03.02.2020

TEST: Toyota RAV4 Hybrid AWD – Dominuje v mnohých smeroch

Toyota RAV4 so svojim hybridným pohonom nie je alternatívou. Je tou najlepšou voľbou.

Sú autá, o ktorých nemám čo napísať, pretože sú také všedné a zážitkovo ploché. Akoby za nimi nestála ani jedna pozitívna myšlienka. Nesnažia sa byť v ničom lepšie, nesnažia sa byť svojské. Taká parkovisková šeď. Ak by autá na parkoviskách nebývali zamknuté, sadli by ste do auta zaparkovaného hneď vedľa, odišli na ňom ráno do práce a možno po zvyšok života neprišli na to, že „toto“ auto ste si vlastne nekúpili. Potom sú tú emóciami nabité autá, ktoré buď nenávidíte, alebo milujete, no rozhodne by ste sa nemali pokúšať ich vlastniť. Respektíve sú to autá skvelé na výpožičku, no už len z predstavy ich servisovania vám naskakujú zimomriavky. Väčšina áut má jednu či dve silné stránky a vo zvyšku „chlievikov“ sú niekde okolo priemeru. Také autá môžete mať radi, môžu byť spoľahlivé a dokonca vám za nimi môže byť ľúto - keď sa raz budete musieť rozlúčiť. No a potom sú tu autá ako testovaná RAV4 s hybridným motorom a pohonom všetkých kolies. Nemusí vám vôbec záležať na budúcnosti ľadových medveďov a predsa je RAV4 auto, ktoré by ste mali chcieť. Lebo je nadpriemerná v toľkých „chlievikoch“ že je reálne ťažké ju vôbec niečím dostihnúť. Iste, má svoje chyby, no pozitíva ich zďaleka prevyšujú.

Začnem tým najmenej podstatným z hľadiska hodnotenia ceny a protihodnoty – dizajnom. I keď nová tvár a celková vizáž RAV4 nie je veľdielo populárneho umelca, medzigeneračne badať výrazný progres. Je to auto, ktoré už dizajnom nenaštve každého druhého, a pritom dokáže zaujať výrazne širšie publikum ako predchodca. Dizajn je svojský a platí to o zovňajšku i vnútornom usporiadaní. Funkčnosť sa prelína s praktickosťou a do toho všetkého vstupuje zreteľná túžba odlíšiť sa od tej spomínanej parkoviskovej šedi. I keď môžem filozoficky napísať, že to najväčšie klišé je snaha vyhnúť sa klišé, pri RAV4 vidieť, že si značka ide vlastnou cestou a prvým zreteľným stanoviskom razenia vlastnej cesty je práve dizajn.

Hodnotnejším z hľadiska sledovania ceny a protihodnoty je pohodlie na palube a praktickosť vozidla. Nuž, pohodlie je značné. Za všetkým treba hľadať novú platformu, nové riešenia a nové cesty ako odbremeniť posádku od zvukov, vibrácií či drsných prejavov chodu, ktoré k spaľovacím motorom patria. Auto sa vyznačuje solídnym odhlučnením i na diaľnici. Síce i tu badať racionálny prístup japonského typu, zvuky motora, odvaľujúcich sa kolies, či obtekajúceho vzduchu sú solídne utlmené a auto patrí k lepšiemu priemeru. Veľmi dobrý je podvozok. Aj bez zázrakov ako adaptívne tlmiče, či vzduchový podvozok dokáže auto pekne tlmiť nerovnosti a zároveň dobre držať stopu. Zvukový diskomfort je zreteľnejší na zadných sedadlách pri jazde po horších povrchoch. Nejde ani tak o tlmenie nerovností ako skôr o zvukové prejavy. Typický Japonec, čo vám poviem.

Jazdný zážitok je naozaj slušný. Zabudnime na chvíľu na severský časopis a jeho odpor k modelom SUV, či dôkladnej snahe prevrhnúť čo najviac áut – veď to je prinajmenšom zaujímavejšie. Pri teste som sa so správaním, ktoré by vybočovalo z priemeru nestretol. Z môjho pohľadu auto zvládne aj ostré manévre a tak ako väčšina konkurentov so štandardnými podvozkami, aj RAV4 ako vysoké tela menom SUV má prirodzený sklon k väčším náklonom pri prudšom manévrovaní.  Nebezpečné situácie celkom úspešne odvracia ESC. Ak chcete SUV, ktoré náklonmi takmer netrpí, musíte investovať viac. Taká X6 od BMW a jej aktívne stabilizátory na nápravách dokáže robiť zázraky. Absencia adaptívnych tlmičov v RAV4 je jedným zo slabších miest auta, o tom netreba ani diskutovať.

Najsilnejšou stránkou RAV4 Hybrid s pohonom všetkých kolies je dynamika kombinovaná so spotrebou. Maximálny výkon hybridnej štvorkolky je 163 kW teda 222 koní. Ide o kombinovaný maximálny výkon, ktorý dokáže motorizácia odovzdať. Nejde o výkon v súčte. Túto pomôcku Toyota nevyužíva a tak vás maximom výkonu jednoducho nedokáže šokovať. Lenže faktom zostáva, že auto dokáže vďaka trojici motorov poháňajúcich predné i zadné kolesá preniesť na kolesá skutočne obdivuhodný krútiaci moment.

Výsledkom je plné priehrštie dynamiky predovšetkým v nižších rýchlostiach. Výrazný rozdiel v porovnaní s verziou FWD je schopnosť efektívne preniesť silu motora na vozovku. FWD jednoducho pri plnom výkone v nízkych rýchlostiach stráca efektivitu. Kolesá na bežnej vozovke nie sú schopné udržať priľnavosť. Výsledkom je strata času i energie v prešmykovaní kolesami a v pribrzďovaní spôsobenom stabilizačnou a trakčnou kontrolou. I tak je FWD nadmieru dynamické. AWD verzia si podľa mňa zaslúži označenie sleeper. Lebo RAVka dosahuje pri pružnom zrýchlení dynamiku výrazne drahších automobilov.

RAV4 reálne pláva vo vodách modelov ako Kodiaq RS. V pružnosti si môžu podať ruky. Každý ju síce dosahuje inak, výsledok je takmer rovnaký. RAV4 zrýchli so systémom pohonu všetkých kolies ešte o kúštik rýchlejšie ako verzia s pohonom predný kolies. Tu až tak nezáleží na vyššom gripe riešenia s pohonom všetkých kolies. Skôr ide o vyšší krútiaci moment, ktorý AWD systém Toyoty dodáva a to bez mechanických strát – od motora dozadu nevedie kardan, akurát tak zväzok káblov. Vzadu je totiž elektromotor zbalený do jednej partie s diferenciálom a tak ani neobmedzuje priestor v kufri, či na zadných sedadlách – napriek pritomnosti väčšej batérie pre hybridný pohon. Zo 60 na 100 km/h zrýchli RAV4 za 5,25 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,23 sekundy. Pri zrýchlení bez prípravy platí, že auto je na zrýchľovanie pripravené vždy a neustále. Ako dupnete na plyn, tak začnete zrýchľovať. Typický prejav elektromobilu. V krátkosti sa pripojí štvorvalcový atmosférický motor s celkom príjemným zvukom a okamžitú reakciu na plyn zmení na dlhotrvajúce výrazné zrýchlenie.

Čaro tejto dynamiky pri predbiehaní je v tom, že vás nestojí toľko, čo pri konvenčnom automobile. Svedčí o tom priemerná spotreba. Tá sa postupom času dostala z 5,7 litra po prvých kilometroch na 6,1 litra na konci testu. Spotreba zahŕňala 50% jázd po diaľnici, 40% po okresných cestách a 10% jázd v meste. Jazdy v meste a úsporné defenzívne jazdenie mimo mesta spotrebu potlačia pod 6 litrov. Výraznejší podiel diaľničných presunov bude hnať spotrebu k „závratným“ 7 litrom. Pri udržiavaní 130 km/h na diaľnici D2 v relatívne príjemnom jesennom počasí pýtala 6,8 litra. Tvrdenia, že hybrid od Toyoty žerie na diaľnici veľa nie sú pravdivé. Iste, ak budete auto hnať 140 km/h po diaľnici v protivetre a v daždi, či snežení smerom od BA na stred Slovenska (D1, či R1) spotreba pôjde nepríjemne vysoko. Lenže tak to bude v každom modernom aute.

Toyota RAV4 hybrid s pohonom všetkých kolies je naozaj dobré auto. Je silná tam, kde to väčšina záujemcov o stredne veľké päťmiestne SUV ocení. Má vynikajúcu spotrebu, pritom nežerie veľa na diaľnici, predbiehanie zvládne ľavou zadnou a rozhodne sa nestratí ani v ľahšom teréne. Má na to dostatočnú svetlosť a pohon všetkých kolies. Má dostatočne priestrannú kabínu, ktorá je v najvyššej výbave Executive obšitá kožou. Nemá konektivitu Apple CarPlay a Android Auto, no aj to sa zmení. Spárovanie s telefónom nie je problém, prehrávanie hudby tiež nie. Doplnkové JBL audio hrá na pomery triedy slušne, koncertná sieň to nie je.

Má svoje slabiny, no ak o RAV4 uvažujete ako o multifunkčnom a zároveň jedinom, či hlavnom aute do rodiny, berte hybrid. Viem pochopiť aj záujemcu o benzínový dvojlitrový motor s manuálnou prevodovkou. Ide o motorizáciu, ktorá zaručene pôsobí ako „zahoď starosti“. Má dosť výkonu i krútiaceho momentu. CVT by som ale vyčiarkol. To už radšej hybrid s pohonom predných kolies. Z AWD verzie som nadobudol dojem, že je to najlepšia motorizácia pre RAV4. Okrem vyššie uvedených drobností jej môžem vytknúť azda len cenu – že nie je zadarmo. V porovnaní s konkurenciou má vynikajúci pomer ceny a protihodnoty. 9 z 10 bodov.

 

 

 

Technické údaje

Model: Toyota RAV4 Hybrid AWD Executive
Motor:

2,5 hybrid Dynamic Force 16V DOHC Common Rail VVT-iE, VVT-i

Zdvihový objem motora (cm3): 2487
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 131/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 221/3600-5200
Celkový výkon sústavy (kW) 163
Výkon elektromotora vpredu (kW) 88
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 202
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba kombinovaná NEDC (l/100 km): 5,5-5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4600/1855/1685
Rázvor náprav (mm): 2690
Svetlá výška (mm): 190
Objem batožinového priestoru (l): 580
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1665-1755
   
Základná cenníková cena modelu Hybrid AWD-i: od 32 990 €
Cena modelu Hybrid AWD + výbava Executive 41 490 €

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku