2013-05-13 14:00:00
Audi TT ultra Quattro
Audi TT ultra Quattro je mašina, aká sa len tak nevidí.
Zdroj: Audi4ever, Audi AG

Super anti kontra multi hyper extra jednoduchý názov: Audi TT ultra Quattro

Pôvodne to bola iba interná štúdia automobilky, z ktorej sa nakoniec vykľul koncept – ale aký!

Minimálne ešte rok budeme môcť o príchode nového Audi TT iba snívať. Čo ale neznamená, že by v sídle Audi sedeli len tak a hľadeli do ohňa. Možno sa v ňom inšpirovali, no nečakajú potichu na slávnostnú premiéru novinky.

Práve naopak, lebo značka sa na uvedenie svojej novodobej ikony veľmi starostlivo pripravuje. Hlavne fanúšikovia si to mohli overiť na vlastné oči počas tuningových orgií, ktoré prepuknú každoročne pri rakúskom jazere Wörthersee. Predstavila sa tam totiž štúdia TT ultra quattro, ktorá má byť predobrazom  tretej generácie kupé a roadsteru a vychádza zo štandardného modelu TTS. Je však skutočne ultra, aspoň čo sa týka hmotnosti.

Redukcia hmotnosti až na prvom mieste

Síce nie je celkom jasné, aká bude hmotnosť novinky pre rok 2014. Ak však  bude pokračovať rovnakými krokmi, ktoré viedli súčasný model TTS pri drastickej  odtučňovacej kúre k výsledku mínus 299 kilogramov, malo by to byť na úrovni konceptu, ktorý má 1111 kg. Na rad asi príde optimalizácia priestorového rámu z hliníka, kde sa napríklad stredový tunel, zadná časť a strecha so stĺpikmi „odľahčili“ prostredníctvom karbónom vystužených plastov (CFRP). Podlaha zasa obsahuje horčíkové časti. To všetko ušetrilo 43 kíl. Redukciu ďalších 75 kilogramov majú  na svedomí  panely, ktoré sú viditeľné zvonka. Nové sú teda nárazníky, prahy, strecha, kapota a zadná časť – všetko z karbónu. K tomu prirátajte karbon-keramické brzdové kotúče  s hliníkovými strmeňmi, kamery namiesto tradičných spätných zrkadiel a titanový výfukový systém s jednoduchým potrubím, či tiež nové hliníkové kolesá, ktoré vraj samotné ušetria 20 kg.

Zdroj: Audi4ever, Audi AG
Zdroj: Audi4ever, Audi AG

Tradičné dverové panely a stredovú konzolu nahradili v Audi karbónové výlisky. Rovnaký materiál použili pre rozperu na mieste zadnej lavice, ktorá tiež „padla za obeť“ odľahčovania. No a netreba zabudnúť na škrupinové sedadlá z modelu Audi R8 GT, lebo tie sú ľahšie oproti štandardným o 22 kilogramov.  Pod vodičovým sedadlom je aj nová lithio-iontová batéria, vďaka nahradeniu starej olovenej a presunutím sa znížilo ťažisko a lepšie sa rozložila hmotnosť. Aj preto prepracovali v Audi charakteristiku predných vzpier McPherson a zadnej viacprvkovej nápravy. Štandardné oceľové pružiny nahradili komponentmi z plastu zosilneného skleným vláknom. V interiéri zatiaľ naďalej zostáva kožené čalúnenie, hliníkové ozdoby, elektrické sťahovanie okienok i ovládanie parkovacej brzdy a klimatizácia. Možno aj preto, že pod kapotou je oproti doterajšiemu motoru EA113 potentnejší preplňovaný dvojliter EA888. Vďaka tomu možno očakávať vyšší výkon, ten je na úrovni 228 kW (310 k), čo je o 28 kW (38 k) viac ako predtým. Aj vďaka tomu sa zrýchlenie z nuly na stovku odohrá za 4,2 sekundy (-0,7) a maximálna rýchlosť kulminuje pri 280 km/h (+ 30). Okrem lepšieho výkonu môže za to nižšia hmotnosť a lepšia aerodynamika.

Bude z neho sériovka?

Audi prehlasuje, že TT ultra quattro „demonštruje technické možnosti pri použití rôznych materiálov a tieto technológie by sme v budúcnosti mohli využiť pri niektorej obmedzenej sérii.“ Asi teda vystavený aktuálny koncept zostane zrejme jediným prototypom. Podobnú verziu by sme však asi mohli začať stretávať na cestách po príchode tretej generácie. Zatiaľ ju testoval len Andre Lotterer, dvojnásobný víťaz LeMans na vozidlách Audi:

Jozef Vydra
ZDROJ: Audi AG

Komentáre k článku


Stream naživo