2022-09-23 16:30:00
Mercedes-AMG C 63 AMG
Mercedes-AMG C 63 AMG 2023
Zdroj: Mercedes

FOTO Mercedes-AMG C63 - superhybrid, ktorý kašle na úspornosť. Má 4 valce a 500 kW!

Hybridy sú tu pre úsporu emisií, hluku a samozrejme nízku spotrebu.

Tento je tu preto tiež. Bez potreby znižovať emisie a vytvárať sľubnejšie zajtrajšky pre ľadové medvede model C 63 prišiel o svoj charakterný osemvalec. Volá sa vo svojom naj prevedení Mercedes-AMG S E Performance a má už len štyri valce. Avšak napísať o najsilnejšom sériovom štvorvalci, že je to len, by bolo chybou aj v tomto prípade. Či už vám matika ide, či nie, aj vy iste vidíte, že osem je o polovicu menej ako štyri. Menší objem, menší počet mechanických častí. No aj tak zo samotného štvorvalca dokáže Mercedes-AMG vytiahnuť veľa koní. Konkrétne má motor M139 s objemom 2 litre a s vnútorným maximálnym tlakom v spaľovacích komorách 160 barov (200 barov majú piezo-elektrické vstrekovače) fantastických 350 kW (476 k) a 545 Nm pri 5250-5500 ot/min.

To sú údaje, ktoré boli len pár rokov dozadu vyhradené osem a viac valcovým motorom. Dnes to dokáže štvorvalec, avšak bez inteligentnej techniky by to nešlo. A tou najinteligentnejšou inteligentnou technikou je elektronicky dopované turbodúchadlo s maličkým elektromotorčekom priamo medzi turbínou a dúchadlom. Motorček je síce malý, ale má dosť sily, aby dokázal roztočiť turbodúchadlo milisekundy potom, čo vodič dupne na plynový pedál. Následne motorček prestane v príbehu účinkovať a celé rošambo má na starosti nasávaný a vypúšťaný plyn ako pri štandardných turbodúchadlách. Ide o techniku z F1. Už s týmto turbodúchadlom by dané auto mohlo byť považované za mild-hybrid, no to Mercedesu nestačilo, pretože do celého systému ešte prehovára elektromotor s výkonom 150 kW. Ten môže pracovať spolu so spaľovačom, ale zvládne prácu aj samostatne. Pravda, vďaka hmotnostne úspornej, no energeticky mimoriadne hustej batérii (1,7 kW/kg) s kapacitou 6,1 kWh a 400 V architektúrou veľa kilometrov bez pomoci spaľovača neprejde. Vlastne zhruba 12 km.

Celkovo tak má vodič k dispozícii 500 kW (680 k) vrcholného výkonu a až 1020 Nm krútiaceho momentu. To je dosť na to, aby auto z 0 na 100 km/h vystrelilo za 3,4 sekundy a dosiahlo elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 280 respektíve 270 km/h. Druhý údaj platí pre kombi verziu a áno, oba sú dostupné len s doplnkovým Performance balíkom. Hmotnosť novej verzie, ktorá už nemôže byť postavená ako kupé, je od 2111 kg. Minulá generácia s V8 vážila od 1800 kg. Za nárast hmotnosti môže nová generácia modelu, no tiež špecifikácia tejto verzie s 90 kg batériou a ďalšími elektrickými komponentami.

Najzaujímavejšie však je, že elektromotor nie je integrovaný medzi motor a prevodovku. Je umiestnený na zadnej náprave a v jednom balíku obsahuje dvojstupňovú prevodovku i elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál. Aby toho vzadu nebolo málo, nad týmto balíkom ešte tróni 89 kilogramové závažie v podobe batérie a príslušenstva. Mimochodom, celý hybrid sa volá P3 a formulou nie je inšpirované len elektricky dopované turbodúchadlo, aj baterka. Jej vývoj bol naozaj dlhý a to preto, aby fanúšikovia rýchlej jazdy mali k dispozícii hybridný výkon vždy keď chcú, nielen vtedy, keď chce plne nabitá batéria. Hlavným úskalím bolo zabezpečiť, aby sa pri extrémnej záťaži baterka neprehrievala. To spravili tak, že všetkých 560 článkov batérie je chladených zvlášť. To si vyžaduje extrémne tenké chladiace kanáliky, špeciálnu kvapalinu, až 14 litrov chladiva (len pre batériu) a špeciálnu elektrickú pumpu. Je za tým kopa vývoja a odjazdených kôl na okruhu, aby sa v batérii za každých podmienok zachovávala ideálna teplota 45 stupňov Celzia.

Aby toho nebolo málo, motor má ešte aj remeňový štartér-generátor pre hľadké vypínanie a zapínanie a pre neprerušený komfort posádky aj počas státia na križovatke. Navyše má C 63 S E Performance ešte aj riadenú zadnú nápravu, rafinovaný podvozok, 9-stupňovú MCT prevodovku s mokrými spojkami namiesto meniča (nie je to dvojspojka, ale planétová prevodovka so spojkami). Aby ste celý systém mali pod kontrolou, auto ponúka množstvo jazdných režimov, ktoré možno kombinovať s úrovňou rekuperácie. Zaujímavé je, že v režime Race je rekuperácia automaticky zmenená na úroveň rekuperácie Level 1, čo je v podstate rekuperácia na úrovni brzdenia motorom s konvenčným pohonom. Vodič si však v iných režimoch môže zvoliť aj režim 3, kde v podstate pracuje už len s jedným pedálom a pedál brzdy má len na núdzové brzdenie. Rekuperácia v tomto režime brzdí výkonom 100 kW a všetkú túto silu posúva do batérie pre ďalšie využitie. Auto si k športovému zvuku dopomáha šikovným zariadením zvýrazňujúcim reálny zvuk motora priamo v motorovom priestore. Ten potom zosilňuje cez reproduktory a výfuky a dotvára tak, aby bolo jasné vonku i vnútri, že toto je (štvorvalcové hybridné) AMG. A aby bolo jasné, že je toto superhybrid, zvonku to reflektujú aerodynamické prvky, rozšírený postoj, znížený podvozok a 19- až 20- palcové disky kolies. Vnútri špecifickosť prezrádzajú najmä škrupinové sedačky a špeciálny AMG volant.

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo