2013-04-02 12:45:45
Audi A3 sedan –
Prvý sedan v histórii troch generácií Audi A3 štartuje do globálne najväčšieho segmentu kompaktných limuzín.
Zdroj: Audi AG

Audi A3 sedan – keď menší je väčší, širší a nižší

Tento rébus sa zdá byť podobný ako rozprávka o Dlhom, Širokom a Bystrozrakom. Tí však boli traja. Nový sedan od Audi má všetky tri vlastnosti.

Vysvetlenie úvodného tvrdenia je jednoduché. V porovnaní s modelom hatchback je novinka o troška nižšia a mierne sa rozšírila. No a sedan je vždy zároveň väčší o „kufor“, ktorý nosí na chrbte pôvodného modelu. Audi A3 sedan je zároveň najmenšou limuzínou v ponuke značky so štyrmi kruhmi. Audi ním na jar štartuje do celosvetovo najväčšieho segmentu – triedy kompaktných limuzín. Po úvodnej trojdverovej verzii a päťdverovom modeli Sportback prichádza v rámci modelového radu A3 po prvýkrát v priebehu troch generácií aj verzia s karosériou typu sedan. Kompaktná limuzína bude konkurovať napríklad novinke Mercedes-Bnez CLA.

Zdroj: Audi AG
Zdroj: Audi AG

Sedan A3 má veľmi podobné rozmery ako mali prvé modely A4, ktoré prišli na trh už pred dvadsiatimi rokmi. Pri celkovej dĺžke 4,46 metra ale na súčasnú väčšiu sestru stráca takmer 30 centimetrov. Šírka a výška sú skoro identické a samozrejme rázvor je kratší. No 2626 milimetrov poskytne pasažierom na zadných sedadlách slušný priestor aj v oblasti kolien. Audi A3 sedan je vysoký 1,42 m, o 9 mm menej ako základný model. Šírka 1,8 m je zasa o 11 mm väčšia ako pri modeli Sportback. Hmotnosť vozidla s motorom 1,4 TFSI je 1205 kg. Niektoré verzie majú rozloženie hmotnosti 60 percent na prednú nápravu a 40 percent na zadnú. Batožinový priestor má objem 425 litrov, o 45 litrov viac než päťdverový Sportback. Vo výbave vozidla je aj multimediálny a navigačný systém s SSD diskom, 5,1 kanálový audio systém a pripojenie do internetu cez Wi-Fi hotspot.

Dva roky od konceptu k sérii

Nemecká značka avizovala sedan A3 už dávno, veď na ženevskom autosalóne v roku 2011 predstavila koncept. Z neho vychádza aj sériový model. Od základného trojdverového modelu sa líši, podobne ako sa od neho odlišuje päťdverový Sportback. Ani ten nemá len jeden pár dverí navyše. Audi A3 Sedan teda nie je iba Sportback s dorobeným batožinovým priestorom. Podobajú sa síce takmer navlas, no zmien je viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Jasným rozdielom je nová zadná časť. Sedan však má odlišne tvarovanú hliníkovú kapotu a inak tvarované dvere. Blatníky sú viac vypuklé, inak sú tvarované aj nárazníky a vstupné otvory vzduchu a jednodielna mriežku masky. V prípade záujmu je možné objednať si predné aj zadné LED svetlá. Predná náprava má trojuholníkové spodné priečne ramená s tlmičovými vzperami McPherson a vinutými pružinami a je upevnená na pomocnom hliníkovom ráme. Zadná náprava je tvorená štvorprvkovými závesmi, namontovanými na oceľovej nápravnici. Vinuté pružiny a tlmiče sú namontované oddelene, čím zlepšujú reakciu pruženia na nerovnosti povrchu.

Pod kapotou tri motory a pribudne aj ostrá S3

Na začiatku predaja v Európe, ktorý odštartuje na konci leta, budú k dispozícii tri motory. Podľa predbežných údajov bude základom benzínový motor 1,4 TFSI s výkonom 103 kW (140 k) a krútiacim momentom 250 Nm. Z nuly na 100 km/h zrýchli za 8,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 217 km/h. Bude mať funkciu COD (cylinder on demand), vďaka ktorej motor pri malej záťaži deaktivuje dva valce, čím šetrí palivo. Priemernú spotrebu Audi uvádza 4,7 l/100 km.
Zatiaľ najvýkonnejší benzínový motor 1,8 TFSI má výkon 132 kW (180 k) a maximálny krútiaci moment 250 Nm. Z 0 na 100 km/h má vedieť zašpurtovať za 7,3 sekundy, pričom kombinovaná priemerná spotreba by sa mala pohybovať okolo 5,7 l/100 km.
Naftový motor 2,0 TDI dosahuje výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 320 Nm. Na stovku dokáže vozidlo s týmto motorom zrýchliť za 8,4 sekundy, maximálku výrobca udáva 220 km/h a kombinovanú spotrebu 4,2 l/100 km.Paleta motorov sa neskôr rozšíri a pribudnú ďalšie, ktoré budú ako základné motory. Chýbať nebude ani špičková verzia S3 Sedan, ktorá pod kapotu dostane techniku z hatchbacku S3. Základom je motor 2,0 TFSI. Je naladený na výkon 221 kW (300 k) a má maximálny krútiaci moment 380 Nm. Limuzína sa vďaka nemu rozbehne s prevodovkou S tronic na stovku za 4,9 sekundy. Elektronické obmedzenie rýchlosti zaúraduje pri 250 km/h, pričom výrobca udáva priemernú spotrebu 6,9 litra na sto kilometrov.

Základná cena verzie 1,4 TFSI pre nemecký trh bude podľa oficiálnych informácií približne 25 000 eur. Audi A3 sedan sa dostane aj na Slovensko. Predaj by sa mal začať u nás tento rok v septembri.

Jozef Vydra
ZDROJ: Audi AG

Komentáre k článku


Stream naživo