26.08.2020

Mercedes zvažoval pre Triedu S motor W18. Mal by o 2 valce viac ako Veyron

Trieda S generácie W140 (Mamut) mohla mať osemnásťvalec. Nakoniec si vystačila s V12.

 

Mercedes v deväťdesiatych rokoch zvažoval akú vrcholnú motorizáciu pre Triedu S a prípadne pre superšportové vozidlo motor, ktorý sa dovtedy objavil len v lietadlách. Osemnásťvalec s atmosférickým plnením mal prísť na trh v sedane Triedy S W140 pod označením 800 SEL. Nakoniec sa Podkapotu luxusnej limuzíny nikdy nedostal a jeho miesto zaujal 6,0 litrový dvanásťvalec V12, ktorý podľa konštruktérov plne postačoval potrebám modelu, navyše nebol taký komplikovaný a ťažký.

W18 s kódovým označením M216 mal mať objem 8,0 litra. Vzniknúť mal prostredníctvom spojenia troch radových šesťvalcov, ktoré by zvierali uhol 75,5°. Vďaka kombinácii trojice šesťvalcov by mal motor relatívne kompaktné rozmery a zmestil by sa Podkapotu veľkého sedanu.

Výkon bez pomoci turbodúchadla mal dosiahnuť úroveň cca 500, respektíve až 680 koní. Krútiaci moment masívneho osemnásťvalca sa mal podľa špecifikácie pohybovať od 750 do 800 Nm. Ako výkon, tak krútiaci moment sú parametre, ktoré vyvolávajú obdiv aj dnes, zhruba tridsať rokov po vzniku tejto myšlienky.

Daný motor zostal len na papieri. O niečo ďalej sa dostal motor W18, za ktorým stál dobre známy šéf koncernu Volkswagen menom Ferdinand Piech. Ten myšlienku rozvinul o pár rokov neskôr a to až do takej miery, že pre uplatnenie agregátu zakúpil značku Bugatti. Vo vlastnom koncerne skrátka nebolo auta, ktoré by takúto šialenosť mohlo využívať. Motor W18 sa objavil Podkapotou konceptov, ktoré nakoniec viedli k najvýkonnejšiemu a najrýchlejšiemu športovému kupé svojho času – k modelu Bugatti Veyron.

Konkrétne motor poháňal koncepty EB 118 a EB218 a vo finále koncept EB 18/3 Chiron a EB 18/4 Veyron. Tam už motor sedel za kabínou a dopomohol tak k lepšiemu rozloženiu hmotnosti. V prvých konceptoch dosahoval výkon 555 koní a 650 Nm krútiaceho momentu.

Veru, prvý Chiron novodobého Bugatti pomenovanom po pretekárovi Louisovi Chironovi mal Podkapotou tri šesťvalce spojené do jedného.

Do sériového automobilu sa ale dostal motor W16. Mal síce o dva valce menej, no zároveň mal vyšší objem, ktorý zo 6,3 litra stúpol až na 8 litrov. K výrazne vyššiemu výkonu 1001 koní mu dopomohla štvorica turbodúchadiel. Dva spojené osemvalce má Podkapotou aj súčasný model – Bugatti Chiron. Ten z nich vytlačí až 1500 koní.

Nová generácia Triedy S ale niečo z osemnásťvalca predsa len bude mať. Vo verzii S63e bude síce mať len osem valcov vďaka motoru 4,0 V8, no pomocou kombinovaného výkonu spaľovacieho a elektrického motora dosiahne úroveň cca 800 koní. Nie je to síce osemnásťvalec, ale hádam postačí...

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: wiki, carscoops, autobild.de, Motortrend, CarThrottle

Komentáre k článku