Európske automobilky lámu rekordy vo vývoze elektromobilov z Číny
Export elektrických áut z Číny vzrástol v novembri na rekordných vyše 3 mld. USD. Väčšina ide do EÚ a USA.
Čína vyviezla v novembri elektrické autá za viac než tri miliardy USD. V porovnaní s novembrom minulého roka to predstavuje viac než dvojnásobný rast a zároveň nový rekord. Výrazne k tomu prispeli európske automobilky, pôsobiace na čínskom trhu. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Bloomberg.
Automobilky, vyrábajúce v Číne, vyviezli v novembri elektrické autá za rekordných 3,2 miliardy USD (3,01 miliardy eur), uviedla v stredu čínska colná správa. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka to predstavuje rast o 165 %. Najväčšími dovozcami boli európske krajiny ako Belgicko a Británia. Do Európy smerovalo z Číny v novembri zhruba 70 % z celkového objemu exportu.
Elektrické autá sa na celkovom objeme vývozu podieľali v novembri viac než polovicou, rovnako ako v októbri. Ako dodala colná správa, aj celkový export dosiahol v novembri rekord, keď za daný mesiac vyviezla Čína autá za 6 miliárd USD.
Očakáva sa, že už o dva roky bude Európa viac áut dovážať ako vyvážať. Prognózy hovoria o ročnom dovoze áut z Číny vo výške cca 800 000 vozidiel. Tento prudký nárasť ide na vrub predovšetkým v Číne vyrobeným elektromobilom. Z očakávaných 800 000 dovezených vozidiel z Číny ročne by malo byť cca 330 000 áut vyrobených pod západnými značkami ako Tesla, Renault, či BMW. Felix Kuhnert z PwC Germany sa pre Autonews vyjadril, že kým európske automobilky čoraz viac špecializujú výrobu elektromobilov na domácej európskej pôde na vyššie, luxusnejšie segmenty s menšími počtami vyrobených áut, v Číne chcú do budúcna vyrábať najmä lacnejšie elektromobily.
V podstate to znamená, že Európa bude dovážať z Číny nielen autá, ale aj technológie súvisiace s rozvojom masovej elektromobility, ktoré sú práve v Číne na vyššej úrovni. Kým v minulosti sa snaha čínskych výrobcov dostať sa na európske trhy väčšinou nepodarila, dnes sa situácia vďaka elektromobilom obracia, pretože práve v Číne je know-how a technológie, ktoré presahujú aktuálne možnosti európskych automobiliek. Nepopierateľným faktorom je aj skrátenie a zefektívnenie dodávateľských reťazcov. Automobilkám v Európe sa skrátka viac oplatí vyrobiť v Číne kompletný produkt a potom ho poslať do EÚ, ako by z Číny dovážali len časti, či nebodaj materiály. To preukázali najmä ešte stále aktuálne problémy vo výrobe a dovoze súčastí vozidiel.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, Bloomberg, Autonews
Komentáre k článku