25.08.2020

TEST: Ford Ranger Raptor – unikát medzi výnimočnými

Ford Ranger Raptor je prvý športový pikap v Európe. Ide to dokopy? Šport a nafta? V teréne áno.

A keď sa povie športový, myslí sa tým športový. Isteže to fanúšikovi motorizmu nejde príliš do uší. Nejde ani tak o športový pikap, veď fanúšik motorizmu vie, že športové pikapy sa zúčastňujú roky rely Dakar a iných podujatí a nie sú tam len do počtu. Skôr môže niekoho zabolieť skutočnosť, že Ranger Raptor je športový pikap, no Podkapotou má výhradne naftový motor. V Európe.

Lenže akokoľvek dobre znie predstava Raptora s benzínovým prepĺňaným šesťvalcom, alebo nebodaj atmosférickým osemvalcom, živiť takúto obludu by sa chcelo celkovo dvom Európanom. A všetci dvaja sa preto odsťahovali do USA... Tu posielam pozdravy, Raptor tiež. Videotest:

Hovorí sa tiež, že objem nenahradíš. A hovorí sa tiež, že malým deťom sa zuby kazia z kojenia, alebo že žena je dobrá, keď je pri šporáku. Hovoria sa všelijaké bludy, ale preto tu nie sme.

Lebo objem sa nahradiť dá. Dá sa nahradiť technológiami, prevodmi, kvalitnými materiálmi a prepĺňaním. Keď niečo z toho podceníš, ľud tvoj produkt bude nenávidieť a na základe toho znenávidí aj ostatné podobné.

Po teste Rangeru Wildtrak a Rangeru Raptor mi ani nenapadlo, že prvú časť testu Raptora strávim tým, že budem obhajovať zníženie objemu i valcov. Ale robím to a robím to opakovane. Lebo nový motor je skrátka lepší a nová prevodovka je tiež lepšia.

Tak Wildtrak, tak Raptor mali Podkapotou biTurbo štvorvalec s objemom 2,0 litra spojený s 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Motor má maximálny výkon 157 kW (213 k) a maximálny krútiaci moment 500 Nm.

Pri Wildtraku je efekt zvýšenia dynamiky okamžitý a citeľný. Ešte citeľnejšia je úspora paliva. Pri Raptorovi to až také citeľné nie je. Bude to tým, že Raptor má v porovnaní s Wildtrakom omnoho viac všetkého. Vrátane odporu vzduchu, válivého odporu, či hmotnosti.

Po teste Wildtraku som si myslel, že Raptor je len haló vozidlo. Ale nie je. Je to skvelý povoz, s ktorým sa človek nestratí a bude si ho užívať roky.

Priemerná spotreba Wildtraku s rovnakým motorom bola 8,7 litra. Raptora 10,6 litra. Priemerná spotreba Wildtraku s päťvalcom bola 10 litrov. Rovnaký vodič, rovnaké cesty.

Pružnosť Raptora na ceste je taktiež obdivuhodná. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 6,64 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 8,33 sekundy. V prvom prípade je to o trištvrte sekundy horší čas ako v prípade Wildtraku s rovnakým motorom. Z 80 na 120 km/h zrýchli Raptor o sekundu pomalšie ako Wildtrak s rovnakým motorom.

V oboch prípadoch sú to lepšie časy ako pri Wildtraku so starším motorom a starším automatom.

Auto je na ceste pohodlné a aj napriek terénnemu obutiu tiché. Ešte viac však prekvapí solídna stabilita a jazdný potenciál pri vyšších prejazdových rýchlostiach v zákrutách. Počas testu som až na pár okamihov v teréne nepotreboval pohon všetkých kolies.

Na diaľnici už vyšší aerodynamický šum i valivý odpor počuť, no stále je to na vrchole triedy stredne veľkých pikapov.

No a potom je tu jazda v teréne. Raptor disponuje zosilneným rebrinovým rámom, športovými tlmičmi s vyšším zdvihom, odlišným naladením podvozku, odlišnými nápravami, vyššou svetlosťou (283 mm), ochranným plátom na podvozku, špeciálnymi pneu BF Goodrich a samozrejme uzamykateľným diferenciálom medzi zadnými kolesami. Nenašiel som prekážku, ktorou by auto neprešlo. Samozrejme, ak by som ho chcel utopiť, tak ho utopím. Ak by som ho chcel nechať uviaznuť, aby sa na tom mohli hejteri zabávať, urobím to. Stačí štipka zdravého rozumu, pudu sebazáchovy a elementárneho citu k ochrane cudzieho majetku a nič z toho sa nestane. A ani nestalo. A stále sa s autom dá vynikajúco zabaviť. Aj keď sa mu nesnaží človek ublížiť. Auto má dva a pol tony bez nákladu a stále dosť veľký rozchod a rázvor, aby mohlo zostať visieť na kameni, či ľahnúť do blata bez nádeje o odchod z neho. Rozchod kolies sa v porovnaní s Wildtrakom zvýšil o 15 cm.

Preto je to auto pohľadovo širšie, preto má také výrazné blatníky. A preto má prejazdový uhol o stupeň nižší než Wildtrak, napriek zvýšeniu svetlosti. Na druhú stranu má ale výrazne vyšší predný nájazdový uhol a rovnaký výjazdový. A brodivosť je obdivuhodných 850 mm bez dodatočných úprav. Jeho nosnosť je v porovnaní s Wildtrakom nižšia, odvezie cca 760 kg. Aj ťažnosť je nižšia, namiesto 3,5 tony utiahne 2,5 tony. Či už ide o nosnosť, alebo ťahanie prívesu, isté je, že síce odvezie menej, odvezie to ďalej a vyššie. Priechodnosť v teréne je obdivuhodná, miera obáv o poškodenie vozidla klesá každým kilometrom. Isteže môže klesnúť príliš, preto treba zachovávať zdravý rozum. O zábavu je postarané.

Na offroadoch, ktoré sú schopné aj solídnej jazdy po ceste mám najradšej to, že sa pri ceste domov z práce nemusím držať „pravidiel“ a asfaltových komunikácií. Tá sloboda je dychberúca. Len si treba dávať pozor na ničenie súkromného majetku, či vjazd do vojenských priestorov... Ani jedno, ani druhé sa nedá odpustiť len preto, lebo... ako sa vraví v pesničke: girls just wanna have fun...

Ak by som uvažoval o tom, čo ešte treba Raptorovi, dal by som mu šnorchel. Možno by som uvažoval aj o ďalšom zvýšení svetlosti, ale to by veľmi záviselo od jazdných situácií, ktorým by auto malo čeliť. Určite by som mu do terénu dal poriadne externé svetlá. Jeho xenóny svietia na ceste slušne, ale v noci v teréne jednoducho nestačia. No a potom je tu samozrejme navijak a pevnostný rám...

V kabíne je to o pohodlí vodiča a spolujazdca. Moderné technológie, konektivita CarPlay a Android auto, Sync 3... Pohodlný posed za volantom, vysoký posed a pocit, že ovládate naozajstnú ťažkú príšeru. Pritom len toľko, aby ste nezabudli v čom sedíte. Vzadu je miesta ako v minulej generácii hatchbacku Focus. Nie príliš veľa, ale dve deti v autosedačkách sa tam odvezú s ľahkosťou. Rovnako tak dve väčšie deti. Problém nastáva pri úložnom priestore. Pikap trpí na absenciu „čistého“ bezpečného úložného priestoru. Človeku sa nechce nákup v potravinách ukladať do ložnej plochy. Pre mňa je preto pri piape ideálna nadstavba hardtop s oknami. V prípade uplatnenia rolety, akú mal testovací kúsok, si treba dozadu vymyslieť objemnejšie boxy, ktoré by bolo možné natvrdo pripevniť k ložnej ploche, no zároveň vybrať v momente, keď ich nebude treba.

Ford Ranger Raptor je výnimočný stroj. Jeho motor mu úplne postačuje a to ako na ceste tak v teréne. Všetky pochybnosti sa v teréne rozplynú. Motor sa vôbec nemusí trápiť vyššími otáčkami, keď prechádza v náročnom teréne. Tým pádom sa ani neprehrieva. Pokojne si krochká v nízkych otáčkach akoby mal minimálne o liter vyšší objem. Ani na diaľnici nepotrebuje na udržiavanie vysokej rýchlosti príliš vysoké otáčky. Pri 140 km/h má cca 2550 ot/min.

Kľúčom je podľa mňa optimalizovaný finálny prevod a až 10 stupňov automatickej prevodovky. Tá disponuje aj redukciou, no i bez nej vie poskytnúť motoru ideálny prevodový pomer.

Raptor je vynikajúci. S motorom i prevodovkou tvoria výbornú trojicu. Nespochybniteľnou pravdou je, že podvozok znesie aj silnejší motor. Pretože podvozok je fantastický, no 157 kW z neho nevytlačí všetko. Vytlačí ale všetko z vás. A to je nezabudnuteľné. 9 z 10 bodov.


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku