest a je za naozaj rozumné peniaze aj s benzínovým turboštvorvalcom a s automatickou EDC prevodovkou. S bohatou výbavou je ešte o 2000 eur lacnejší ako Tarraco. Vzadu má síce o kus menej miesta a technicky je to staršie auto vyznávajúce lacnejšie riešenia, stále je to zaujímavá alternatíva.

Čoskoro sa do ponuky dostanú aj obri ako napríklad Toyota Highlander. Tá ale je cenou i veľkosťou inde a konkuruje jedine najsilnejším motorizáciám a najpriestrannejším autám v kategórii. Takže porovnávať sa dá azda len s testovaným kúskom, prípadne s najsilnejšou naftovou špecifikáciou – pre nízku spotrebu hybridného systému Highlandera.

Výpočet konkurentov by sa ešte rozšíril, ak by som Tarraco rátal len v tej podobe, v ktorej bolo. A síce ako päťmiestne SUV. Konkurentov pribudne, štartovacie pole sa zahustí a rozdiely sa zmažú. 

Poďme teda na testovaný model. Sila Tarraca je aj v ponuke špecifikácií. Budúci rok pribudne aj plug-in hybrid. Ešte pred ním však (opäť) príde testovaná verzia s motorom 2,0 TSI a s výkonom 190 koní. Ide o úsporne ladený dvojliter. Priemerná spotreba počas testu bola 8,3 litra benzínu na 100 km. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% tvorili mestské presuny. Síce som sa výrazne neobmedzoval, vidiac spotrebu ženúcu sa k 9-tim litrom, ubral som z bežného tempa. Dodám, že ostatných 1000 kilometrov s autom niekto predomnou najazdil so spotrebou 9,8 litra. Niekomu takému by som teda odporučil buď verziu plug-in, alebo rovno naftu. A ak by mu nevadila vyššia spotreba a žiadostivosť po výkone by nafta ani plug-in neukojila, budúci rok dostane Tarraco aj motor 2,0 TSI s výkonom 245 koní. A áno, ide o iný motor ako ten testovaný. Z neho je koncern schopný vytlačiť až 320 koní v prípade napríklad Arteonu R. Každopádne je spotreba auta závislá veľmi od jazdného štýlu a profilu cesty. Ak som zamieril na južné Slovensko v smere do DS, spotreba mi na úseku ukázala 6 litrov. Zaiste rekord, no na rovných cestách a vzdialených dedinách je úsporná jazda ľahká s čímkoľvek. 

Cena modelu sa v prípade testovanej verzie s bonusom Forever Young dostane na hodnotu 34 830. Nebude ťažké auto získať za 36-tisíc aj s doplnkami. Respektíve za 38 bez akcie FY, ktorá končí v čase uskutočnenia testu. 

Tarraco FR už disponuje novým fontom svojho názvu. Auto pôsobí hodnotne a biela metalíza mu vyslovene sluší. Mňa potešilo, že Tarraco kúpite už aj v červenej farbe, čo je k seaťáckej DNA  najbližšie.

Dynamika sa od ostatného testu tejto špecifikácie motora, pohonu a prevodovky nezmenila. Zo 60 na 100 km/h zrýchli bez prípravy za 5,8 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 7,2 sekundy. V oboch prípadoch nadpriemerné čísla umožňujúce dynamickú jazdu i predbiehanie bez veľkého plánovania. Rozhodne to nie je pretekár a dlhému rýchlemu diaľničnému tempu bude dozaista lepšie vzdorovať naftový agregát 2,0 TDI s výkonom 200 koní. Nejde ani tak o výkon ako o krútiaci moment v kombinácii s dobre naladenou automatickou prevodovkou.

Napriek tomu považujem verziu 2,0 TSI za vyváženú motorizáciu pre model Tarraco. Spotreba sa vďaka rafinovaným technológiám i viacstupňovej prevodovke dá udržať pod kontrolou. Motor má tichší chod ako naftový agregát a k Tarracu sa hodí. Je to také manželstvo z rozumu. Adekvátny výkon pre také veľké auto. Priame i nepriame vstrekovanie, slušný objem, Millerov cyklus.

Tarraco je enormne priestranné päťmiestne vozidlo. Kufor s dvojitou podlahou na prvý omak pôsobí plytko, ale je to len preto, aby sa doň dobre nakladali veci. Za všetko hovorí číslo: 760 litrov. Ak neveríte, zdvihnite plató, nájdete tam miesta dosť aj na rezervu. Pre mňa je Tarraco najzaujímavejšie ako sedemmiestne auto, ale úplne chápem, prečo si ho ľudia kupujú ako päťmiestne. Lebo naozaj ponúkne päť miest. Nie štyri a pol.

Jazdne je auto na prvý omäk citeľne ťažké. Pohotovostná hmotnosť predstavuje takmer 1800 kilogramov. Dobrý posed, dobrý podvozok, dobré pneu a ono to zvládne obdivuhodne veľa. Mňa však dravá jazda s SUV nebaví a čím je auto väčšie, tým komótnejšie sa v zákrutách prejavujem.

Podvozok je adekvátne komfortný. Štvorkolka sa prejavuje tak, ako sme zvyknutí. Auto sa na nerovnostiach nehojdá a pekne tlmí aj kratšie diery. Na veľkých kolesách je už na diaľnici pomerne hlučno. Panelovú cestu ale izoluje až zázračne dobre. Komunikácia medzi radmi síce prebehne, ale na pozadí človek vníma aerodynamický šum a zvuk odvaľujúcich sa kolies, ktorý posádku núti zvyšovať audio a rozprávať hlasnejšie.

Opäť mi nezostáva iné ako chváliť svetlá. Síce sa nenatáčajú do zákrut, svietia výborne.

Aj nový infotainment je fajn. Na väčšinu nastavení treba zastať, ale pracuje sa mi s ním dobre i keď by som prijal lepšie rozloženie funkcií. Stále si radšej prepnem Carplay, než by som čokoľvek hľadal v menu. Asistenti asistujú. Kapacitný volant je veľkým plusom. Hnev na neustále zasahujúci Lane Assist neprišiel.

Pekné športové sedačky dostupné vo výbave FR výborne držia na mieste. Majú síce integrovanú hlavovú opierku, ale je dobre nastavená. Radšej však mám klasické sedadlá v Tarracu s nastaviteľnou hlavovou opierkou. 

Dobré, komfortné veľké auto, ktoré je vo výbave FR doslova príťažlivé a mocne reprezentatívne. Som rád za červenú, ale v bielej je naozaj pekné a pôsobí až prémiovo. Solídna verzia, za solídnu cenu.

Aj keď dvojliter nie je môjho srdca šampión, je to dobrá voľba pre menší nájazd a potrebu multifunkčného spoločníka. Tarraco je univerzál a každý v ňom môže nájsť to, čo chce. 7 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: SEAT Tarraco 2,0 TSI FR 4Drive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Výkon (kW/ot.):  140/4200-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1500-4100
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná+zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 211
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,0
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 8,4-9,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4735/1839/1674
Rázvor náprav (mm): 2790
Objem batožinového priestoru 5/7(7sklop)/max(l): 760/1775
Objrem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1744
Užitočná hmotnosť (kg): 616
Rozmer pneumatík: 255/40 R20
   
Základná cenníková cena (1.5 TSI Style): 28 640 €
Základná cena verzie: 37 640 €
   

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku