Platnú technickú kontrolu nemá u nás stále mnoho áut
13. septembra – Chýbajúca technická či emisná kontrola zostáva naďalej na Slovensku problémom.
Ako v utorok informovala Národná asociácia STK (NA STK), vozidlá, ktoré neprešli kontrolou, ohrozujú bezpečnosť na cestách. Ešte väčším rizikom môže byť chystaná liberalizácia siete staníc STK. Súčasná sieť staníc technickej kontroly (STK) by kapacitne zvládla pokryť potreby všetkých motoristov.
Na základe informácií Ministerstva dopravy a výstavby SR nemá platnú technickú kontrolu v súčasnosti 130 000 áut. „Hovoríme o 10 percentách z celkovej kapacity kontrol staníc v rámci siete STK, ktorú v súčasnosti na Slovensku máme. Vyťaženosť staníc bola podľa posledných údajov z roku 2016 len okolo 49 %,“ uviedol podpredseda NA STK Peter Panis.
Motoristi sa napriek hrozbe pokút vyhýbajú kontrole svojich automobilov z rôznych dôvodov. Vozidlo mohlo byť odstavené v autoservise, napríklad po nehode, a tak sa nemôže včas dostaviť do stanice STK. „ Môže ísť rovnako o už neexistujúce vozidlo, ktoré nie je vyradené z evidencie vozidiel. Početnú skupinu tvoria taktiež majitelia automobilov, ktorí na kontrolu zabudnú, alebo ju proste nestíhajú," uviedol Panis.
NA STK hodnotí pozitívne navrhnuté znižovanie výšky sankcií za chýbajúcu platnú technickú či emisnú kontrolu. Jednotný informačný systém v cestnej doprave, ktorý štát sprevádzkoval v minulom roku, má upozorniť motoristov na blížiaci sa termín, kedy sa končí platnosť niektorej z kontrol automobilu. „Nevýhodou je nutnosť registrácie, bez ktorej vám žiadna notifikácia nepríde. Službu odporúčame využiť hlavne zábudlivcom, aby sa vyhli následným pokutám a mysleli na návštevu stanice technickej kontroly vopred,“ upozornil Panis.
Motorista v súčasnosti vôbec nemusí tušiť, že mal povinnosť vozidlo odregistrovať po likvidácii, prípadne zostane situácia s vozidlom nedoriešená po jeho úmrtí. „Register by bolo potrebné dôkladne vyselektovať, aby bolo zrejmé, kto naďalej disponuje vozidlom a môže s ním skutočne jazdiť po cestných komunikáciách bez toho, aby mal platnú technickú a emisnú kontrolu,“ navrhuje NA STK.
Ešte výraznejším rizikom z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky je podľa asociácie pripravovaná deregulácia siete staníc STK. Navrhnutá novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách má uvoľniť licencie pre stanice STK. Podľa organizácie by v praxi nebola žiadnym prínosom pre zlepšenie bezpečnosti na cestách. Parlament by mal uvedenú novelu schváliť v októbri.
V Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. V Poľsku po liberalizácii vzniklo 4 800 staníc a štátu sa teraz nedarí dostať situáciu pod kontrolu.
NA STK je profesijnou organizáciou zastupujúcou poskytovateľov služieb technickej a emisnej kontroly. Aktuálne združuje 45 subjektov, ktoré prevádzkujú celkovo 49 staníc technickej kontroly v celej krajine. V minulosti navrhla zaviesť monitorovací kamerový systém, ktorý využíva každá stanica STK.
Názor redakcie: Ak nie sú stanice technickej kontroly vyťažené ani na polovicu, na čo nám majú byť ďalšie? Regionálne rozdiely v naplnení kapacít sú, ale prečo to má riešiť trh? Potom pôjde o prežitie mnohých STK a napriek inštalácii kamerových systémov budú „úspešne“ prechádzať kontrolami aj také vraky, ktoré v súčasnosti kontrolu pre zlý technický stav neabsolvovali. Papierovo bude všetko v poriadku, ale bezpečnosť na cestách to nezlepší. Nech sa Ministerstvo radšej postará o to, ako prinútiť majiteľov áut bez platnej STK, aby ju absolvovali, alebo nemohli na autách jazdiť. Nie predkladať novelu zákona a spustiť „liberalizáciu“ v podobe deregulácie. Dovolíme si odhadnúť, že veľká väčšina poslancov NR SR ani len netuší dôsledky, čo by schválením novely spôsobili.
Jeden sarkazmus na záver: keď je dnes také moderné všetko riešiť novelizáciou Ústavy SR, nemalo by sa aj otvorenie ďalších staníc technickej kontroly zakotviť priamo do nej???
Hliadky dopravnej polície na 13.09.2017
Zmena je vyhradená podľa vývoja aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
ZDROJ: TASR, minv.sk
Komentáre k článku