2023-01-11 16:30:00
Toyota RAV4 Adventure
Toyota RAV4 Adventure
Zdroj: Toyota

TEST: Toyota RAV4 Adventure – s vylepšeným dizajnom

Toyota si toho roku pripravila pre model RAV4 okrem vylepšení týkajúcich sa nového modelového roku aj novú výbavu s názvom Adventure.

Tá okrem iného nesie dizajnové prvky odvodené od pravoverných offroadov značky. Drsnejší dizajn nedopĺňa ani zvýšený výkon, ani uzávierky diferenciálov a ani vyšší terénny apetít. Naopak, v aute nájdete viac výbavy a kúpiť ho môžete za vyššiu cenu.

Model Adventure má viac výbavy ako Selection, no menej ako Executive. Napriek tomu je o 2200 eur drahší ako lepšie vybavený Executive. Lenže Executive nevyzerá tak dobre, no nie? Adventure je teda istý druh špeciálnej výbavy určenej pre tých, ktorí nechcú obyčajnú dobre vybavenú RAVku, chcú auto s dizajnom, ktorý pripomína nový Land Cruiser, či americké pikapy tejto značky. A čo teda Adventure prináša?

Zdroj: Toyota

Prináša špecifický dizajn prednej masky, špeciálne prešívané čalúnenie s umelou kožou v kabíne a špeciálnu farebnú kombináciu urban khaki, ktorá podmieňuje možnosť dokúpiť dva dostupné pakety, ktoré sú za rovnakú cenu ako pri Executive. Má tiež špecifické čierne matné 19-palcové kolesá, no nemá k dispozícii ventilovanie sedačiek ako má lacnejší Executive a nemá ani kombináciu kože s umelou kožou, či pádla pod volantom. Tie však človek v Toyoťáckom hybride 4. generácie naozaj dokáže oželieť.

Za 2200 eur navyše si kúpite špecifickú RAV4 a Toyota vás síce nenúti, ale veľmi dôrazne „inšpiruje“ do výberu tej správnej farebnej kombinácie. Tá je totiž v cene auta, čím sa cenový rozdiel môže zmenšiť. No zaujímavú farebnú kombináciu bez príplatku má aj Executive. Nebudem to ďalej naťahovať, všetko je to o tom, ktorý dizajn si pre svoju RAV4 zvolíte. Priznávam, Adventure RAV4 sa mi pozdáva najviac.

Zdroj: Toyota

Mimochodom, kým výbavu Executive a aj ďalšie dokážete kúpiť aj so slabšími motorizáciami, Adventure je k dispozícii výhradne s najsilnejším hybridom a pohonom všetkých kolies. Cena 46 190 eur je výsledok tohto obmedzenia.

Inak je to RAV4 ako si ju pamätám, s tým, že jej už funguje CarPlay. To ma pri ostatnom teste RAVky tesne obišlo a absencia tejto fičúri ma celkom zamrzela. CarPlay ale dnešné Toyoty už dávno majú, RAV4 zatiaľ výhradne káblovo. A áno, aj Android Auto existuje, ak sa na to pýtate.

Zdroj: Toyota

 

RAV4 je priestranné stredne veľké SUV s nadmieru úspornou motorizáciou, ktorá sa správa najúspornejšie v hustej premávke a v meste, teda presne tam, kde sa všetky štandardné motorizácie trápia. Menšie podiely kilometrových nájazdov v meste tak môžu spotrebu držať nízko, výhradne mestské jazdenie s Ravkou je tak trochu nezmyselné. Na diaľnici je auto tradične najhľadnejšie, no rozumné jazdenie v zákonnom stanovených limitoch drží aj diaľničnú spotrebu pod 8 litrov. Priemerná spotreba bola 6,3 litra. To je na vysoké SUV ozaj pekné, obzvlášť keď si uvedomím, že som sa o úspornú jazdu vôbec nesnažil. Jazdil som tak ako mi toyoťácky hybrid umožňuje. V dohľade zákonných limitov, no s rýchlou akceleráciou, jednoduchým predbiehaním a tichou jazdou v kolóne. Mám tento hybrid rád, nebudem vám klamať. Odjazdených niekoľko tisíc kilometrov s rôznymi autami ma k tomu celkom prirodzene priviedlo. Nerozumiem ponosovaniu ohľadom „vysávačového hučania“ motora. Motor si vďaka planétovej hybridnej prevodovke vie držať rovnomerné otáčky a akcelerovať tak čo najefektívnejšie a pritom čo najrýchlejšie, vie však aj väčšmi ľahodiť ušiam, ktoré s hybridmi doteraz nejazdili. Na takmer neciteľné vypínanie a zapínanie spaľovacieho motora, či na výraznejší zvuk motora pri prudkej akcelerácii si môžete zvyknúť naozaj ľahko. Odmenou za to je veľmi príjemná spotreba a okamžitý prísun výkonu v okamihu, keď to potrebujete. Fajn je tiež skutočnosť, že pohon všetkých kolies je imúnny voči zvyšovaniu celkovej priemernej spotreby pri jeho využívaní. Bez kardanu je síce auto na zablatenom kopci menej ochotné a vytrvalé, koľko krát sa však do takého terénu dostanete?

Zdroj: Toyota

Jazda je ladená na komfort. Odhlučnenie motora i podvozka sú nad priemerom. Auto je ladené do väčšej slobody pri manévrovaní, ostrejšie prejazdy spôsobia výraznejšie náklony a elektronické systémy zasahujú až v momente, keď vodič stráca kontrolu. Bez ťažkej plug-in hybridnej batérie nejde o žiadnu pretáčavú potvorku, skôr je to vyvážený povoz, ktorý dobre informuje o svojej veľkosti, no nadpriemerne zvláda prejazdy cez priečne nerovnosti v zákrute.

Výbava vozidla je slušná, no priznávam, že keď som do RAVky nasadol, bolo to z nového Lexusu NX, ktorý v podstate rovnakej technike dáva celkom iný „výkon“ interiéru. Ravka teda nie je tak vyčančaná, nejde z nej taký prémiový pocit, robustnosť a pravdepodobná odolnosť však áno.

Zdroj: Toyota

Bi-LED svetlomety predvádzajú dobrý výkon, ktorý neurazí, ale ani nenadchne. Kužel svetiel je však solídny, podobne ako výhľad z auta. Bez senzorov a kamier však radšej ani na krok. Obzvlášť s 19-palcovými diskami to môže byť problematické. Platí to, čo som písal už pred vyše dvomi rokmi, súčasná RAV4 je jedným z najlepších stredne veľkých SUV v ponuke a s postupom času a s postupným zmenšovaním sa ponuky konkurencie schopných nehybridných vozidiel v segmente sa stáva čoraz racionálnejšou voľbou. Pravdou ale je, že si za svoju racionalitu vie nechať aj zaplatiť. Možno by som v rámci cenovej úspory oželel obe najvyššie výbavy a zvolil dobre postavenú Selection. Od verzie 4WD sa ale neodvracajte. Bez nej kupovať RAV4?

Pohľad do cenníka však núti zamyslieť sa ešte nad niečím. Pozrite si tabuľku nižšie. Hybridná RAV4 je výborná, no vráti sa vám ten cenový rozdiel? Bez hybridu, s automatom a ešte si môžete zvoliť z dvoch spotrieb - vyššiu a nižšiu. Mechanický 4x4 s atmosférickým motorom a s automatom (CVT) je v ponuke stále a stojí o 3300 eur menej. Rozdiel v cene medzi hybridom AWD a atmosférickým AWD s manuálnou prevodovkou je až 6000 eur (oboje pri rovnakej výbave Comfort). No a je tu ešte aj možnosť RAV-ky bez 4x4, tam sa podľa verzie (automat, manuál) pohybuje rozdiel od 6 do takmer 8 tisíc eur. Ak najazdíte menej kilometrov ročne, jazdíte hlavne po okreskách, či potrebujete mechanický 4x4 (avšak bez uzávierok - na to netreba zabúdať), čisto benzínový motor sa môže oplatiť viac ako hybrid. V porovnaní spotrieb medzi 2,0 Valvematic Multidrive S AWD a hybridným AWD-i (WLTP max pri komb. cykle - 7,7 vs 5,9 l/100 km) sa vám cenový rozdiel 3300 eur vráti po vyše 120 000 km. Toľko k cenám. Testovaná verzia Adventure však bez hybridu nie je v ponuke. Toto auto je z kategórie - chcem všetko. A to všetko je za minimálne 8 z 10 bodov.

Zdroj: Toyota

 

 

Technické údaje

Model: Toyota RAV4 Hybrid AWD Adventure
Motor:

2,5 hybrid Dynamic Force 16V DOHC Common Rail VVT-iE, VVT-i

Zdvihový objem motora (cm3): 2487
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 131/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 221/3600-5200
Celkový výkon sústavy (kW) 163
Výkon elektromotora vpredu (kW) 88
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 202
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba kombinovaná NEDC (l/100 km): 5,6-5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4600/1855/1685
Rázvor náprav (mm): 2690
Svetlá výška (mm): 190
Objem batožinového priestoru (l): 580
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1720-1805
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1650
   
Základná cenníková cena modelu RAV4 29 390 €
Základná cenníková cena modelu Hybrid AWD-i: od 40 490 €
Cena modelu Hybrid AWD + výbava Executive 46 990 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku