2023-10-18 16:41:00
Toyota RAV4 GR Sport
Toyota RAV4 GR Sport
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota RAV4 GR Sport – RAV4 valcuje. GR Sport je najlepšia verzia

Toyota RAV4 sa aj výbavou GR Sport snaží usalašiť na vrchole segmentu.

Stredne veľké SUV modely. Je ich ako maku. Kategória je široká a obsahuje množstvo rôznych áut, prístupov a cien. Neriešim, ktoré auto je najpredávanejšie, iba sa človek zamotá do flotíl, fyzických osôb, skladoviek, akcií a výsledok môže byť zakaždým iný. Kľúčovým parametrom je cena a protihodnota. Je dané auto také dobre, aby mohlo stáť toľko, koľko stojí? Lebo presne to je otázka, ktorá sa pri modeli RAV4 vynára najčastejšie. Odpoveď nepoteší tých, ktorí by RAV4 chceli za menej. Toyota očividne môže svoju RAVku predávať za ceny za aké ju predáva a nemusí sa báť nezáujmu zákazníkov. RAV4 je skrátka v segmente pojem i sen zároveň. A naozaj, v každej kolonke každého dotázníka odpovedá na všetky otázky. Nemusí najlepšie v každej, no celkovo má dosť bodov, aby s prehľadom prekonala všetkých. Hlavné totiž je, že boduje v najkľúčovejších parametroch. Ak sa vám nechce čítať celý test, pozrite si video, gro informácií a postrehov nájdete aj v ňom. Video bez audio komentára s titulkami.

Vyzerá? Vyzerá. Jazdí? Jazdí. Netrasie? Netrasie. Sedí? Sedí. Prejde? Prejde. Dobre sa v nej sedí? Dobre. Má riadny kufor? Má. Je vysoká? Je. Je poriadna? Je. Má správne rozmiestnené ovládacie prvky? Má. Má konektivitu? Má. Nežerie? Nežerie. Veľmi nežerie. Aj keď dupem? Aj keď dupeš. Aj v meste nežerie? V meste vôbec. Je to Toyota? Je. Je to hybridná Toyota? Je. Shut up and take my money... Ikonická hláška ikonického seriálu, ktorý sa mimochodom vracia, to ak by vám to ušlo. Ale asi vám je to jedno, neprišli ste preto.

Konkurenti? Začnem od tých najvydarenejších, najzreteľnejších, najpriamejších. Poriadnych hybridov bez potreby nabíjať je na trhu päť v tejto kategórii. Toyota RAV4, Honda CR-V, Ford Kuga a potom Hyundai Tucson a Kia Sportage. Potom je tu veľa mild-hybridov, veľa plug-in hybridov... Lenže kým mild-hybrid je málo, plug-in hybrid je zas veľa. No a potom sú tu ešte autá, ktoré tieto veci vôbec nepochopili, neriešia a aj ony majú svojich zákazníkov. Ale tie teraz neriešime, všakže. Lebo RAV4 nie je priamou konkurenciou pre Škodu Kodiaq, no nie? Dobré auto, ale celkom iná cieľovka a celkom iné priority. Skrátka nie. Ozaj, je tu ešte jeden konkurent. Lexus NX. Tiež poriadny hybrid, vlastne ten istý. Vlastne to isté, len prémiovejšie, lepšie zabalené. A drahšie. Ale nie o veľa a niekedy dokonca za rovnakú cenu. Ako to? Jednak preto, lebo Lexus vie dať zľavy, kým Toyota ani nie (väčšinou nemusí), ale tiež preto, lebo RAVka je zo všetkých menovaných s prehľadom najdrahšia.

Zdroj: jh

Testovaná verzia GR Sport nie je o nič športovejšia než ostatné, je iba inak vizualizovaná a azda o kúštik lepšie sedí. To sa ale dá povedať aj o športovejších výbavách ostatných modelov v ponuke. Aj tak sú ale výrazne lacnejšie. Dokonca aj Honda je lacnejšia. Iný hybrid, no dobrý hybrid a v športovej verzii je v plnej výbave o viac ako 3000 eur lacnejšia, než GR Sport. No a Kuga? Rovnaký hybrid, len trochu iný, trochu slabší s mechanickým AWD a tá je v porovnateľnej výbave o viac ako 10-tisíc eur lacnejšia. V aktuálnej Trendy výbave o neuveriteľných 16-tisíc. Toto keď už nikoho nezaujme, tak už neviem čo. Ale z podobných lacnejších krajov sú aj kórejské dvojčence. Nemajú síce taký preňúraný a rokmi overený hybrid, ani prísľub tak spoľahlivej techniky, ale zlé to veru nie je a Hyundai svoje hybridy robí tiež pekne dlho a úspešne. Úplne nabitý Tucson hybrid s porovnateľnými parametrami v športovej výbave N Line+ aj v dvojfarebnej kombinácii ako testovaná RAVka je o 3000 eur lacnejší ako testovaná GR Sport výbava (už od). Tri tisícky už nie sú tak veľa, no to isté si môže povedať aj Lexus NX 350h. A to isté si povie aj väčší Santa Fe s rovnakým hybridom. Menej výbavy, no v rovnakej cene.

Ťažké dilemy viem rozseknúť jedným tvrdením. RAV4 GR Sport je z nich jednoducho najlepšia. Podľa mňa je najlepšou zákazníckou voľbou v tomto segmente a to aj vrámci započítania všetkých tých ne-hybridov, mild-hybridov i plug-in hybridov.

Zdroj: jh

Najviac ma tešil jej podvozok a jazda. No aj pohľad na ňu je narozdiel od väčšiny šedivých RAViek radostný. Adventure verzia ma takto neoslovila. Bola to skrátka bežná RAVka s americkým ksichtom a novou farbou a s vyššou cenou. Tu je toho predsa o niečo viac. Populárna športovosť, no tiež o kúštik tvrdší podvozok. A GR Sport je skrátka lahodná. Nie tvrdá, iba menej rozhúpaná.

Vybehla mi srna. Na obed. Ja tie svine srny priťahujem ako magnet. Aj preto zvyknem robievať srnčí test – podobne ako losí test ale s menším priestorom, s rozmlátenou slovenskou krajnicou, skrátka snaha zabrzdiť, vyhnúť sa a netrafiť protiidúce auto, nevletieť do jarku a netrafiť strom. Realita sa úplne nasimulovať nedá, ale keďže ma tie svine srny prenasledujú, alebo ich ako jeden z mála reálne vyhliadam i očakávam a aj vidím a reagujem, skúsenosti by som mohol rozdávať. Toto ale nebolo len stojace zviera pri ceste, ktoré zvažuje, či ukončí svoj život, alebo nie. Táto suka sviňa srna mi vbehla priamo pod kolesá z ľavej strany vozovky. Mal som teda o kúštik viac času ako v Mustangu, ktorý som takto pred pár rokmi o srnu, respektíve daniela rozchlámil v podstate bez brzdenia. Nevidel som ani...

Zdroj: jh

Ako vždy, sedela/čupela/stála (aj tak to veľký rozdiel nespraví) za pokosenou krajnicou medzi stromom a kríkom a číhala kedy ten Jano konečne pôjde okolo, aby mu do***ala auto. Plná brzda. No očividne nestačila. A tak snaha vyhnúť sa. Trafil som ju. S touto ravkou. Ale iba pravou stranou nárazníka som jej ťukol po zadku. Takmer som už stál. Také výchovne, nelez mi sem sviňa srna... Bol po nej len mokrý fľak na plastovom dielci, ktorý je presne na to, aby sa takejto srne, či chodcovi uhol. Nedolámal sa plast ani srna. Bežala ďalej ako zvyknú, i keď časom skapú. No táto si minula len jeden život, ešte to skúsi veľa ráz. Pointa nie je v odolnosti platového nárazníka. To nebolo nič. Takému nárazníku stačí málo, aby sa dolámal, senzory, poistka, tisíce eur. Pointa je, že z toho vysokého auta máte o pár milisekúnd viac času na reakciu, pointa je v tom, že pomerne mäkko nastavená RAVka vo výbave GR Sport počúva lepšie a pointa je, že keď dáte plnú brzdu, aj bežné, aj veľké ťažké auto zabrzdí na pár metroch. A aj vďaka asistenčným systémom urobí všetko tak ako má.

RAV4 so štandardným naladením je trošku vláčnejšia, ale aj pri ostrom manévrovaní sa správa dobre. GR Sport však lepšie. A nestráca nič z komfortu. Je naozaj obdivuhodné koľko malých nerovností dokáže vyžehliť a ako žehlí i samotné prejavy hybridu, drsnosť chodu, ktorá k takémuto motoru patrí. Je to skvelý stroj, je radosť s ním jazdiť a zároveň je to bezpečné útočisko pre rodinu. Rodina má dosť priestoru i pohodlia.

Zdroj: jh

S RAV4 GR Sport som najazdil 750 kilometrov a v nádrži ešte vyše sto kilometrov zostalo. Na jedno tankovanie. Priemerná spotreba bola cca 6,1 litra napriek tomu, že som rozhodne nejazdil pomaly. Dynamiku hybrida som využíval, jazdil mierne nad limit. Potešila ma diaľnica. Auto ani na nej v priemere nepotrebovalo viac ako 7 litrov. Pokiaľ pôjdete predpisovo plus mínus, aj diaľnicu to auto zvláda. V stúpaniach asi požerie viac pri rýchlejšej jazde, ale stačí trošku zvoľniť tempo a spotreba je stále skvelá. Najnižšia dosiahnutá spotreba boli 3 l na 100 km. Išlo o rovinatú jazdu v meste. RAVka dokáže odjazdiť veľa metrov len na elektrinu a to spotrebe veľmi pomáha. Napriek horúčavám a pustenej klíme. Stačí sa hrať s plynom a jazdíte s SUV, no so spotrebou malého hatchbacku.

Zdroj: Ján Hargaš

Je skvelá. 9,5 z 10. Ak vám v teste niečo chýba, prečítajte si staršie, je ich tu kopec. Na RAV4 sa dá ušetriť, nemusí stáť takmer 50-tisíc, no asi by sa mi šetriť nechcelo. 4x4 je pri tomto aute fajn vec. Nie je nevyhnutná, ale fajn. GR Sport je najlepšia ravka, akú som doteraz jazdil. Inak, v ZEN akcii je o trošku lacnejšia.

Ak si chcete detailnejšie obzrieť interiér, pozrite si video venované iba interiéru vozidla:

 

 

Technické údaje

Model: Toyota RAV4 Hybrid AWD GR Sport
Motor:

2,5 hybrid Dynamic Force 16V DOHC Common Rail VVT-iE, VVT-i

Zdvihový objem motora (cm3): 2487
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 131/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 221/3600-5200
Celkový výkon sústavy (kW) 163
Výkon elektromotora vpredu (kW) 88
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 202
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba kombinovaná NEDC (l/100 km): 5,6-5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4600/1855/1685
Rázvor náprav (mm): 2690
Svetlá výška (mm): 190
Objem batožinového priestoru (l): 580
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1720-1805
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1650
   
Základná cenníková cena modelu RAV4 (hybrid) 38 090 €
Základná cenníková cena modelu Hybrid AWD-i: od 40 490 €
Cena modelu Hybrid AWD GR Sport 47 190 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku