2022-10-12 13:50:00
Ladižo je ambasádor Yamahy
Ladižo je ambasádor Yamahy
Zdroj: Jano Zemiar

Yamaha sa spaľovacích motorov nevzdá. Ani svojho ambasadora

Yamaha verí v elektromobilitu, no s rozumnou mierou. Spaľovací motor však má zmysel aj naďalej.

Motorky, obzvlášť tie výkonné sa bez spaľovacích motorov zaobídu len veľmi ťažko. Sila pod nohami, zvuk v ušiach a krajina letiaca tesne okolo vás, to je kombinácia, ktorá k motocyklom láka už desaťročia. Spaľovací motor z motoriek Yamahy len tak neodíde, toho sa báť nemusíte, otázkou zostáva, aký typ paliva budú motocykle využívať v blízkej budúcnosti. Pretože neblahý vplyv fosílnych palív sa zamlčať nedá, rovnako ako vplyv klimatickej zmeny aj na naše počasie. Do budúcnosti tak podľa hovorcu Yamahy na Slovensku Daniela Ilavského značka pripravuje nové projekty. Aké to sú a či je ich súčasťou syntetické palivo, alebo vodík, to sa dozvieme až neskôr, no patrí sa pripomenúť, že je to práve Yamaha, ktorá v spolupráci s Toyotou pripravuje vodíkovú V8-čku práve pre modely Toyoty a Lexusu pre nasledujúce športové modely. Okrem motoriek sa japonská značka už roky venuje aj konštrukcii motorov. Či už spaľovacích, alebo elektrických.

Yamaha vie, že spaľovací motor a motorka k sebe patria a tvoria jedno, no tiež vie oceniť výhody elektrického pohonu a vidí v ňom zmysel aj pri svojich produktoch. „Yamahe elektrina dáva zmysel. V niekoľkých prípadoch. Do mesta ako elektrobicykel, elektrokolobežka, moped, skúter, možno aj niečo o trochu väčšie, no a potom motokros, kvôli emisiám a hluku. Preteky sú často pri lesoch, v lesoch, v Alpách, podmienky sa sprísňujú a aj tam má elektrina zmysel,“ vraví hovorca Yamahy Daniel Ilavský.

Už teraz začína ofenzíva elektrických skútrov, ktoré nielenže dokážu znížiť emisie (spalín i hluku) v mestách, tiež sú presne pre elektromotory ako stvorené. Najazdia málo, obvykle v meste, potrebujú akcelerovať rýchlo, nepotrebujú extra vysoké maximálne rýchlosti a sú naozaj ekonomické.

A práve so skútrami je pevne spojené meno nového ambasádora značky Yamaha. Je ním choreograf, producent i stand-upista Ivo „Ladižo“ Ladižinský. „Ladižo“ vyštudoval tanečnú choreografiu a roky fungoval ako choreograf súťaží Miss, dnes je skôr producent a aj stand-up komik Temných kecov. Roky sa jeho meno spájalo najmä so ženskou krásou a práve pekná žena v obtiahnutom overale je tým, čo sa väčšine z nás pri zmienke o „ambasádorovaní“ silných motoriek vybaví. Aj keď krásavice pri motorkách pútajú pohľady, pohľady motocykle nepredávajú. Ladižo však áno. Za pár minút rozhovoru v podstate presvedčil aj mňa. A vôbec sa nesnažil. Ide mu to celkom prirodzene.

Zdroj: Jano Zemiar

Motorky patria k jeho životu už niekoľko dekád. Jazdil vlastne všetko čo na cestách a aj necestách môžete v jednej stope stretnúť. Dnes je verný skútrom a práve trojica slov Ladižo, skútre, Yamaha sa nedávno dali dokopy a ladí im to naozaj dobre. Ladižo je skrátka skútrista srdciar.

Nekonfliktná motorka

„Na veľkých motorkách so spojkou, s radením mám odjazdených 14 – 15 rokov a teraz na staré kolená už sa mi už nechce...,“ vraví Ladižo. „Spojka, radiť, rozmýšľať akú tam mám rýchlosť, riešiť. Jazdím hlavne v meste, takže so skútrom nemám problém so zápchami, ľahko zaparkujem, šetrí mi to peniaze na benzín, a potom... je to super, ako na kolotoči. Len pridávam a brzdím, viac si vychutnám jazdu, je to skrátka príjemne a pohodlné. Navyše tie skútre dnes už nie sú také ako kedysi, teraz jazdím 560-tku, čo je vlastne dospelá motorka len v skútrovom balení. Tie technológie, abs, navigácia, tempomat, to je mega,“ vymenúva ambasádor skútrov Yamahy.

Pritom tvrdí, že aj keď sú skútre ideálne do mesta, väčšie skútre zvládnu viac ako to. „S takýmto skútrom sa dá ísť ďalej ako do mesta. Ja som s tým bol z Bratislavy v Michalovciach a späť, normálne po diaľnici na tempomat. Za päť hodín bez páuz v Michalovciach a v pohode. Ten skúter má silu, je veľký, vytiahne 170 keby to niekto chcel,“ opisuje Ladižo. Pritom oceňuje na skútri aj nekonfliktnosť, v porovnaní s veľkými motorkami. Ľudia, chodci, vodiči áut nemajú radi veľké hlučné motorky, no ku skútristom sú takmer vždy ohľaduplní, už to podľa neho vôbec nie je také ako v minulosti. „Občas vidíš nejakého j.b.ša, ktorý má možno zlú skúsenosť s motorkármi, alebo je to také to ekonomické n.sranie, že ja tu splácam na lízing tento rodinný šperk 105L a ty tu na skútri... Ale musím si zaklopať, nemám z poslednej doby zlú skúsenosť s inými vodičmi a už vôbec nejakú nehodu,“ dodáva Ladižo. Je skrátka zodpovedným vodičom, má rád pohodu, nepotrebuje strašiť ľudí výfukom a ľudia to vedia, preto skútristov neohrozujú.

Zdroj: Jano Zemiar

Čo je dnes prinajmenšom rovnako podstatné, skúter je ideálnym mestským dopravným prostriedkom pre jednotlivca, na ktorý si už v Bratislave vodiči zvykli. Ako dodáva hovorca Yamahy Daniel Ilavský: „skútrov je v meste viac, my koľko dostaneme, toľko ich predáme, skúter sa stáva čoraz populárnejší a práve v meste sú na to ideálne podmienky. Viem aj od ďalších predajcov, že do predajní chodia ľudia, ktorí doteraz o skútroch v živote nerozmýšľali. Či je to čas, či je to spotreba... na tej 125-ťke máš spotrebu 2 litre, poistku na rok 45 eur, diaľničnú známku neplatíš...“

Iste, nedá sa s ním možno jazdiť za každého počasia, no skúter je ten dopravný prostriedok, ktorý zabezpečuje osobnú mobilitu so svojou podstatou – so slobodou a rýchlosťou, no zároveň je prinajmenšom o dve tretiny lacnejší v porovnaní s vlastným autom a často lacnejší, rýchlejší i komfortnejší ako hromadná doprava, či taxík.

Uvidíme ako sa na slovenskom trhu ujmú elektrické skútre, ktorých bude čoskoro na výber naozaj veľa. Chytiť sa to môže, je to však otázkou preferencií, nabíjacích možností a denného nájazdu. Každopádne aj ten benzínový skúter sa zdá byť na Slovensku zmysluplnejším a navyše ekologickejším, než väčšina iných možností dopravy.

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo