2018-06-05 04:10:00
Subaru Impreza 2018
Subaru Impreza 2018
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Subaru Impreza – návrat silného mena. Má iba silné stránky?

Silné meno, silná technika, silné technológie a silné argumenty. Iba motorov by mohlo byť viac.

Keď sa mi do perexu zmestí podstata nasledujúceho testu, môžem si pripísať malé bezvýznamné plus. Lebo stručnosť je cnosť a predchádzajúca veta plne vystihuje podstatu testovaného automobilu.

Kým neuvidím v cenníku, neuverím. Asi taký bol môj postoj pri príchode nasledovníka mimoriadneho rodu. Subaru má toľko dobrých modelov a do Európy ich priváža málo, alebo vôbec. Impreza má v kruhoch motoristických fanúšikov stále cveng, aj keď model v Európe roky absentoval.

Nová Impreza k nám prišla iba s jedným motorom a iba s jednou prevodovkou, v Česku pritom môžete auto kúpiť aj so silnejším motorom. Je jeden motor a jedna prevodovka málo? Ak sa vám meno Impreza spája najmä so športovou minulosťou značky, tak rozhodne áno. Keďže však takých ako vy, je ako šafránu a Subaru z túžob a predstáv fanúšikov nevyžije, tak nie. Nie je to málo. Je to totiž akurát.

Zdroj: Ján Hargaš

Subaru priviezlo Imprezu do Európy so strohou ponukou, no bohatou výbavou. Zákazníci majú možnosť vybrať si iba zo základnej alebo z plnej výbavy. Pritom základná je ozaj bohatá a s výnimkou LED svetiel, zabudovanej navigácie, vyhrievaných sedadiel a dvojzónovej klimatizácie má de facto všetko.

EyeSight v základnej výbave robí z Imprezy najbezpečnejšie auto v triede

O tom veru nie je pochýb. Plnohodnotný systém EyeSight s automatickým protikolíznym brzdením, udržiavaním v jazdných pruhoch a adaptívnym tempomatom, či upozornením na rozjazd auta vpredu je spolu s novou super tuhou konštrukciou a stálym pohonom všetkých kolies skutočne silným argumentom pre japonského zástupcu v segmente nižšej strednej triedy. To všetko má v základnej výbave, neplatí teda, že by auto dostalo dvojicu hodnotení v nárazových testoch - jedno pre základ, druhé, lepšie pre bohatú výbavu s doplnkovým bezpečnostným balíkom (ako je to dnes stále bežné). 

Zdroj: Ján Hargaš

Otvorte si konfigurátory, otvorte si cenníky a hľadajte. Kombináciu vyspelých asistenčných systémov, automatickej prevodovky so stálym pohonom všetkých kolies, a tak vysokou pasívnou bezpečnosťou jednoducho nenájdete za menej než za 20 000. Výnimkou je jedine Impreza za 19 990,-.

Za takú cenu u konkurencie s ťažkosťami kúpite slušne vybavenú prednokolku s automatickou prevodovkou. Pravda, väčšina výrobcov ponúka silnejší motor.

Motor môže byť kameňom úrazu

Benzínový atmosférický štvorvalec s protichodnými piestami disponuje maximálnym výkonom 84 kW (114 k) a maximálnym krútiacim momentom 150 Nm pri 3600 ot/min. Kombinovaný je výhradne s automatickou prevodovkou typu CVT. Paradoxom motorizácie je, že pre väčšinu motoristov môže CVT prevodovka pôsobiť ako veľký kamarát pri pružnom zrýchlení, aj keď by motoristický fanúšik uprednostnil manuálnu prevodovku. Motoristi dnes už neradi vytáčajú motory, rýchlo sa nechali rozmaznať maloobjemovými jednotkami s turbodúchadlami. CVT im v tomto smere pomôže, urobí všetko za nich. Dokáže reagovať rýchlo, zmenou jazdného režimu ešte rýchlejšie a umožní motoristovi dosiahnuť pekné pružné zrýchlenie bez turbokopanca. 

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaná Impreza zrýchľovala zo 60 na 100 km/h za 8,06 sekundy. Z 80 na 120 km/h to zvládla za 9,9 sekundy. Po zmene režimu do L (kvázi športový režim) sa pružnosť z 80 na 120 zlepší na 8,96 sekundy na tom istom úseku. Desaťsekundové zrýchlenie bez zmeny režimu nie je vyslovene zlé, ale v istých momentoch môže predbiehací manéver vyžadovať viac priestoru a plánovania. Ide však o pomyselný priemer medzi konkurentmi. Pružnosť je mierne lepšia ako u priamych konkurentov s pohonom iba prednej nápravy a s prepĺňaným motorom s objemom 1,0 litra. Keď si uvedomíte, že dostanete dynamickejšie auto s väčším počtom valcov, bez turbodúchadla a priameho vstrekovania za rovnakú, ba nižšiu cenu, pochopíte prečo nemôžem motor nazvať slabým. Nie je ním. 

Auto k brzdám na ceste rozhodne nepatrí. CVT je vďaka vlastnému nastaveniu a vďaka mimoriadne reaktívnemu plynovému pedálu schopná okamžite zmeniť otáčky podľa potreby vodiča. Najmä v nízkych rýchlostiach sa úspešným nastavením pohonného ústrojenstva a elektroniky podarilo dosiahnuť efekt akéhosi imitovania veľkoobjemového motora. V súčasnosti to možno pripodobniť k elektromobilom. 

Zdroj: Ján Hargaš

Prudké zošliapnutie plynového pedála vám mykne krkom s razanciou hodnou elektromotora. Doslova môžem písať o bleskových prvotných reakciách, čo významným spôsobom zvyšuje pocitovú dynamiku auta. Vo vyšších rýchlostiach ale ani prudké reakcie CVT-čka nevládzu zakryť absenciu výkonu. Je tak jasné, že Impreze chýba vrcholná verzia. Či už by išlo o prepĺňaný motor s rovnakým objemom, alebo atmosférický dvojliter, ktorý môžete osadiť do väčšieho kolegu menom XV.

Motor sa vďaka CVT prevodovke vyznačuje typickým zvukom. Je však dobre utlmený a pri pokojnom jazdení o práci motora a prevodovky ani nemusíte vedieť.

Komfortne a stabilne

Jazdné vlastnosti Imprezy sa nesú v duchu súčasnosti, no najmä v duchu Subaru. Vozidlo je schopné dodať prvotriedne jazdné vlastnosti vďaka symetrickému pohonu všetkých kolies a nízkemu ťažisku a zároveň disponuje obdivuhodne komfortným podvozkom. Pocit z riadenia je na vysokej úrovni, auto pôsobí tuho, stabilne a pritom s istotou tlmí i väčšie nerovnosti. To všetko ide na vrub novej globálnej platforme a zmenám ktoré priniesla.

 Tradične je aj nová Impreza slabšia pri odhlučnení podvozka. Konkurenti to zvládnu aj lepšie, najmä ak ide o zvuk odvaľujúcich sa kolies vo vyšších rýchlostiach. Stále však hlučnosť nenarúša komunikáciu na palube a ani nepôsobí unavujúco.

Zdroj: Ján Hargaš

Silnou stránkou je výborná poloha za volantom. Doslova športové sedenie zlepšuje nielen prepojenie medzi autom a vodičom, ale napomáha tiež k zrýchleniu a zefektívneniu vodičových reakcií. Navyše sa vodič cíti dobre a bezpečne.

Výkon motora síce nepostačuje na oduševnelé prejazdy zákrut na horskom priesmyku tak, aby ste z pohonu všetkých kolies dokázali vyťažiť maximum, stačí na to, aby ste mohli prechádzať okreskami ako nôž maslom. Auto sa tvári, akoby nebolo nič prirodzenejšie než jazdiť so štyrmi kolesami v zábere. Pre plynulú dynamiku je Impreza skutočne výbornou voľbou. Na veľké efekty a oblaky dymu treba zájsť inam.

Robustnosť, kvalita spracovania a pohodlie

Už som o to zakopol v predchádzajúcej kapitole. Sedenie na predných sedadlách je výborné. Sedadlá poskytujú adekvátnu oporu, no sú pritom príjemne mäkké. Náročným požiadavkám vyhovie bočné vedenie i hlavová opierka. Volant svojou nastaviteľnosťou vyhovie azda každej postave a štýlu posedu. V úrovni kolien nenájdete veľa prekážok ani na dlhých trasách. Masívna palubná doska pôsobí až americkým dojmom, ale tomu sa nemožno čudovať. Veď Subaru sa orientuje hlavne na americký trh.

Zdroj: Ján Hargaš

Pasažieri plnými dúškami čerpajú z priestoru, ktorý im nová platforma značky dodáva. Ďakovať treba i riadnemu rázvoru vozidla (2670 mm). I na zadných sedadlách je pre dvojicu urastených pasažierov dostatok priestoru vo všetkých smeroch. Tu má nová Impreza blízko k Mazde 3 a to aj pozíciou sedenia.

Batožinový priestor s veľkosťou 385 litrov je plne postačujúci a v segmente patrí k najväčším. Môže za to aj absencia rezervného kolesa.

Hodnotenie

Testovanú verziu Style Navi síce nekúpite za necelých dvadsať, ale za vyše 25-tisíc. Jej pvky ale nie je ťažké obetovať. Výbava disponovala ako navigáciou a dvojzónovou klimatizáciou, tak i LED svetlami. Svietia skutočne pekne, intenzita svetla je vysoká, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích funguje spoľahlivo.

Impreza disponuje ozaj silnými argumentmi a dokáže vyhovieť i náročným zákazníkom. Cena základnej verzie je viac ako konkurencieschopná. Samozrejme, auto nie je stavané pre fleetových zákazníkov. Neponúkne naftový motor, neponúkne lákavú štartovaciu cenu niekde na úrovni 15-tisíc. Už základná výbava je vysoká a takto pripravené auto skutočne nemá ozajstné slabiny. Slabinami je iba absencia silnejšieho motora, ktorý by síce tiež veľa predajov nepriniesol, no dokázal by zaujať o kúštik väčší počet zákazníkov.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak hľadáte priestranný a dobre vybavený hatchback, žiadate najvyššiu možnú bezpečnosť a za manuálnou prevodovkou vám nebude ľúto, Imprezu si určite všimnite. Obzvlášť v prípade, že dokážete oceniť prítomnosť stáleho pohonu všetkých kolies, ktorý je v segmente vyhradený len športovým verziám.

Je zrejmé, že Impreza nedokáže konkurovať predajom väčšieho XV-čka ale skutočne má čo ponúknuť.Toto nie je auto na dva-tri roky, toto je auto na dekádu a viac, tak ako všetky Subaru.  Osobne sa neviem úplne stotožniť s dizajnom automobilu. Zdá sa mi až príliš konzervatívny – na japonskú značku, ktorá čo do techniky a technológie rozhodne patrí medzi prémiu. Dizajn je ale subjektívny parameter a na finálnom hodnotení sa podpisuje len málo. Tých pár výhrad, ktoré som počas testu mal, nedokáže stiahnuť bodové hodnotenie pod 8 z 10 bodov. Ak by Impreza prišla s dvoma motormi (tak ako XV), bolo by to aj za 9. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku