22.10.2017

Prvý Cadillac bol vyrobený pred 115 rokmi v Detroite v USA. Bol za ním priekopník Leland

Henry Leland dokázal význam kvalitnej a precíznej výroby. Založil prvú masovo produkujúcu luxusnú automobilku.

Henry Leland bol americký inžinier, vynálezca a podnikateľ, ktorý založil dve luxusné automobilky, ktoré sú dodnes synonymom pre americký luxus – Cadillac a Lincoln. Takmer na deň presne pred 115 rokmi vyrobili v Detroite prvý automobil nesúci značku Cadillac.

Automobil poháňaný jednovalcovým motorom s výkonom 10 koní získal názov podľa francúzskeho cestovateľa Antoine de la Mothe Cadillaca, ktorý založil Detroit v roku 1701. Za jeho výrobou stál Henry Leland, známy ako majster jemnej mechaniky, ktorého kariéra dospela až k manažérskemu miestu v podniku podnikateľa Henryho Forda. Leland prebral krachujúci podnik Henry Ford Company, ktorý bol prvým pokusom Henryho Forda o automobilovú spoločnosť. Podnik prebral s finančným krytím dvoch zámožných podnikateľov a premenoval ho na Cadillac Automobile Company. To mu Ford nikdy neodpustil a neskôr ho vytlačil zo spoločnosti, ktorú sám založil a Ford kúpil – Lincoln.

V roku 1902 boli vyrobené len tri exempláre automobilu značky Cadillac. Dva z nich boli určené pre výstavu New York Auto Show v nasledujúcom roku. Vozidlo podobajúce sa koču malo veľký úspech – v roku 1903 firma predala 2400 cadillacov. Každý z nich za 750 dolárov.

Model A sa vyrábal v roku 1903 v dvojmiestnej a štvormiestnej verzii a mohol dosiahnuť maximálnu rýchlosť 56 km/h. V roku 1904 ho nahradil luxusnejší model B.

Cadillac sa v roku 1908 stal prvou automobilkou, ktorá vyhrala prestížnu cenu Dewar Trophy kráľovského automobilového klubu vo Veľkej Británii (dnes Spojené kráľovstvo). Tri náhodne vybraté cadillacy technici rozobrali, ich súčiastky premiešali a postavili z nich nové tri automobily iba za pomoci ručného náradia. Cestný test na trase dlhej 500 míľ (804 km) dokázal kvalitu montáže a veľkú presnosť všetkých 721 súčiastok. Test potvrdil reputáciu firmy v oblasti presnej mechaniky a kvality súčiastok, ktorej garantom bol Henry Leland. Ten sa od mladosti upísal jemnej mechanike a predtým, ako sa začal venovať automobilom, vyrobil napríklad aj mechanický strihací strojček na uľahčenie práce holičov.

V nasledujúcom roku Leland automobilku masovo produkujúcu luxusné Cadillacy predal firme General Motors. V General Motors zostal až do roku 1917, keď odišiel pre nezhody so zakladateľom spoločnosti Durantom. Kým Leland chcel vyrábať stroje pre vojenské uplatnenie počas prvej svetovej vojny, zakladateľ a riaditeľ General Motors William C. Durant bol pacifista a s vojnou nechcel nič mať.

Leland si tak založil novú spoločnosť zvanú Lincoln, ktorá po vojne prešla od výroby motorov V12 Liberty k výrobe automobilov. Spoločnosť pomenoval podľa bývalého prezidenta USA Abrahama Lincolna.

Lincoln Model T bol luxusným automobilom s motorom V8, ktorého úspech netrval dlho a v roku 1922 musel Lincoln vyhlásiť bankrot. Spoločnosť kúpil Henry Ford výrazne pod cenu a následne sa postaral o to, aby Lelanda vytlačil z vedenia spoločnosti. S menom ktoré Lincolnu vytvoril Leland a s manažérskymi schopnosťami Forda sa Lincoln stal najväčším rivalom Cadillacu a ďalších legendárnych amerických luxusných značiek z prvej polovice 20. storočia. 

jh
ZDROJ: TASR, wiki, Autonews

Komentáre k článku