31.10.2018

Čo dokáže Subaru: test schopností modelov značky na letisku

Tradičné testovanie schopností a jazdných vlastností áut značky Subaru sa z Baby presunulo do Trenčína.

Je to už skoro jesenná tradícia, že novinárska obec dostane možnosť otestovať kompletné portfólio značky Subaru v rôznych disciplínach. Disciplínach skúšajúcich manévrovateľnosť, jazdné vlastnosti i schopnosti asistenčných systémov.

Keď sme účastnili naposledy, bolo to na Pezinskej Babe. Teraz sa podujatie presunulo na trenčianske letisko. To preto, aby sa mohol mierne zmeniť program a novinári si mohli autá odskúšať aj iným spôsobom ako doteraz.

Program bol nasledovný. Jazdci si mohli odskúšať slalom v úzkych priestoroch, manévrovanie na malom priestore, športovú jazdu na najlepší čas, gangsterskú otočku i prudký úhybný manéver na malom priestore. Svoj okruh po cvičisku som začal pri manévrovaní na malom priestore so stredne veľkým SUV menom Forester. Otočiť sa o 360° v štvorci s rozmerom 8x8 metrov je komplikovanejšie než sa zdá. Najmä s autom, ktoré dobre nepoznáte. Práve tu si uvedomíte ako dôležité je poznať svoje vozidlo, no tiež trénovať odhad vzdialeností.

Kým súťaživé typy najviac zaujímala meraná disciplína po okruhu so slalomom a bránkami, tie najdôležitejšie disciplíny boli rozmiestnené inde. Niežeby slalom na veľkom Outbacku s benzínovým motorom s objemom 2,5 litra nebol zaujímavý. Bol a riadne. Dokazoval ale „iba“ to, že Outback je kus veľkého komfortne nastaveného auta, ktoré je síce výborne ovládateľné, ale tiež sa rado nakloní a celé je nastavené skôr na pokojnú dominantnú jazdu, než na ostré manévre. Aj tak to bola veľká zábava... Dokonca aj napriek občasným komunikačným nezhodám s CVT prevodovkou. CVT prevodovka bude čoskoro jediná prevodovka, ktorú bude Subaru ponúkať. Komunikáciu s ňou teda treba trénovať.

Ostatne, skúšal už niekto gangsterskú otočku s autom s CVT prevodovkou, elektrickou ručnou brzdou a s cúvaním obmedzeným na max 30 km/h? Čo je gangsterská otočka? No predsa to, čo uvidíte na videu nižšie. Uvidíte tam aj, či sa to vôbec dá. Prezradím, že dá. Aj keď treba mať k dispozícii minimálne poriadne navlhčenú cestu... Časy manuálov a ručných bŕzd sú asi ozaj preč. Zdá sa tak, že byť gangstrom je v dnešnej dobe čoraz ťažšie... Aspoň čo sa áut týka.

Na videu tiež uvidíte, čo dokáže inteligentný pohon všetkých kolies od Subaru. Treba uznať, že je to impozantný pohľad. Najmä ak si uvedomíme, že sa auto dokáže takto rozbehnúť iba s jedným kolesom na pevnom podklade...

O tom, že Subaru vie ako urobiť stály a symetrický pohon všetkých kolies už vieme. Vieme už dobre dávno, že je to jeden z najlepších pohonov všetkých kolies v osobných autách vôbec. Toto bola len drobná ukážka. Je fajn ukázať si to znova.

Z môjho pohľadu bol najzaujímavejší vyhýbací manéver, ktorý škola šmyku Superdrive familiárne označuje ako Luigi. Ide o simuláciu situácie, kde si vodič pri rýchlosti v rozmedzí od 40 do 70 km/h na poslednú chvíľu všimne prekážku na ceste a musí sa jej v rozmedzí krátkych okamihov vyhnúť. Môže ísť napríklad o dieťa, ktoré vybehne spoza zaparkovaných áut na cestu, môže ísť o zver, môže ísť aj o poklop kanála a ochranu nápravy a diskov vozidla. Je to manéver, ktorý rovnakou mierou testuje um a reflexy vodiča so schopnosťami vozidla.

Platí, že čím viac a čím častejšie si takéto manévre testujete v simulovaných podmienkach, tým lepší a pripravenejší vodič budete. Lebo aj keď sa dnes čoraz viac hovorí a píše o asistenčných systémoch, prax ukazuje ako slabučké tieto systémy sú a ako málo stačí k tomu, aby nedokázali pomôcť.

Manéver bol pre mňa zaujímavý natoľko, až som si ho neodfotil, ani nenatočil. Nevadí, treba si to vyskúšať. Pokojne na svojom aute. Nemusíte jazdiť len na Subaru...

Bolo zaujímavé mať po ruke všetky súčasné modely tejto značky a v reálnom čase v tých istých podmienkach porovnávať ako sa správajú a ako sa od seba odlišujú. Nemusím asi dvakrát opakovať, že bezpečne najpresvedčivejšia je nová Impreza. Jej schopnostiam som koniec koncov venoval už celý test. Nájdete ho tu.

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku