2019-08-13 08:40:00
Ford Mustang GT 5,0
Ford Mustang GT 5,0 V8
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford Mustang GT – Veľký cestovateľ s veľkým charakterom

Ford Mustang GT s motorom V8 je iba pre tých, ktorí nájdu odpoveď. Odpoveď na otázku, aké auto ich urobí šťastnými.

Nachádzame sa v dobe, ktorá nás pripravuje na veľké zmeny. Nie politické, aj keď aj tie s tým súvisia. Zmena klímy je nepopierateľná. Zmena ľudských návykov je nevyhnutná. Ak chceme mať aspoň nádej na budúcnosť pre svojich potomkov, zajtrajšok, ktorý bude podobný dnešku, zmena je nevyhnutná. Nie, banány netreba baliť do plastového vrecka. Nie, používanie verejnej dopravy nie je iba pre chudobných. Letecká doprava nie je ekologická a bez dotácií by nebola ani ekonomická. Doba spaľovacích motorov je na začiatku svojho konca. Elektromobilita je naozaj jedinou aktuálne viditeľnou možnosťou, bez ohľadu na to, či energiu uložíte do ekologicky vyrobeného vodíka (čo dnes ešte stále nefunguje), alebo do lítiových batérií (ktoré sú problémom samé o sebe). Svet sa mení a fanúšikovia motorizmu tú zmenu cítia azda toľko, čo poľnohospodári. Kým ale poľnohospodárom ide o živobytie, nám motoristickým fanúšikom ide o to, čo milujeme. Napríklad zvuk veľkoobjemového motora, či vôňu benzínu. To všetko nás už dnes opúšťa, či si to priznáme alebo nie.

Zdroj: Ján Hargaš

Tak dobre. Pokojne budeme jazdiť verejnou dopravou, pokojne presadneme do elektromobilov a budeme sa modliť, aby nabíjacie stojany fungovali vtedy, keď ich budeme potrebovať a zároveň sa budeme modliť (k bohu Líthiovi), aby nám ten elektromobil nezhorel za jazdy. Pokojne budeme separovať odpad, pokojne budeme nápoje kupovať v skle, budeme si dorábať vlastnú elektrinu, pokojne budeme jesť menej mäsa a mlieka (lebo veď kravy grgajú metán, prasatá ho prdia a to je celé zlé).

Zdroj: Ján Hargaš

Ale jednu vec nezmeníme. Jedno si zobrať nedáme. Aspoň raz do týždňa počas víkendu chceme otvoriť dvere garáže, sadnúť na sedlo, či sedadlo, otočiť kľúčikom, či stlačiť tlačidlo a vypustiť do ovzdušia trošku toho satanského plynu zvaného oxid uhličitý (okrem iného).

A presne toto reprezentuje Ford Mustang s motorom V8 s objemom 5,0 litra. Je osviežujúco iný, kryje sa prísľubom modernosti, no jeho podstata zostáva už 50 rokov rovnaká.

Zdroj: Ján Hargaš

Internety riešia, či vie jazdiť bokom (vie), či je rýchly (je) a či sa v jazdných vlastnostiach vyrovná európskym športovým autám (nevyrovná). Podstata tohto auta je ale inde. Je to auto, ktorého cieľom je robiť vás šťastnými. Je to auto, v ktorom sa budete cítiť výnimočne. Auto, ktoré je tu na to, aby robilo hluk. Krásny surový hlučný hluk. Žiadne reproduktory, žiadne turbá. Iba valce, piesty a výfuky, ktoré ráno pri štarte zobudia celú štvrť.

Miloval som to. Od štartu, cez pokojné brblanie na neutrálnych otáčkach, až po šialené hučanie vo vysokých otáčkach. Takýto bordel nespraví ani trojnásobne drahšie BMW M5, ani štvornásobne drahšie AMG GT 63.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný automobil bol vybavený novou desaťstupňovou prevodovkou. Tá robí z Mustangu viac ako víkendové auto. Drží totiž spotrebu enormne nízko. S osemvalcovou Amerikou som dokázal jazdiť pod 10 litrov. Práve také tempo – pohodlné, pokojné s občasným plným plynom autu sedí najviac. Vtedy papá od 10 do 12 litrov v závislosti od profilu cesty. Ani na diaľnici v rámci predpisov nežerie viac.

Vďaka prevodom nasekaným krátko za sebou sa motor pohodlne prevaľuje v rozmedzí 1200 až 1600 ot/min a to prakticky pri všetkých povolených rýchlostiach v našej krajine. Ak od neho chcete viac ako vlažné zrýchlenie, isteže prevodovka umožní zvýšiť otáčky.

Zdroj: Ján Hargaš

Už dávno som nejazdil v aute, v ktorom by som si tak užíval plynulé zvyšovanie otáčok a plynulé zvyšovanie výkonu i hluku. Rovnako som už dávno nesedel v aute, ktoré chápe, aký je rozdiel medzi plynom stlačeným do polovice a plynom stlačeným na podlahu. Tu ten rozdiel existuje. Neverili by ste, aké je to osviežujúce. Auto sa vás nesnaži klamať, nesnaží sa tváriť, že má viac síl, než v skutočnosti má. Dá vám presne toľko, koľko si vypýtate. Keď chcete plný kotol, nedá vám ho už po stlačení do prvej polovice. Musíte zatnúť svaly a ísť až na podlahu. Aj toto je dôkaz toho o akú autenticitu prichádzame v dobe turbodúchadiel a maloobjemových motorčekov.

Zdroj: Ján Hargaš

Plná palba motora s výkonom 450 koní znamená nielen plyn na podlahe, ale tiež otáčky od 6000 ot/min vyššie. Dovolí vám ísť takmer k 8-tisícom. A keď prevodovku prepnete do športového režimu, radí tak brutálne, až sa bojíte, že vyskočí z auta. Tá prevodovka, že vyskočí z auta.

Prevodovka má svoje muchy. Občas nevie čo urobiť. Športovú jazdu vie pokaziť, no najzreteľnejšie som jej slabosti vnímal v nízkych rýchlostiach. Pri manévrovaní na parkovisku je miestami ťažké pracovať jemne. A verte, že jemná práca je žiaduca. Stačí málo a Mustang kopne do zaparkovanej šedi naokolo. Tam si pripadáte ako keby ste sedeli na ropnom tankeri. Vy síce už nohu na plyne nemáte, no ešte zhruba pol dňa potrvá, kým to pochopí aj motor a prestane na kolesá hnať svoje „ňútnmetre“. Ukočírovať toľkú silu dáva prevodovke i vodičovi zabrať. No dá sa to naučiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Otázka jazdných vlastností k testu tohto auta samozrejme patrí. Aj keď vám garantujem, že toto auto nemusíte vytiahnuť na horský priesmyk, aby ste mali dobrý pocit z investície. Naozaj stačí naštartovať a zájsť do obchodu. Ani jeden predpis netreba porušiť (snáď okrem maximálnych povolených úrovní hluku v zastavanom území obce). 

Poteší, že auto sa nesnaží byť zbytočne tvrdé. Písmenkám GT teda rozumie a rešpektuje ich. Dlhé trasy aj cez nekvalitné povrchy zvládne so cťou. Je to športovec, no komfort posádky má neustále na zreteli. 

Zdroj: Ján Hargaš

Prvý pocit z auta je, že sedíte v dvojtonovom veľkom Grand Toureri a vyžaduje si citlivé jemné zaobchádzanie. Postupom času prídete na to, že síce je to (takmer) dvojtonový Grand Tourer, tvrdšie zaobchádzanie má rád, rovnako tak rýchle prejazdy zákrut. Narozdiel od iných Američanov sa pritom zadok nesnaží predbiehať predok v každej jednej dynamickejšej zákrute. Chce sa mi napísať, že pre lepšiu reguláciu dynamiky v zákrutách by bolo alebo manuálne radenie automatickej prevodovky, alebo rovno manuálna prevodovka. Niekedy sa automat „uradí“ a auto takpovediac zbytočne rozhodí a posádku i vodiča vystraší. Chce to cvik, chce to kilometre, či to ale pomôže, to s istotou povedať neviem. Test trval príliš krátko.

Zdroj: Ján Hargaš

Na ozaj športovú jazdu to chce určite okruh. Verte, či nie, auto je síce tvárne, no fyzikálne zákony oklamať nevie a občas sa stane, že sa pokúsi zadkom zvaliť napríklad stĺp verejného osvetlenia, či sa pokúsi odpinknúť Saturn zo Slnečnej sústavy... Treba to mať v rukách. A to spravia jedine kilometre. Konštatujem ale, že auto je priateľské. Veľké, ťažké a divoké, ale v zásade priateľské a má hodne gripu. A tiež má chuť všetok ten grip udusiť v kúdoloch dymu od páliacich sa pneumatík. Spraví, čo vám na očiach uvidí.

Čo ma však prekvapilo viac než jeho jazdné vlastnosti, výkon motora a fenomenálny zvuk, bola kvalita výroby. Azda preto, že som žiadnu vysokú kvalitu výroby nečakal. Veď Amerika...

Zdroj: Ján Hargaš

No poviem vám, za tých svojich 50-tisíc dostanete nielen kus amerického železa, ale tiež auto s hodnotnými materiálmi a kvalitne postaveným interiérom. Ono to nevŕzga, ono to lícuje, ono to drží. Iste by to v kabriolete bolo trošku iné, ale úroveň spracovania a pocit z kvality dosahuje takmer hodnoty, ktoré môžete zaznamenať azda len u nemeckých prémiových konkurentov. Nie, detaily nie sú tak prepracované, nad každým tlačidlom nesedel dva roky tím dizajnérov a neukreslili sa k smrti, aby sa v tlačovej správe mohol niekto tri strany rozplývať. Nie je to vyslovene krásna palubovka, ani sedačky. Akurát, že všetko plní svoju funkciu a vyzerá to jednak obdivuhodne americky, jednak celkom pekne.

Zdroj: Ján Hargaš

No a potom je tu výbava. Všetkých tých asistentov by som síce hodil cez palubu, no sú tam a istotne svoju prácu zvládnu. Aj adaptívny tempomat som skúšal, aj dobre fungoval (kým sa jedna laň nerozhodla jedným dobre pripraveným skokom ukončiť svoj život).

Napríklad tu nájdete vyhrievané a aj ventilované sedačky, infotainment s navigáciou, dobre svietiace LED svetlá a hŕbu ďalšieho. Aj americky silnú klimatizáciu. Tak rýchlo som ešte čiernu kabínu s čiernymi koženými sedadlami vychladenú po hodinách pod letným slnkom nemal. A príjemné podnebie sa v aute nachádza bez ohľadu na dĺžku jazdy (klimatizáciu spúšťa intenzívne bez ohľadu na to, či ste ju predtým prepli z režimu auto).

Zdroj: Ján Hargaš

Aký je rozdiel medzi Mustangom pred a po facelifte? Akoby ste z usmievajúceho sa smajlíka urobili smutného smajlíka. Zmenili sa svetlá, nový je digitálny prístrojový štít, motor má aj priame vstrekovanie a je tu nová desaťstupňová prevodovka. Podstata zostáva zachovaná. A síce je to veľké športovo orientované GT pre tých, ktorí túžia po besnom reve osemvalca. Pre tých, ktorí túžia po jeho jedinečnom vzhľade. Pre tých, ktorí túžia po legende. Nový Mustang nebol hádam od prvej generácie tak lákavý ako je teraz. Síce sa upravená tvár auta nezdá krajšia ako predtým, stále je to mimoriadne silná generácia legendárneho auta. Poskytne vám všetko. Status, športovú jazdu, pohodlnú jazdu za sprievodu fantastického zvukového prejavu, dostatok miesta pre dvoch dospelých a dve deti. Solídny kufor, pásy na kapote, ktoré autu pridávajú asi tisíc koní, no a tiež možnosť vytuniť si ho do takého hnusu, aký nájdete v americkej televíznej produkcii.

Zdroj: Ján Hargaš

Je to sedliak, ktorý hneď vyloží karty na stôl, z kovbojských topánok mu trčí slama, žerie jedine hovädzie mäso a nič iné, prdne si, grgne si a čím hlasnejšie, tým lepšie. Pije pivo, nadáva, ženy hodnotí jedine podľa veľkosti pŕs. Posilňuje ale nebráni sa sypaniu. Keď si ho kúpite, tiež budete sedliakom. A budete o tom vedieť. Budú o tom vedieť všetci. A bude vám to úplne jedno. Toto auto by sa dalo zhrnúť do vety: „Všetci kukajte sem! Ja mám Mustanga a viem dupnúť na plyn. A je mi jedno, čo si myslíte, ja ho proste milujem.“ A keď ho miluješ, nie je čo riešiť.

Toto je športové auto pre pracujúcich. Nie, nedá sa kúpiť z troch výplat. Ale ani zďaleka nemá tak ustrelenú cenu ako väčšina moderných športových áut s obdobným výkonom. Hodnota za peniaze plesá, ak si teda vyberiete správne. 

Zdroj: Ján Hargaš

Je to auto, ktoré vás neprestane baviť – ak vo vás drieme kúštik toho sedliaka. Je to investícia, ktorá sa vám síce peňažne asi nikdy nevráti, no zároveň je to investícia, ktorú nikdy nebudete ľutovať. A keď vás to chytí, keď začnete uvažovať o tom, či ste urobili správnu vec (neurobili a je vám to jedno), sadnite doňho, naštartujte ho, vyrazte s ním na cesty a naštvite pár kaviarenských ekológov. A moje odporúčanie? Odvážte sa kúpiť si GT V8 s manuálnou prevodovkou. Prečo? Pre športovú jazdu, pre manévrovanie na parkovisku. A pre možnosť povedať: automat? Ten je pre sráčov. Bude to viac žrať a nebude to také pohodlné, ale stojí to za to. 9 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Ford Mustang Fastback GT
Počet valcov/ventilov na valec: 8/4
Zdvihový objem motora (cm3): 4951
Prevodovka: 10-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 336/7000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 529/4600
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 11,3-11,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4784/1916/1381
Rázvor náprav (mm): 2720
Objem batožinového priestoru (l): 408
Objem palivovej nádrže (l): 61
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1756
Užitočná hmotnosť (kg): 505
Rozmer pneumatík: 255/40 R19
  275/40 R19
Cena modelu od: 38 990 €
Cena špecifikácie od: 48 990  €
 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku