2017-04-13 10:50:00
A koľko chcete, aby
A koľko chcete, aby malo auto kilometrov?
Zdroj: team-bhp.com

Auto so stočenými kilometrami stále ľahko nájdete aj v bazároch. Zákon nestačí

Kúpiť auto s nepravdivým údajom na odometri je ľahké aj napriek zákonu zakazujúci takýto predaj.

Na Slovensku už rok platí norma zakazujúca predaj jazdených áut so stočeným odometrom právnickým osobám. Zákon nielenže presúva predaj stočených áut do rúk fyzických osôb, stále umožňuje predaj takto nadhodnotených áut aj v neserióznych autobazároch.

Deravý ako ementál

Už od začiatku sme písali, že nová zákonná norma nemá absolútne žiaden dopad na množstvo predaných áut so stočeným odometrom na našom trhu. Postihovať výhradne právnické osoby za predaj áut so stočenými kilometrami znamená, že bazarista je vďaka novej legislatíve postavený pred jasný výber: buď začne dôkladne preverovať autá, ktoré vykupuje a predáva dúfajúc, že zabráni predaju áut, ktoré by mohli priniesť preňho likvidačnú pokutu, alebo sa na celý zákon a zákazníka vykašle a autá so stočenými odometrami bude predávať naďalej.

Stačí, aby namiesto vykupovania jazdených áut a predaja jazdených áut, ktoré má priamo vo vlastníctve zmenil/ponechal/rozšíril predaj v zmysle sprostredkovania predaja. Teda bazarista bude predávať autá, ktoré nevlastní a stane sa, či bude naďalej iba sprostredkovateľom.

A keďže väčšina bazárov na Slovensku nemá dostatok financií a ľudí na to, aby zabezpečili výkup nestočených áut do svojho vlastníctva (peniaze, vysoko odborní špecializovaní zamestnanci) zákon je len fackou bežnému občanovi, ktorý sa za svoje ťažko zarobené úspory snaží kúpiť lacnejšie jazdené auto.

Záujemca o jazdený automobil má tak v konečnom dôsledku iba dve možnosti: buď sa spoľahne na to, že práve auto, ktoré si chce kúpiť nemá stočené kilometre, alebo zájde do bazáru, ktorý sa dobrovoľne nechal uväzniť súčasným zákonom – teda do bazáru, ktorý predávané autá reálne vlastní.

Kým pri autách kupovaných ako nových na Slovensku ešte existuje šanca, že sa k reálnemu stavu kilometrov jazdenky dopátrate, a to pomerne jednoducho, u dovezených áut je postup overovania zložitý a pre bežného občana takmer neuskutočniteľný. Môže za to absencia súhrnného registra áut v Európe.

U značného počtu dovezených ojazdených áut sú stočené odometre

Celkový ročný dovoz ojazdených áut do SR zo zahraničia predstavoval minulý rok 92.254 kusov. Podľa odhadov je medzi nimi až 90 % takých, ktoré majú stočený odometer. Uviedli to dnes v Bratislave na stretnutí s novinármi predstavitelia spoločnosti AAA Auto.

Ako zdôraznili, slovenská STK neskúma pravosť stavu najazdených kilometrov. Pri evidenčnej „dovozovej“ kontrole zapíše číslo z odometra. Tým sa stav najazdených kilometrov zlegalizuje.

Problematika stočených kilometrov však nie je len záležitosťou Slovenska. Najväčší nemecký autoklub ADAC zistil alarmujúcu skutočnosť a síce, že každý rok je tretina "jazdeniek" predaných v Nemecku stočená. Stočenie počtu najazdených kilometrov takto ilegálnym spôsobom v priemere zvýši hodnotu vozidla o 3000 eur. V dôsledku toho vzniká nemeckému štátu ročne škoda 6 miliárd eur.

Táto problematika sa priamo dotýka aj Slovenska, keďže dovoz ojazdených áut z Nemecka je značný. Podľa generálnej riaditeľky AAA Auto Karolíny Topolovej je potrebné vytvoriť prostredie, v ktorom nebude stáčanie odometrov možné utajiť. Prvý krok musia urobiť hlavne výrobcovia, aby možnosť manipulácie maximálne obmedzili. Podstatným krokom je tiež zdieľanie informácií o najazdených kilometroch medzi jednotlivými štátmi. To by malo nastať postupným zjednotením podmienok technických kontrol v Európe, ktoré má začať od polovice roka 2018.

jh
ZDROJ: TASR, AAA

Komentáre k článku


Stream naživo