2022-09-28 11:30:00
BMW XM
BMW XM
Zdroj: BMW

FOTO: BMW XM - prvý samostatný model divízie M od superšportu M1

Nové BMW XM sa oficiálne ukázalo aj s kompletnými technickými informáciami.

Divízia M slávi toho roku jubileum a ako inak, než novým modelom. M-ko sa rozhodllo osláviť svojich 50 rokov niečím výnimočným, niečim čo sa bude predávať ako teplé rožky. Keďže však superšportového nástupcu modelu M1 s motorom uprostred značka predstavila už dávnejšie - i8 a športových kupé má v ponuke viac, než ktorýkoľvek iný výrobca... ale čo by, isteže aj to sú dôvody, no hlavným dôvodom je, že SUV skrátka ide karta, ako by nové M-ko mohlo nebyť SUV?

Podkapotou je plug-in hybridná pohonná sústava kombinujúca motor V8 s elektromotorom a špeciálne upravenou 8-stupňovou Steptronic prevodovkou s "predradením" prevodových stupňov pre elektromotor. Predpríprava stupňov zvyšuje rýchlosť, plynulosť a aj silu elektromotora, ktorý dokáže posielať do prevodovky až 450 Nm, pritom jeho maximálny krútiaci moment je 280 Nm. Elektromotor ale dokáže pracovať aj ako generátor. BMW narozdiel od ostatných verí v mechaniku a elektromotor so spaľovačom pracujú v tandeme, cez prevodovku posielajú silu na prednú i zadnú nápravu spoločne, prípadne samostatne. Elektromotor ťaží svoju silu z batérie s kapacitou 25,7 kWh, ktorá je umiestnená v podlahe vozidla. Baterku nabíja jazda, no tiež státie s pripojeným sieťovým komponentom. Takýmto spôsobom vie do auta natiecť všetka potrebná energia za 4 a pol hodiny pri maximálnom dovolenom výkone 7,4 kW. Motor čerpá silu zo 69 litrovej nádrže, do ktorej potrebná energia cez sieťový prvok na maximálny výkon natečie za cca 2 minúty.

Zdroj: BMW

Benzínový motor V8 je v prípade XM prepracovaný, má otočené výfukové zvody, je umiestnený pozdĺžne, má dvojitý Vanos, časovanie Valvetronic, má priame vstrekovanie s tlakom 350 barov, má dve Twinscroll turbodúchadlá, má objem 4,4 litra a má výkon 360 kW (489 k) pri 5400 až 7200 ot/min. Maximálny krútiaci moment 650 Nm je dostupný od 1800 do 5000 ot/min. Z toho vyplýva na dnešné pomery relatívne vysokootáčková charakteristika, maximálne otáčky musia byť niekde medzi 7500 až 8000 ot/min. Elektromotor je synchrónny, má maximálny výkon 145 (197 k) pri 7000 ot/min a maximálny krútiaci moment 280 Nm dosahuje v rozmedzí 100 až 5500 ot/min. Čo poviete, tomu sa hovorí neobvyklá zhoda, no nie? Aspoň pri priebehu výkonu a krútiaceho momentu si motory nebudú robiť zlobu a nebudú sa musieť navzájom podporovať ako dvaja starci o barlách. Samozrejme, elektromotor kopne hneď a vydrží produkovať adekvátnu silu až kým sa turbodúchadlá nenafúknu a nevytlačia masívne autisko z miesta nielen s typickou silou a priebehom, ale aj s typickým zvukom. BMW sľubuje, že zvuková paráda zostáva a zabezpečuje to plne nastaviteľnými výfukovými klapkami a viachrannými koncovkami umiestnenými nad sebou. Systémový výkon XM je 480 kW (653 k) a 800 Nm krútiaceho momentu. Inak, cca za rok príde ešte verzia XM Label Red a tá ponúkne viac než ktorýkoľvek model od divízie M doteraz. Systémový výkon bude 550 kW (748 k) a systémový krútiaci moment až 1000 Nm. Posilnený pritom nebude elektromotor, ale spaľovací agregát.

Zdroj: BMW

Auto dokáže v prípade potreby odjazdiť nudnú časť trasy s rýchlosťou do 140 km/h bez emisií a bez hluku s veľkosťou maximálne 88 km. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebieha za 4,3 sekundy a maximálna rýchlosť je 250 respektíve 270 km/h. To je na auto s dĺžkou 5110 mm, rázvorom 3105 mm, výškou 1755 mm, šírkou 2005 mm a svetlou výškou 220 mm úctyhodné, no ešte úctyhodnejšie pri pohľade na hmotnosť - 2710 až 2785 v pohotovosti, pri maximálnej nosnosti 590 kg a celkovej max hmotnosti 3300 kg. K tomu pritom možno prirátať aj ďalších 2700 kg na guli v prípade brzdeného bremena a 750 kg v prípade bremena nebrzdeného. A aj rozchod kolies vyzerá zaujímavo - vpredu 1726 mm, vzadu 1690 mm. Na záver tohto číselného okienka ešte jedno pre chatárov: 527 ba až 1820 l v kufri.

Zdroj: BMW

XM má pred vodičom vyše 12 palcov veľký prístrojový štít a 14,9 palcov veľký centrálny displej. K tomu treba prirátať head up displej. Všetko to fičí na BMW Operating System 8. Vrátane asistenčných systémov, všetkých kamier, individualizácie a nastavení interiéru. Auto stojí na 21 až 23 palcových kolesách, má integrované riadenie zadnej nápravy, aktívne stabilizátory, adaptívny podvozok, dvojité ramená vpredu a päťprvkovú zadnú nápravu. Skrátka, BMW spravilo všetko pre vizuálny, užívateľský i jazdný zážitok. XM sa bude vyrábať v americkom závode a kľúčovými sú preň americký, čínsky a blízkovýchodný trh.

Zdroj: BMW


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo