2013-07-24 14:10:00
Tri Audi na tretiny
Tri Audi na tretiny môže byť viac ako iba jedno celé auto, ako to myslíme je vysvetlené v článku.
Zdroj: Jozef Vydra

Audi A1, A3, aj A4 môžete mať na tretiny, keď vám „nesedia“, vyskúšajte Q3

Trikrát jedna tretina nie je jedna celá, ale tri, možno až štyri. Nesedí vám to? Tento matematický rébus sa pokúsim vysvetliť.

Mať Audi je snom mnohých. Technologicky vyspelá značka nepatrí k lacným. Ako získať vytúžené auto? Keď prišla ponuka vyskúšať štyri autá za týždeň, odmietol som to, ako nemožné. Potom prišlo iné riešenie - tri autá v priebehu šiestich dní. Aj to som považoval za úlet. Ako sa to dá? Nuž, nakoniec „celkom jednoducho“. Stačí zvládnuť logistiku, časové možnosti troch jazdcov a potom to už ide. Sadnete si do jedného, najazdíte pár (sto) kilometrov, potom do druhého... a skončíte v treťom. Veľmi zjednodušené? Hej, no pridám aj pár osobných poznatkov.

Neberte tieto riadky ako test troch vozidiel v jednom. Na to by sme potrebovali veľmi veľa priestoru, fotografií, technických údajov. No a tiež vášho času. Verím, že sa k podrobnejším testom jednotlivých vozidiel dostaneme neskôr. Teraz bol tým hlavným menovateľom pre všetky tri autá motor a peniaze (ako inak). Dvojlitrový diesel s dvoma výkonovými hladinami bol spoločníkom, ktorý sa takmer rovnako správa v „malej“ A3-ke, veľkej limuzíne Audi A4, ale tiež v najmenšom SUV v ponuke značky so štyrmi kruhmi, ktorým je Q3.

O čom to celé bolo

Keď príde záujemca, že chce Audi, má na výber široké portfólio. Od A1 po Q7 je tých modelov neúrekom. Momentálne presne 10 a k tomu ešte dva vyložene športové modely: TT a R8. Ak sú vaše nároky, povedzme to takto: primerané, výber sa zúži asi na polovicu. A z nej som mal možnosť jednu polovicu vyskúšať v rýchlom slede. Na Audi A1 jednoducho nezvýšil čas. Nevadí, príde na rad.

Odlišnosti? Dojmy? Pocity?

Rôzne, veľa a dobré. Väčšinou. Takto lakonicky sa však konštatovanie nemôže skončiť. Preberme si fazuľky pekne podľa poradia, ako sa mi dostali pod ruku. Prvý pán „na holenie“: Audi A3 Sportback. Hoci sa znieslo na hlavy dizajnérov z Ingolstadtu dosť kritiky o príliš (po)malej evolúcii, nový Sportback jasne dokazuje, že veľa zmien netreba. Stačia tie, ktoré posúvajú model vpred. Aj tak ich je viac ako dosť. Základná podoba zostala zachovaná, no pri bezprostrednom porovnaní s predchádzajúcou generáciou sú zrejmé. Inak je DNA modelu prítomná takmer vo všetkom... Drastické inovácie naozaj netreba, pekne sa vyvíjajú krivky a línie karosérie, aj interiér. Sadnete, siahnete, viete kam. A všetko je tam, kde má byť. Nie je to len vlastnosť tohto modelu, ale nemecké autá a Audi to dodržiava exaktne. Najprv všetko dobre ergonomicky vyskúša, potom sa to dostane k spotrebiteľovi. To je aj prípad tohto päťdverového modelu, ktorý medzigeneračne narástol, dospel, poskytuje viac miesta aj pohodlia. Pritom zostal (z)dravo športový. Na dĺžku mu okrem zadného páru dverí pridali 77 mm v  porovnaní so základnou A3, rázvor sa predĺžil o 35 mm. Pre štyroch takmer hody s malými rezervami aj pre 180 cm postavy, päť ľudí v aute berte ako núdzovku. Sportback patrí do strednej nižšej triedy, čo by ste od neho chceli viac?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V interiéri vidieť prémiovú triedu voči iným kompaktom. Konštruktéri si dali záležať. Audi A3 je  prepracované do posledného detailu. Po krátkom a intenzívnom skúšaní  rozhodne zaujali  naozaj výborné predné sedadlá a ich kombinácia Alcantara a koža. Výborne tvarované poskytujú chrbt, výbornú oporu, dobre sa v nich sedí aj pri dlhších trasách. Toto sú tie správne vychytávky, ktoré odlišujú „plebs“ od prémiovej triedy.

Motor so 110 kW (150 k) a hlavne s krútiacim momentom  320 Nm od 1750 po 3000 otáčok za minútu dáva autu dynamiku a švih. Pomáha tomu aj 6 stupňová manuálna prevodovka. Aj vďaka nej je spotreba pri 130-ke okolo 6 litrov/100 km, v meste tesne nad 4,5.  Napriek tomu, že pri diaľničnom maxime má auto na 6. stupni iba 2100 ot/min, motor počuť v celom spektre otáčok o čosi viac, ako by ste čakali. Žiadna tragédia sa nekoná, športový nádych však neprehliadnete, teda neprepočujete. Kompenzuje to do istej miery možnosť voľby jazdných režimov, kde je napríklad rozdiel medzi komfortným a športovým taký výrazný, že ho musí zistiť aj nedokončený frekventant autoškoly.

Hodnotiť ďalšie pre a proti, hoci v porovnaní s ostatnou konkurenciou chce ďalší priestor a čas. Ten nemáme, preto len jedna veta na záver po otázke: pre koho je? Pre tých, čo im nevadí pár peňazí navyše za prémiovú značku, prémiový pocit, aj prémiové vlastnosti. Výhody v základných výbavách nehľadajte, dostavia sa, keď si doobjednáte príplatkovú výbavu.

Presadáme do limuzíny

Stretli sme sa spoločne a nasledovala zámena áut. Medzičasom fototermín pre všetky tri pózujúce model(k)y. Výsledok vidíte v galérii. Meníme iba dres, nie značku. Je tu po facelite z predminulého roka štvrtá generácia Audi A4, ktoré prvý raz vyrolovalo z výrobných liniek v roku 1994. Je úspešná doteraz, športovejšiu časť prenechala novému modelu A5. Najnovšia  A4 sa po omladzovacej kúre dizajnovo priblížila väčšej A6 až tak, že odlíšiť ich z diaľky je ťažké. Limuzína v konkurencii ostatných značiek spája v sebe športovosť a eleganciu. Má tuhý podvozok a výborné radenie manuálnej prevodovky. To umožní pohrať sa s plynom aj v úzkych, tiahlych, alebo naopak kľukatých cestách. Moderný a príjemne zjednodušený interiér spolu s výbornými materiálmi dodávajú mimoriadny pocit z luxusného sedanu kompaktných rozmerov. A4-ka si totiž od väčších súrodencov požičala zo šatníka asi všetko, čo sa len dalo. Dospela tak k statusu výborného zástupcu vo svojej kategórii, kde všetko pôsobí honosne, luxusne a je aj kvalitné.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mimoriadne ľahko ovládaná spojka a presné radenie umožní zažiť v Audi A4 pomerne výrazný športový pocit z jazdy, kde aj motor 2,0 TDI tentoraz s výkonom 130 kW (177 k) je zárukou zaujímavého zvezenia. Dostatočný výkon a tvrdšie pruženie  sú zárukou výbornej manévrovacích schopností auta. Keby malo riadenie ešte ostrejšiu spätnú väzbu, už by som ani „necekol“, no aj tak ide o nadštandardné správanie sa limuzíny. Asi aj preto je o tento model taký záujem. Pokrýva široké spektrum požiadaviek klienta podľa motora  aj výbavy. Z auta je v prvom rade cítiť luxus. V Ingolstadte však nezabudli na športovejší nádych, ako by sa na prvý pohľad a pocit mohlo zdať. A v tom je výhoda A4-ky. Vyzerá ako limuzína, aj ňou je, ale má pod povrchom skryté športové gény. Vyplávajú na povrch práve vtedy, keď ich potrebujete. Takže jednoznačná voľba rozumu a vášne pre jazdu súčasne.

Do tretice poďme vyššie

Aspoň čo sa polohy za volantom týka. Po dvoch cestných modeloch jeden z kategórie SUV. Audi Q3. Niekto mu vyčíta na štýlové auto tejto kategórie usadlý vzhľad. Ďalším prekáža trocha menší batožinový priestor. Vzhľad a dizajn je vec čisto osobných preferencií, v tomto prípade sa podarilo všetko zladiť do rozumného celku. Páči/nepáči bolo asi tak 50/50. Takže si musíte vybrať. Klobúk dole však pred jazdnými vlastnosťami.  Ako entry model kategórie SUV je Q3 veľmi životaschopné auto, ktoré nemá veľa slabín, okrem už menovaných. Interiér by cenu za dizajn asi nezískal, ale pred kvalitou spracovania sa skláňam. Troch basketbalistov by som na zadné sedadlá netlačil, inak je miesta primerane.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Opusťme interiér, nakuknime pod kapotu. Motor je už starý dobrý známy ako v A4 a je zaujímavé, ako sa dokáže s ťažkým autom dynamicky odlepiť z miesta. Quattro za to môže, v tomto prípade so spojkou Haldex a pripínaním zadnej nápravy. Čakali by ste, tak ako ja, nedotáčavosť, neohrabanosť, tuposť? Kdeže, Audi Q3 sa správa príkladne neutrálne až na hranicu adhézie. A tá radosť zo zrýchlenia, predbiehania a možnosti vybláznenia – ani radšej nespomínajme.

Ešte pár poznámok k podvozku. Geniálny je asi silné slovo, ale takto odfiltrovať nerovnosti, výmole, diery, či priečne nerovnosti a jazdiť pohodlne, plavne a príjemne, sa mi už dávnejšie nepošťastilo. Neviem, ako to v Audi urobili, ale nekonalo sa žiadne tvrdé poskakovanie. Jazdenie s týmto autom je vysoko návykové a keď som ho vracal, takmer mi kvapla slza. Nie, Audi Q3 nie je ideálne auto. A je aj drahšie ako konkurencia. Je však dobré a v tomto bode by sme mohli prestať hodnotiť, uvádzať ďalšie prívlastky. Veď ešte vari bude šanca aj na dlhšie spolužitie. Aj krátkosť času spôsobuje, že sa na objekt záujmu pozeráte menej kriticky. Je to skoro ako pred manželstvom a v ňom.

Keď nemáš kééš...

... tak si nevrznééš! núti vás zanotovať si teraz známa reklama. No nie je to také zlé, ako to na prvý a možno aj na druhý pohľad vyzerá. Predsa sa len dá získať auto inak, ako len sporiť donekonečna a odopierať si možnosť jazdiť v niektorom z modelov renomovanej značky. Stačí sa zaujímať a pootvoriť dvere možnostiam, kde vziať a nekradnúť – na mysli máme financie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

„Vstúpte s nami do sveta pokroku, inovácií a fascinácie. Staňte sa členom elitného klubu Audi a získajte náskok vďaka technike. Prostredníctvom výhodného značkového úveru máte vaše vysnívané Audi na dosah ruky. Pri značkovom úvere Audi Financie ste od začiatku majiteľom vozidla. Úver sa skladá zo 48 splátok a vybavíte ho na počkanie u vášho predajcu Audi.“ Nuž takto sa Audi prihovára všetkým, ktorí túžite mať „náskok vďaka technike“ a pritom ste nenazbierali dostatok hotovosti na tento korok. Krátko a stručne: zložíte akontáciu a mesačné splátky vás už nepoložia. Užívate si auto a za štyri roky je vaše celkom úplne a bezvýhradne. Dobrá ponuka, či nie?

...alebo to skúste na tretiny

Alternatíva, na ktorú už prišli aj ostatné značky a delia platbu aj na štvrtiny, či dokonca na pätiny. Tu je to jasné: trikrát tretina je jedna celá a auto máte o rok skôr, ako pri úvere. Svrbia vás peniažky vo „vačku“? Ťažia a túžia ísť von? Doprajte im to a sebe na výber auto podľa svojich preferencií a samozrejme aj finančných možností.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Koľko a čo za to?

Mestské Audi A1 Sportback môže byť vaše už od 59 € mesačne pri akontácii 4 999 €, alebo využijete financovanie na 1/3 za 5 230 € ročne. Štýlové Audi A3 Sportback môžete mať pri akontácii 5 999 € od 79 € mesačne, alebo pri financovaní na 1/3 za 6 330 € ročne. Všestranné Audi Q3 získate už od 149 € mesačne pri akontácii 8 999 €, alebo sa rozhodnite pre financovanie na 1/3 za 9 997 € ročne. No a dynamické Audi A4 je pripravené od 169 € mesačne, po zložení akontácie 7 999 €, ak sa rozhodnete pre financovanie na 1/3, potom za 9 200 € ročne. Viac sa dozviete na tejto adrese.

Jozef Vydra
ZDROJ: audi.sk

Komentáre k článku


Stream naživo