27.11.2018

TEST: Audi Q8 – novinka z Bratislavy dodáva kategórii SUV Coupe zmysel

Audi predstavilo model Q so zatiaľ najvyšším číslom. Skrýva sa za ním menej praktická ale dynamickejšia Q7.

Napísať však iba toto by bola urážka pre obe strany. Najmä preto, lebo každé z áut je o kúsok iné a každé z nich oslovuje niekoho iného. Ani zďaleka to nie je len „nafúknutá“ Q7. Toto auto je kratšie a zároveň širšie. Je to auto šalamúnsky postavené medzi vozidlá priamej konkurencie z Nemecka. Zjednodušene možno napísať, že je to prvé veľké SUV Coupe so štipkou rozumu.

Nemusíme chodiť okolo horúcej kaše. Modely ako BMW X6 a Mercedes GLE Coupe sú najmä o dizajne a prestíži. Sú takými mladšími bratmi veľkých rozumných bratov. Robia všetko preto, aby starších bratov predbehli, no robia to tým najjednoduchším spôsobom. Bombujú sa v posilke a obliekajú si drahšie šaty. Keď sa k tomu ešte párkrát plesknú na instagram s tupými hashtagmi, dielo je dokonané. Q8 vzbudzuje emócie, niekedy až príliš. Viac vo videoteste: 

Q8 je mladší brat, ktorý sa nesnaží byť umelo iný. Skôr ide vlastnou cestou, i keď má rovnaké gény. Touto omáčkou mierim k jednoduchej odlišnosti, ktorú Audi rado komunikuje. A síce jeho SUV Coupe Q8 ponúka viac priestoru pre pasažierov vzadu i racionálnejšie nastavený batožinový priestor.

Čaro okamihu je zreteľné od prvého okamihu. Auto pre línie Coupe neobetovalo toľko ako X6 a GLE Coupe.

Kľúčovým aspektom novej Q8 je jej dizajn. Ako som spomínal vo videu, auto má výrazný wow efekt. Ten je silný najmä krátko po spustení výroby a krátko po oficiálnom uvedení auta na trh. Krivky auta spolu s očarujúcimi detailami strhávajú pozornosť. Možno to na plochých fotografiách tak nevidno, ale plastickosť dizajnu a masívne vonkajšie rozmery ťahajú oči azda ešte viac než oranžová komunikačná farba. Všade kam to auto zašlo, všade pútalo pozornosť. A aj keď je vedecky dokázané, že s výnimkou výrazne kolorizovaných superšportov neexistuje medzi autami reálny ženolap, auto vzbudzuje pozornosť aj u ženského pokolenia. Jednoducho vyniká, vidieť ho a každému je hneď jasné, že to nebol lacný špás. A to je skvelé. Veď to je podstata vozidla. Má reprezentovať, má podčiarkovať status a popri týchto primárnych úlohách má tiež odviezť komfotne, športovo, rýchlo, úsporne a pritom štýlovo.

Najsilnejším momentom vonkajšieho dizajnu je nepochybne predná maska a spojené zadné svetlomety. V spolupráci s Audi LED svetlami ponúkajú skutočne očarujúce momenty. Už len tie smerovky a ich vlnenie v tme sú drobným vizuálnym orgazmom. Z rovnakého cesta sú Matrix LED svetlá a ich práca v noci. Je to doslova svetelná šou, ktorá nielenže neoslepuje protiidúce autá, navyše dôkladne osvetľuje krajnice a všetko za nimi. Počas mojich jázd nocou sa nestalo, že by ma niekto predbiehal. Aj keď príležitosti boli a moja rýchlosť tiež nebola najvyššia. Radšej sa viezli za mnou s istotou, že im na prípadnú srnku, či diviaka posvieti tá veľká Audina.

Z kategórie vizuálnych orgazmov je aj palubná doska auta. Ešte keby sa prieduchy ventilácie automaticky otvárali a zatvárali ako v A8, balík by bol kompletný.

Aj keď sa asi všetci novinári zhodnú, že nie je nič lepšie ako ovládanie infotainmentu cez ovládače aké majú BMW a Mercedes, cesta, ktorú si zvolilo Audi tiež nie je zlá. Najviac ma zaujal spodný dotykový displej na stredovom paneli. Nielenže oba displeje kombinujú čaro dotyku na sklo s vibračnou odozvou, ešte k tomu pridávajú vysokú mieru intuitívnosti. Funkcia písania cez spodný displej je dokonalá. Premyslená je tiež kombinácia head up displeja s digitálnym prístrojovým panelom. Spoločne umožňujú vodičovi ako sledovať navigáciu, tak všetky kľúčové parametre jazdy bez potreby sklápať zrak.

Narozdiel od testovanej A8, má Q8 novšiu verziu adaptívneho tempomatu aj s aktívnym riadením – udržiavaním v pruhu. Výsledkom je podstatné zníženie náročnosti jazdy v kolóne. Stačí držať ruky na volante a pri dlhšom zastavení džubnúť do plynového pedálu.

Keď už som v kabíne, spomeniem výhľad z auta. Je výborný, vidíte ďaleko dopredu, sedíte vysoko. Bez štvorice kamier okolo karosérie a vtáčej perspektívy parkovanie nie je príjemné. Vysoká stavba, široké stĺpiky, to všetko zlepšuje bezpečnosť v aute a určuje dizajn, ale výhľadu do strán a dozadu to nepomáha. Bez parkovacej kamery vzadu navyše nemáte žiadnu šancu vidieť blízke predmety nižšie než 1,4 metra. Do slepých uhlov sa jednoducho zmestia nielen stĺpiky, obrubníky, či deti, ale aj menšie autá...

Ďalšia fičúra, ktorá odlišuje Q8 od súrodencov, sú bezrámové dvere. Veľa rozumu toto riešenie nepobralo, ale ako to fajnovo vyzerá, to je druhá vec.

Jazdné vlastnosti sú naďalej udivujúce. Riadenie zadnej nápravy sa oplatí prikúpiť. Manévrovateľnosť na malom priestore zvyšuje neuveriteľne, no pomáha i pri športovom jazdení.

Vzduchový podvozok zas pomáha znižovať aerodynamický odpor na diaľnici. Tiež pomáha ochrániť karosériu pred poľnými cestami, či vysokými obrubníkmi. Najmä zaručuje komfortné zvezenie aj na obrovských 21 palcových diskoch. To je rozmer, ktorý malo testované auto. Prikúpiť si môžete aj 22 palcové disky a som presvedčený, že aj na týchto mlynských kolesách bude auto príjemne komfortné. Audi sa navyše netají tým, že v rozmeroch pôjde ešte vyššie. Očakávať tak môžeme napríklad 23 palcové disky. A to pritom nejde o uletený tuning, ale o sériové kolesá priamo od výrobcu. Neuveriteľné.  

Ani 21 palcové disky dramaticky nezvyšovali spotrebu. Priznávam, neviem ako by auto jazdilo na eko balónoch s rozmerom diskov 15 palcov  (nie sú v ponuke), ale spotreba 8,7 l/100 km mi nepríde ako prehnaná. Auto bolo čerstvé z fabriky (aj so svojimi muškami), takže som dynamiku nepreháňal, ale pružnosť som i tak meral.

Že má šesťvalcový trojlitrový turbodiesel silu, vieme už dávno. Jeho 211 kW (286 k) a 620 Nm krútiaceho momentu rozhýbe i tank ako Q8. Konkrétne zrýchlil relatívne surový motor v športovom režime z 80 na 120 km/h za 6,54 sekundy.

Pri rýchlosti 120 km/h na D2 je pritom priemerná hlučnosť na úrovni 65 dB. To je veľmi pekná hodnota na tak veľké a tučné auto. Platí, že nižšie vozidlo, napríklad vlajková A8 by bola pocitovo o polovicu tichšia (rozdiel +- 3 dB).

Auto nie je primárne určené do terénu a mne sa veru novučičkú predvádzačku trápiť v bahne nechcelo, no s istotou viem povedať, že auto je prekvapivo dobre pripravené aj na ľahký terén (nespevnené cesty rôznej kvality a sklonu). Svetlá výška až 254 mm, krátke previsy a klasické pevné Quattro s diferenciálom Torsen sú zárukou, že ani prerastený pán diaľnic a ciest nebude priveľmi pišťať mimo asfaltu.

Audi Q8 je parádny kus auta. Ak zvažujete SUV Coupe, ale pritom túžite po väčšej praktickosti akou ovplýva model od BMW, ba ani ten Mercedes nestačí, Audi Q8 je tu pre vás. Nie je „nudné“ ako štandardné prémiové SUV, no nie je ani tak nepraktické ako štandardné prémiové SUV Coupe. Vzadu je aj so strešným oknom miesta na rozdávanie. Ľahko sa vo vozidle odvezie štvorica dvojmetrových, alebo pätica menej urastených pasažierov.

I kufor nie je zlý, najmä preto, lebo odvezie i solídne veľké rezervné koleso. Dynamický vzhľad a wow efekt autu nechýbajú, rovnako ako racionálny mild-hybridný motor označený ako 50 TDI. Zatiaľ je v ponuke jediný, ale tak ako prídu ešte väčšie rozmery kolies, tak prídu aj ďalšie verzie pohonu.  Nechajme nech sa veci po príchode novej normy utrasú a určite sa dočkáte i ďalších motorizácií. Detailnejšie som sa o ňom rozpisoval v teste A8, ak chcete o jeho fungovaní vedieť viac, tu je cesta.

Úvodná cenovka nie je pre auto tejto kategórie, veľkosti a tejto motorizácie vôbec zlá. Už základ je naozaj slušný a za cca 90 000 máte veľmi pekne vybavené auto. Čím náročnejší zákazník ste, tým výraznejšie prekročíte túto hladinu. Ja som sa dostal nad 110-tisíc iba pri snahe napodobniť výbavu testované kúska, a to ma to ku koncu už fakt nebavilo...

Audi Q8 pochádza z Bratislavy. Každý jeden model, ktorý sa dostane na svetové cesty bude pochádzať z Bratislavy. Neviem, ale mám pocit, že to naďalej niečo znamená. Môžeme sa baviť o pôvode auta dlho a nudne, no tento fakt je neodškriepiteľný. Môže nás to tešiť, akokoľvek je pôvod auta dnes nepodstatný.

Odo mňa má Q8 9 bodov z 10. Autá z kategórie SUV Coupé mi vôbec nie sú sympatické. Skôr naopak. Ticho ich tolerujem (a niekedy menej ticho). Ani tento fešák mi nespravil v srdci hlbokú ryhu, no objektívne uznávam, že si tých 9 bodov zaslúži. Je urobený racionálne a pritom ťahá pohľady ako máločo. Je o toľko rozumnejší ako BMW X6, ale aj Mercedes GLE Coupe, až pri ňom vyzerajú ako také telatá.

Nie je to najracionálnejšie prémiové SUV súčasnosti, ale je natoľko multifunkčné a natoľko dobre umiestnené medzi konkurentov, že dokáže splniť požiadavky azda každého jedného zákazníka túžiaceho po aute tohto statusu a týchto rozmerov. No a ak chcete sedem miest, viete kam sa obrátiť... 

Presne tak, ku Škode Kodiaq... Nie, vážne, Audi Q8 je výnimočné auto, ktoré bude ešte dlho po uvedení ozdobou ciest. 

Tu nájdete video vo vyššom rozlíšení na Youtube.

 

Technické údaje

Model: Audi Q8 50 TDI Quattro S-Line MHEV
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2967
Prevodovka: 8-stupňová Tiptronic
Poháňaná náprava stály pohon všetkých kolies
Výkon (kW/ot.): 210/3750-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 620/2250-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 245
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4986/1995/1705
Rázvor náprav (mm): 2995
Objem batožinového priestoru (l): 605
Objem palivovej nádrže (l): 75
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2220
Užitočná hmotnosť (kg): 670
Rozmer pneumatík: 285/45 R 21
   
Základná cenníková cena modelu 50 TDI: od 77 400 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku