2022-04-25 12:30:00
Suzuki S-Cross nová generácia
Suzuki S-Cross nová generácia
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Suzuki S-Cross - iná pokrievka, rovnaká polievka

Suzuki S-Cross už nie je najväčším Suzuki v európskej ponuke automobilky.

No stále platí, že S-Cross je najväčšie originálne Suzuki súčasnosti. Znakové inžinierstvo, respektíve v originálnom znení badge-engineering nechajme na okraji. Nebolo by, keby nemuselo byť. Je, ale to rozhodne neplatí o modeli S-Cross. Ten nedávno prešiel výrazným faceliftom. Stále je to pod povrchom rovnaké auto, akurát ten povrch je celkom nový. 

Ide tak vlastne už o druhý výrazný facelift vozidla. Suzuki model označuje ako tretiu generáciu, no v prípade daného auta ide najmä o marketingové označenie. Áno, facelift je to výrazný, avšak stále ide o druhú generáciu, ktorá začala na trh prúdiť pred takmer desiatimi rokmi. 

S-Cross dostal dôkladný facelift pred piatimi rokmi. Teraz je tu opäť a opäť ide najmä o zmeny prednej masky a zadných svietidiel. Zároveň sa pripájajú detaily v kabíne, farebné prevedenia a nový infotainment. Auto má adekvátnu znôšku bezpečnostných systémov, no tie malo aj pred faceliftom. 

Zdroj: Ján Hargaš

A aj motor tróniaci Podkapotou tu už bol. Akurát teraz je už celkom jednoznačne a úplne sám. 48-Voltový milld-hybrid v kombinácii spaľovacieho motora 1,4 Boosterjet s menším elektromotorom.  Spoločne zaznamenávajú nižší vrcholný výkon, ale lepší priebeh krútiaceho momentu v nižších otáčkach a lepšiu odozvu v prvých okamihoch po zatlačení plynového pedála. 

Motor K14D má štyri valce, priame vstrekovanie a maximálny výkon 95 kW. Maximálny krútiaci moment 235 Nm je akurát, rovnako ako výkon. Motor môžete kombinovať s manuálnou i s automatickou prevodovkou, v oboch prípadoch so šiestimi stupňami a taktiež s pohonom len predných i všetkých kolies. Štvorkolka s menom AllGrip je mechanická a všetku silu na kolesá tlačí výhradne dvojica predných motorov. I keď systém nemá uzávierky diferenciálov a Suzuki za ostatných x-rokov nerozbúrila informačné toky šokantnými zmienkami o nových generáciách a fantastických úspechoch v oblasti znižovania emisií a spotrieb, štvorkolka robí presne to, čo by robiť mala a to ako na spevnených, tak nespevnených povrchoch. 

Zdroj: Ján Hargaš

Ja mám pre S-Cross špeciálne miesto. Dnes to už vďaka zmenám dizajnu a ďalších drobností úplne neplatí, no pre mňa je to akoby BMW X1 prvej generácie od Suzuki. Nie, nie je to SUV, je to zdvihnuté kompaktné kombi. V ostatnom teste to presne také bolo a za to som začal mať S-Cross rád. Lebo to auto jazdilo vynikajúco, najmä na ceste, či na šotoline. Je s ním veľká zábava a priam športový zážitok. Neočarí vrcholným výkonom, ale priebeh je fajn, zvuk tiež, no reakcie na pohyb volantu, plynový pedál i brzdy sú presne akurát na to, aby človek autu rýchlo začal dôverovať a zároveň si vedel dynamickejšou jazdou užiť aj svoje bežné, inak celkom nudné kilometre. 

Dynamika je pri hybridnom motore pocitovo lepšia ako pri predchádzajúcej verzii agregátu. Môže za to väčšie zameranie na krútiaci moment v nižších otáčkach. Pozorný motorista si ale všimne, že "tam hore" je to slabšie. Pružnosť je však slušná aj teraz a auto poľahky zvláda predbiehanie. Zo 60 na 100 km/h na treťom stupni ide za 6,42 sekundy. Z 80 na 120 km/h na 3. stupni za 7,33.

Vďaka vyššiemu krútiacemu momentu a podpore elektromotora je aj spotreba naďalej príjemná a príjemnejšia než pred hybridizáciou. Priemerná spotreba 6,6 litra je toho dôkazom. Predtým mi bolo zaťažko dostať sa pod 7 litrov. Pravda, všetko záleží od jazdného štýlu a samozrejme od kilometrov a ich rozloženia. Mojich 6,6 litra zodpovedá nájazdu v pomere 50% kilometrov na diaľnici, 40% na okreskách a 10% v meste.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri rýchlosti 130 km/h má motor na šestke cca 2500 ot/min. Hlučnosť je vyššia, no za to môže slabšie odizolovanie kabíny od vonkajších vplyvov. Podvozok je tradične tvrdý, pri Suzuki ani iné nemajú. Kým sa však začnem sťažovať, jedným dychom dodávam, že na kľukatých cestách je s tým jazdiť veľká radosť.

Pocit za volantom je diametrálne odlišný od predchádzajúcej verzie. Človek by aj uveril, že ide o novú generáciu, veď to auto vyzerá inak a aj kabína je iná, ešte aj posed... to musí byť ozaj nová generácia. Ale nie, trik je vo výške sedenia. Suzuki zo svojho S-Crossa chce mať SUV. Svetlosť na to už má dávno (tam totiž veľa netreba), pohon všetkých kolies tiež a nepochybne aj priechodnosť - veď sa stačí pozrieť na kompaktné rozmery. Teraz sa k tomu pridal i vyšší posed. Sedadlá sú ukotvené vyššie a to ako vpredu, tak vzadu. Hneď sa mení poloha za volantom najmä pre vyšších vodičov. Človek sedí vyššie a cíti sa vyšší, i keď nevyrástol a ani výhľad vpred sa nezlepšil. A nezmenila sa ani charakteristika jazdy, to auto skrátka nejazdí ako SUV, ale ako výborný crossover - stále. Len teda pozor na veľké diery, tie sa nevyplatí prechádzať vyššími rýchlosťami najmä pre pohodlie zadných pasažierov. Zadní pasažieri sa okrem hluku a vyššej tvrdosti posťažujú aj na absenciu bočného vedenia sedadiel. S nimi oduševnená jazda nebude žiaduca, ale aspoň nemáte problém s umiestňovaním detských sedačiek. Síce iba dve, ale sedia.

Zdroj: Ján Hargaš

Interiér auta pôsobí na prvý pohľad hodnotnejšie, no v prvom pohľade bola dobrá aj Vitara, až na omäk človek zistil, že to nie je úplne ono. Ale nevadí, hlavné je, že všetko slušne lícuje a nevŕzga nijak výrazne. Azda len medzera medzi dverami a palubnou doskou až priveľmi ráta s postupnou únavou karosérie, či s poklesom dverí. K dverám a vrzgotu za jazdy mám znôšku výhrad. Že sa semtam objaví vrzgotík plastov pri oduševnenej jazde cez menej kvalitné okresky, to sa dá pochopiť, veď konštrukčne to nie je žiaden mladas a tvrdý podvozok tiež urobí svoje. Ale neustály vrzgot gúm na dverách pri jazde, to už je trošku otravné, keďže to má vodič rovno pri uchu. Nepochybne sú to gumičky s dobrými izolačnými schopnosťami, ale nejakú tú starostlivosť si budú žiadať akiste od novoty. 

Svetlá má Suzuki tradične dobré aj preto, lebo LED-ky sú výkonné a svietia dosť vysoko. Rozdiel medzi diaľkovými a stretávacími svetlami je potom menší, no vodiči Suzuki sa určite sťažovať nebudú, uvidia dobre aj v zákrutách či pri jazde v kopcoch.

Nový infotainment má nový zovňajšok, pár nových funkcií a má (opäť) neustálu potrebu pútať na seba pozornosť. Vodič pred jazdou musí odkliknúť súhlas s používaním, ak tak neurobí, svoj displej celý neuvidí a to platí napríklad aj o výstrahe na nízku vonkajšiu teplotu, ani tá nezmizne, kým ju neodkliknete. Ale konektivita tu je, klasické USB-A tiež, takže aj tí nepresvedčení o prechode na USB-C budú spokojní. Tí s USB-C potrebujú redukciu.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto sa môže pýšiť adekvátnym priestorom pre štvorčlennú posádku. Kufor má vyše 400 litrov, je dosť hlboký a dá sa rozdeliť na dve časti. Videl som 500 litrov, ktoré vyzerali horšie ako kufor tohto auta.

S-Cross je skrátka po výraznom facelifte opäť na pohľad celkom iné auto, no podstata je rovnaká. Dostalo pár noviniek, cenník ponúka iba jeden motor, ale vyberať si môžete ako z automatickej a manuálnej prevodovky, tak z pohonu všetkých, či predných kolies. Akurát tá cena sa šplhá čoraz vyššie, aj tak je ale dobrou alternatívou k autám, ktoré s porovnateľnými vlastnosťami dokážu stáť aj 30-tisíc eur.

Toto vo výbave Elegance bez pohonu všetkých kolies stojí od 23 730 eur.  S automatom za 25 490 eur. Testovaný model bez automatu, zato 4x4 kúpite tiež od 25 490. Všetko naraz je za 27 250 eur. V cene testovaného modelu je kamera s pohľadom 360°, navigácia, sedadlá z kože, umelej kože a semišu, predné a zadné parkovacie senzory, automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčové odomykanie a štartovanie (s tlačidlom na dverách, ktoré je niekedy ťažšie stlačiť), a s balíkom asistenčných systémov vrátane udržiavania v jazdnom pruhu, núdzového brzdenia, sledovania mŕtveho uhla, či upozornenie na premávku za vozidlom pri cúvaní. Jednoducho kompaktný crossover s vyšším posedom, výbornými jazdnými vlastnosťami, s nízkou hmotnosťou, slušnou spotrebou, slušnou výbavou, prítomnosťou pohonu všetkých kolies a priaznivou cenou. Negatívami je tvrdší a hlučnejší podvozok, staršia kostra skrytá pod novými dielmi a pocit, že auto konkuruje vozidlám zo segmentu C SUV ako sú Karoq, Ateca, Peugeot 3008, či Citroen C5 Aircross. V skutočnosti neponúkne toľko priestoru a skôr pasuje k porovnaniu k autám ako Kamiq, Citroen C4, Peugeot 2008, či Dacia Duster. Narozdiel od väčšiny týchto crossoverov ponúkne pohon všetkých kolies a obvykle i o niečo nižšiu cenu. Výnimku tvorí Duster, no ani ten už dnes nie je výrazne lacnejší a jeho divoký SUV štýl sa skôr hodí k porovnaniu s Vitarou. Stručne a skrátka - Suzuki má pri malých autách odpoveď na každú otázku a obvykle za lepšiu cenu. 7 z 10.

 

Technické údaje

Model: Suzuki SX4 S-Cross 1,4 Boosterjet Elegance AllGrip Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1373
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.):  95/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 235/2000-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba kombinovaná podľa WLTP (l/100 km): 5,8-6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4300/1785/1589
Rázvor náprav (mm): 2600
Objem batožinového priestoru (l): 430/1269
Objem palivovej nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1265-1285
Užitočná hmotnosť (kg): 520
Rozmer pneumatík vpredu: 215/55 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 215/55 R17
Základná cenníková cena modelu : 20 490 €
Základná cena motorizácie a výbavy: 25 490 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku