04.11.2015

Namierili sme Subaru proti stene... a jazdili sme po zjazdovke

V hlavných úlohách Testovacích dní Subaru sa predstavili všetky aktuálne modely japonskej prémiovej značky.

Počas adrenalínových dní s japonskou značkou na Pezinskej Babe a v okolí sme vyskúšali aj nového strážcu. Je  to nový optický systém, ktorého „oči“, teda dve kamery sú v Subaru nainštalované vedľa vnútorného spätného zrkadla. Zorné pole asistenčného systému EyeSight má uhol záberu zhruba 35 stupňov a dosah približne 110 metrov. Keďže je systém založený na optike a nevyužíva radar, laser, či podobné technológie, vzdialenosť, na ktorú „dovidí“, záleží od poveternostných podmienok. Takže napríklad pri hmle, daždi, silnom snežení, prudkom protisvetle, či naopak v noci „vidí“ približne tak, ako vodič. Neoplatí sa teda spoliehať sa naň v limitných situáciách.

V normálnej premávke však funguje tak, ako predpokladáte. Teda EyeSight zastaví auto, aby nedošlo k zrážke. Vyskúšal som si to na vlastnej koži. Napriek ubezpečovaniu inštruktora, že auto určite zabrzdí, je to zvláštny pocit - namieriť rozbehnuté Subaru smerom k pevnej prekážke. Len žiadna panika! V prvom rade zabudnúť na brzdový pedál. Pribrzdenie deaktivuje asistenta, ktorý predpokladá, že preberáte vládu nad autom – a už nebrzdí. Takže ešte raz poučenie a vysvetlenie a poďme na to! Rozbeh na rýchlosť do 50 km/h, po ktorú systém funguje úplne plnohodnotne, teda bez nárazu do prekážky – a dej sa, čo sa má diať...

Prekvapenie? Subaru Outback zastavilo poslušne asi 15 centimetrov pred „stenou“. Stereokamery dobre odhadli zostávajúcu vzdialenosť a zastavili auto na základe analýzy posunu obrazu.

Fungujú podobne, analyzujú približujúcu sa prekážku ľudské oči. Pri približovaní sa k prekážke, sa blízke objekty posunú v zornom poli viac ako vzdialené. Túto vlastnosť využíva tiež adaptívny tempomat a jeho automatické brzdenie v dopravnej zápche. No systém si všíma aj to, či napríklad auto pred vami rozsvieti brzdové svetlá. Ak ich zaregistruje,  začne preventívne intenzívnejšie brzdiť.

EyeSight združuje aj ďalšie, nie celkom zvyčajné funkcie. Napríklad ak stojíte na križovatke alebo v kolóne, kamery systému EyeSight sledujú predchádzajúce auto za vás. Ak sa nevenujete situácii pred sebou a kolóna sa pohne, stačia tri metre odstupu a systém vás upozorní, že by ste sa mali pohnúť aj vy. Outback, ktorý má v tomto roku našliapnuté na najpredávanejší model značky na Slovensku, ukázal aj automatické ovládanie škrtiacej klapky, ktoré nedovolí naraziť do vozidla pred vami ani po poriadnom pridaní plynu. Ak totiž chcete vyraziť vpred a je pred vami prekážka, auto sa rozbehne - veééľmi pomaly. Získate čas na jeho zastavenie.

Protikolízne brzdenie aktívne funguje počas jazdy až do rýchlosti 160 km/h, do ktorej systém dokáže rozpoznávať pohybujúce sa objekty, teda aj bicykle, motorky a chodcov. Ak sa k objektu pred vami približujete príliš rýchlo, varuje vás najprv akusticky a opticky. Ak na to vodič nereaguje, začne vozidlo pribrzďovať samostatne s rastúcou intenzitou. Do rýchlosti 50 km/h kolízii vie zabrániť úplne, pri vyšších rýchlostiach aspoň zníži jej následky. V kritickej situácii mu pomáha aj cielené pribrzďovanie kolies v rámci funkcie stabilizačného systému VDC. Systém EyeSight dokáže zároveň udržiavať auto v jazdnom pruhu. Kamery zároveň sledujú čiary na krajnici aj stredovú čiaru. Ak ich je veľa, alebo naopak chýbajú, prípadne sú zle viditeľné, vzdá sa sledovania vo váš prospech. Vy rozhodnite...

EyeSight nepatrí k systémom, ktoré sú určené pre autonómnu jazdu. Nedokáže prevziať dočasnú kontrolu nad vozidlom a udržiavať ho automaticky v jazdnom pruhu. Patrí k preventívnym systémom, ktoré dostanú šancu iba pri problematických situáciách. Nemôžete sa naň úplne spoľahnúť v každej situácii a vyžaduje výrazné zásahy vodiča. Pomáha však zvýšiť bezpečnosť a komfort jazdy. Optický systém má ešte jedno ale – aby mohol fungovať, potrebuje čisté a neporušené čelné sklo. Ak sa v zornom poli kamier objaví poškodenie, musí sa vymeniť celé, oprava v tomto prípade nie je postačujúca. Takže sa oplatí hľadať poistku aj na poškodenie skla.

Adrenalín v slalome, pri „vrtení psom“, aj v teréne

Vzrušenie teda zafungovalo, auto zastavilo a my sme sa pustili do zdolávania ďalších lákadiel v podobe troch ďalších disciplín. Čakala na nás Subaru Impreza WRX STi a vlhký povrch asfaltovej plochy v paddocku na Pezinskej Babe. Slalom na čas bol zaujímavým preverením jazdy s výkonným autom. Až príliš výkonným vzhľadom na trať, ktorá akoby bola určená pre motokáry a zmestiť sa na vyznačenú dráhu v niektorých pasážach bolo náročné. Ale zážitok stál za to, bolo aj dosť dymu z páliacich sa spojok a pneumatík... Príležitosť naplno preveriť aktuálnu verziu legendárneho modelu s výkonom 300 koní nie je každodennou záležitosťou, pre väčšinu účastníkov akcie to boli výnimočné chvíle, ktoré si poriadne užili.

Potom sa presúvame do ďalšieho meraného úseku, v ktorom „vrtíme psom“. Vo vyhradenom štvorci 6x6 metrov sa bolo treba pri parkovacom hlavolame „vysomáriť“ čo najlepšie v obmedzenom priestore a počas komplikovaného manévru sa otočiť o 360°. Výbornú obratnosť a ovládateľnosť osvedčil v tomto prípade kompaktný crossover Subaru XV. Čas sa hodnotil spolu s dosiahnutým časom v spomínanom slalome. Traja najlepší si po vyhodnotení časov a penalizácií za pozhadzované kužele odniesli originálne trofeje, pozvárané špeciálne pre túto akciu z komponentov motora a podvozku.

Čaká nás ešte posledná disciplína – najprv jazda do kopca v zákrutách populárnej trasy pretekov do vrchu. Tri Outbacky spolu s Foresterom predviedli suverenitu pri jazde na osychajúcom aj mokrom asfalte v zákrutách Pezinskej Baby. Smola a šťastie zároveň, že je tam rýchlosť obmedzená na 70 km/h. V mnohých úsekoch totiž bolo slušne mokro a šmýkalo sa... Ešte viac však v teréne, kam sme sa dostali celkom mimoriadne. V zime na zjazdovke – áno, ale na jeseň? Trávnatý kopec nevzbudzoval dôveru, že ho zvládneme. Našťastie sme „pasenie hore kopcom a pasenie dole kopcom“ namiesto pešej turistiky s bakuľou v ruke absolvovali za volantom. Úplne bez problémov. No čo už, symetrický pohon AWD robí svoje...

To, čo Outback aj Forester ukázali na mokrej tráve lyžiarskej zjazdovky či pri výjazde cez rozbahnený terén v lese, mnohým účastníkom, nezvyknutým na off-road, mierne preskupovalo telesné tekutiny v rôznych častiach tela....

Testovacie dni Subaru,  ktorým prialo aj počasie, ukázali schopnosti áut v ťažkých podmienkach na ceste i mimo nej. Tiež potenciál značky na slovenskom trhu, ktorý sa ešte zvýši hneď na začiatku budúceho roka. Vtedy sa reálne začne predaj úplne nového modelu Levorg. Potvrdil to aj nečakane vysoký záujem zákazníkov, ktorí absolvovali podobné adrenalínové zážitky deň pred nami, novinármi. Mnohí ho, na rozdiel od nás, videli po prvý raz naživo práve v paddocku na Pezinskej Babe.

Jozef Vydra

Komentáre k článku