24.02.2022
Nový motor V8 od
Nový motor V8 od Yamahy
Zdroj: Yamaha Motor

Yamaha chystá nový motor V8 s objemom 5 litrov. "Preciká" všetky normy

Fuj spaľovací motor? Ale toto je mňam spaľovací motor. Lebo nespaľuje dinosaury. Aj keď by mohol.

Spaľuje totiž vodík. Áno, partnerstvo značiek Toyota, Yamaha, Suzuki, Honda, Mazda, Subaru prináša ďalšie ovocie. Yamaha Motor v spolupráci s Toyotou stavia nový spaľovací motor s objemom 5,0 litra s valcami do V. Motor V8, ktorý značku Yamaha zdobí už roky tak dostane celkom nový punc. Punc modrý. Vlastne zelený.

Lebo v tomto prípade platí, že aj keď modrá je dobrá, zelená je lepšia. Nejde ani tak o farby plynu, ako o označenie plynu, ktorý bude táto strojovňa spaľovať. Teda ona ho už spaľuje. Motor už existuje, no vývoj ďalej pokračuje. Isteže ide o vodíkovú V8. Výkon tohto atmosférického motora je 335 kW (456 k) pri 6800 ot/min a krútiaci moment je 540 Nm pri 3600 ot/min.

Ide o pohonnú jednotku kompletne prevzatú zo súčasného auta Lexus RC F s tým, že zmeny sú na vstrekovačoch, hlave, nasávaní a v mnohom ďalšom. Tento konkrétny motor má ísť Podkapotu áut jazdiacich po cestách, no nepochybne prv pôjde jeho špecifikácia do pretekov, aby sa overil v praxi.

"Pracujeme na tom, aby sme dosiahli uhlíkovú neutralitu do roku 2050," povedal prezident spoločnosti Yamaha Motor Yoshihiro Hidaka. "V rovnakom čase je ale slovo "motor" v menej našej spoločnosti a to odzrkadľuje našu veľkú vášeň a veľkú vernosť k spaľovacím motorom."

Zdroj: Yamaha Motor

"Vodíkový motor v sebe spája potenciál uhlíkovej neutrality, pritom udržiava pri živote našu lásku k spaľovacím motorom. Spojenie sa so spoločnosťami s odlišnými korporátnymi kultúrami a odlišnými znalosťami, rovnako tak zvyšujúci sa počet našich partnerov, to je cesta, ktorou sa chceme vydať do budúcnosti," uzatvára Hidaka vo vyhlásení.

Stručne a skrátka, posledné desaťročie spaľovacieho motora je skutočné len v pár pomýlených hlavách. Tento pekelný vynález tu bude aj naďalej. Akurát v inej podobe, než doteraz. No podstata zostáva zachovaná. Prídem, natankujem niečo veľmi horľavé, sadnem do auta a potom pálim ako tú horľavinu, tak prinajlepšom aj pneumatiky. Bodka. Ozaj a auto, do ktorého sadám, nemá dva a pol tony.

Najväčším problémom spaľovania vodíka však nie je motor, dokonca ani nádrž a ani tankovanie. Najväčším problémom je spomínaná farba. Lebo teraz je väčšina vodíka modrá - vyrába sa z vyťaženého materiálu spopod zeme - veru - z dinosaurov a nielen z nich samozrejme. 96% vodíka je dnes z fosílnych palív. Zelený vodík síce z vody elektrolýzou vyrobiť je možné, avšak aktuálne je to ešte stále príliš technologicky a energeticky náročné.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Yamaha

Komentáre k článku