11.07.2018

TEST: Subaru XV 2,0i CVT Style Navi – výrazne lepšia druhá generácia

Na tému crossover má veľa automobiliek svoj recept. Subaru prináša jeden osvedčený.

Svoje riešenie používa už od roku 1994. Druhá generácia Subaru XV ukazuje, že je neustále funkčné. Subaru predstavilo prvú generáciu modelu XV v roku 2011 a v Európe ju začalo predávať o rok neskôr. No už od roku 2010 malo v ponuke model označovaný ako Impreza XV - teda hatchback tretej generácie Imprezy s mierne zvýšenou svetlou výškou a masívnejšími plastmi okolo spodných častí karosérie.

Prvá aj druhá generácia Subaru XV sa od východiskovej Imprezy snaží odlíšiť nielen zväčšenou svetlou výškou, ale aj výraznejšími plastovými obklady karosérie. Druhá generácia XV je o 15 mm dlhšia ako predchádzajúca. Na prvý pohľad vyzerá, že Subaru pri novinke iba obrúsilo hrany jej predchodcu. Ide však o úplne novú generáciu, ktorá dizajnovo nadväzuje svojimi tvarmi na tú predchádzajúcu. Technicky ide o úplne iné auto. A technikou sa od seba líšia aj s Imprezou, z ktorej vychádza. To je rozdiel oproti minulej generácii.

Druhé XV využíva novú Subaru Global Platform. Ide po Impreze o druhý model, ktorý ju má. Aj vďaka tomu má nová generácia o 90% vyššiu priečnu tuhosť karosérie v ohybe, torzná tuhosť sa zlepšila o 70% a rovnako o 70% je lepšia aj tuhosť závesov vpredu. Tuhosť zadného pomocného rámu je lepšie dokonca o 100%. S tým súvisí oveľa lepšia odozva riadenia, ale aj stabilita. Medzigeneračne sa o percentá zmenšili tiež náklony karosérie, k čomu prispelo aj prepracovanie zadného stabilizátora vrátane jeho uloženia.

V porovnaní s Imprezou má nové XV zväčšenou svetlú výšku zo 130 na 220 mm a prekonáva veľkú väčšinu áut, ktoré sa radia do segmentu SUV, ale aj vymierajúcich skutočných off-roadov. Na kolesá s väčším priemerom pripadá 34 milimetrov - XV má štandardne kolesá s priemerom 17 alebo 18 palcov a pneumatikami 225/60 R17, resp. 225/55 R18. V našom prípade to boli tie väčšie. Zhruba o 25 mm výšky sa postarali podložky medzi nápravnicou a skeletom karosérie, zvyšok zabezpečili predovšetkým dlhšie pružiny a tlmiče.

Nové XV má dlhšie spodné priečne ramená a celkovo zmenenú geometriu, upravenú pre dlhšie dráhy odpruženia. Cieľom zmien bolo zvýšenie robustnosti a prispôsobenie auta pre používanie aj v náročnejších podmienkach mimo bežnej cesty. S terénnejším charakterom súvisí aj zabudovaný režim X-Mode. Zjemní charakteristiku plynového pedálu, upraví činnosť bezstupňovej prevodovky, používa viac zovretú medzinápravovú spojku a modifikuje činnosť stabilizačného systému. Pripravená je tiež funkcia kontrolovaného schádzania z prudkých svahov. Hoci je Subaru XV postavené na základe nízkeho osobného auta, disponuje nadštandardne robustnou technikou v typickom štýle svojej značky.

Model XV má pre lepšiu priechodnosť terénom v porovnaní s Imprezou na podvozku oveľa viac odlišností než len o 90 mm zvýšenú svetlú výšku. Pred prednou nápravou sú umiestnené ploché štvorvalce a za nimi bezstupňová prevodovka Lineartronic, v ktorej zadnej časti je rozvodovka pre pohon všetkých kolies. Ten je symetricky usporiadaný (hriadeľ pohonu prednej nápravy vedie dopredu pod prevodovkou), a teda sú na každej náprave rovnako dlhé poloosi. Funkciu rozdeľovanie krútiaceho momentu má na starosti elektronicky riadená lamelová spojka. Subaru ju má naladenú tak, že je v každej jazdnej situácii aspoň minimálne zopnutá.

Pod kapotou je atmosféricky plnený štvorvalec s objemom 1,6 alebo 2,0 litra. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu XV prešli oba dôkladnou modernizáciou. Ich výkon sa napriek tomu príliš nezmenil. Mali sme ten silnejší dvojlitrový, s výkonom 115 kW. Z ponuky pre Subaru XV vypadol dvojlitrový vznetový plochý motor. Mala by ho neskôr nahradiť pripravovaná hybridná verzia, ktorá bola v prvej generácii k dispozícii na japonskom a americkom trhu.

V porovnaní s Imprezou má XV v prípade oboch motorov o 5,4 percenta kratší stály prevod. Tento rozdiel kompenzujú v súvislosti so zvýšenou svetlou výškou väčšie kolesá, ktoré majú v prípade modelu XV o 10% dlhší obvod. Zvýšená svetlá výška priniesla tiež o 90 mm vyššiu pozíciu sedadiel, na ktoré sa ľahšie nastupuje. Samotná pozícia za volantom je rovnaká ako v prípade Imprezy.

Silnou stránkou modelu XV je priechodnosť terénom a kvalita jazdy na bežných cestách. Na nich za volantom ľahko zabudnete, že idete s vozidlom so zväčšenou svetlou výškou. Náklony karosérie sú minimálne. Vďaka vysokej svetlej výške a nízkemu ťažisku  sa XV správa dobre aj na cestách s nerovným povrchom. Jazda je akurátnym kompromisom medzi komfortom a istotou. Spojenie atmosférického motora a bezstupňovej prevodovky poteší celkovú kultúrou prejavu pri jazde v hustej premávke.

Vhodne s týmto správaním ladí aj činnosť aktívneho tempomatu, ktorú zabezpečuje systém EyeSight. Jeho hlavnou funkciou je prednárazové brzdenie. Celkovo je Subaru XV aj so silnejším motorom vhodnejšie pre pokojnejší štýl jazdy. Má dostatok bezpečnostnej rezervy vďaka prepracovanému podvozku a celkovej koncepcii pohonu. Počas testu sme jazdili s priemernou spotrebou pohybujúce sa okolo 8 litrov/100 km.

Bez ohľadu na použitý motor je výbava modelu XV bohatá už v základnom stupni. V interiéri, kde nezostal kameň na kameni, nechýbajú mäkčené materiály, kvalitnejšie výplne dverí a modernejší vzhľad palubnej dosky. XV ju prevzalo z modelu Impreza. Čím sa interiér odlišuje od menej zdvihnutého súrodenca? Najvýraznejším poznávacím prvkom je prešívanie oranžovou niťou, ktoré sa objavuje na sedadlách, vo dverách, na volante, palubnej doske a manžete voliča automatu.

Predné sedadlá sú pohodlné a volant s väčším priemerom dobre sadne do ruky. Hoci auto nie je výrazne väčšie, v kabíne je oveľa viac miesta pre posádku. Bez problémov si za seba sadnú dvaja 185 (až 190 ) cm vysokí ľudia. Výrazne viac je priestoru na zadnej lavici, kam sa bez problémov zmestia aj dospelí cestujúci. Pre široký rozsah nastavenia sedadiel si za volantom nájdu polohu aj dvojmetroví jedinci. Objem batožinového priestoru medzigeneračne narástol iba o 5 litrov na 385, ale s rezervným kolesom je k dispozícii len slabo priemerných 310 litrov.

Subaru XV nie je off-road, je to crossover, ktorý dostal lepšie terénne schopnosti. V teréne sa nezľakne ani zložitejších a náročnejších výjazdov, alebo bočných uhlov, či kríženie náprav.
Subaru si už roky ponecháva symetrický pohon všetkých kolies. Nejde už o stále rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy v pomere 50:50. Pohon všetkých kolies v tomto prípade zaisťuje elektrohydraulická lamelová spojka. Subaru XV je aj za bežných podmienok stále štvorkolka, no pri bežnom jazdení prenáša až 60 % hnacej sily na predné kolesá a 40 % na zadné. V prípade potreby dokáže tento pomer v reálnom čase upraviť až na 50:50.

Subaru XV sa aj vďaka tomu a vďaka využitiu elektronického systému X-MODE vie rozbehnúť aj v prípadoch, keď má trakciu iba jedno z kolies. Aj v prudkých zjazdoch pomôže systém X-Mode, ktorý ponúka i asistent schádzania z kopcov. Upravuje funkciu ABS tak, aby auto stále kontrolovane a čo najpomalšie odvaľovalo kolesá a dalo sa riadiť. Ak by vodič šliapal na brzdu, kolesá by sa napriek prítomnosti ABS zablokovali a auto by išlo nekontrolovateľne dole kopcom. So štandardne dodávaným systémom X-Mode sa XV dokáže bez problémov dostať aj z takej šlamastiky, keď preklzujú tri kolesá a v zábere zostane len jediné. Je úplne jedno, či je to na prednej alebo zadnej náprave. Pri výjazdoch naopak používa vektorovanie krútiaceho momentu, ktoré neustále prepočítava trakciu jednotlivých kolies a smeruje krútiaci moment presne tam, kam ho práve treba.



S XV sme jazdili väčšinou po cestách, ale v teréne nebola núdza o rôzne zjazdy, výjazdy, hrbole či prejazdy. No karoséria pôsobila tuhým dojmom a nikde nič nevŕzgalo ani vtedy, keď bolo vo vzduchu niektoré z kolies. Podvozok bol tichý, neozývali vďaka nemu žiadne rany. Potešilo, že podvozok bol aj v teréne prekvapujúco pohodlný.

Systém EyeSight sa dodáva pre všetky verzie bez výnimky. Aj vďaka tomu je v ponuke výhradne bezstupňová prevodovka Lineartronic. EyeSight tvoria dve stereokamery za čelným sklom, ktoré neustále snímajú prostredia pred autom. Vedia v prípade potreby núdzovo brzdiť, komunikuje s nimi adaptívny tempomat, ale aj aktívny systém stráženia jazdných pruhov.

Subaru XV ukázalo, že je to robustné auto, s ktorým sa nemusíte báť zísť mimo cestu. Aj na šmykľavom povrchu toho zvládne naozaj veľa. Vodičovi pri tom pomáha elektronika a auto sa o všetko postará samo. Subaru XV má dobre vyladený podvozok a nízke ťažisko. Aj vďaka prechádza zákrutami rýchlejšie, ako by ste si trúfli by sami. Auto veľmi plavne prekonáva väčšinu nerovností a zároveň chráni posádku pred hlukom.

Technické údaje

Model: Subaru XV 2,0i CVT Style Navi 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: Kontinuálne variabilná CVT
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  115/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 196/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 194
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,7/5,8/6,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4465/1800/1615
Rázvor náprav (mm): 2665
Objem batožinového priestoru (l): 385/1290
Objem palivovej nádrže (l): 63
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1468
Užitočná hmotnosť (kg): 403
Rozmer pneumatík vpredu: 205/50 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 205/50 R17
Základná cenníková cena modelu(1.6i-S ES CVT): 25 490 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie (Comfort): 27 490 €
Cena testovaného vozidla: 28 990 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku