2014-02-20 04:00:00
Renault Kangoo 1,5 dCi
Renault Kangoo 1,5 dCi 66 kW (90k) Outdoor
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Renault Kangoo Outdoor 1,5 dCi – robotník, čo odvezie skriňu i rodinu

A presne v tomto poradí. Je to úžitkové auto s troma sedadlami vzadu a tak ho treba brať. Jeho schopnosti sú aj tak obdivuhodné.

Kangoo nikdy nepatril medzi krásavcov a svojim dizajnom sa tak ako ďalšie „úžitkáče“ tak trochu vymykal z radu výrazných Renaultov. Súčasná faceliftovaná podoba však začína pripomínať nový dizajnový jazyk automobilky. Kangoo pôsobí mohutnejšie, a to najmä vďaka novej tváričke, či vďaka chrómovaným lyžinám a bočným ochranným lištám v tmavej farbe. Treba tiež povedať, že nový vzhľad mu pristane.

Do rúk sa nám dostal Kangoo vo výbave Outdoor s motorom 1,5 dCi naladeným na 66 kW (90k). Práve táto motorizácia a pravdepodobne aj táto výbava bude patriť k tým najčastejšie vyberaným. Doplnkovú výbavu tvoril metalický lak, bočné airbagy na predných sedadlách, svetelný a dažďový senzor, ESP s asistentom rozjazdu do kopca, autorádio s ovládaním pod volantom, šestnásť palcové disky z ľahkých zliatin a iné.

Interiér

Prvý pocit po nasadnutí do auta je, že sa v ňom strácate. Volant, palubná doska, radiaca páka, sedadlo – to všetko je na mieste. Akurát nad hlavu sa vám ešte zmestia dvaja spolujazdci ležmo a aj oni by sa cítili komfortne. Obrovské čelné sklo a poloha za volantom vám dávajú pocit, akoby ste šoférovali úplne iný typ auta než v akom skutočne sedíte. Plasty sú tvrdé, rádio vyzerá ako z prelomu tisícročí a spätné zrkadlá sú také veľké, že v nich pokojne môžu premietať film a vy uvidíte aj na titulky.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Nič v aute nie je zbytočné. Teda až na páku ručnej brzdy, ktorá je akoby vytrhnutá z nejakého lietadla. Keď ju však pritiahnete k sebe v očakávaní, že Kangoo vzlietne, sklame vás. Prúdový motor v danom stupni výbavy absentoval, navyše sa o jazde so zatiahnutou ručnou brzdou nedá hovoriť ako o rýchlej (iba hlúpy žart).

Ak ide o komfort, veľa od auta neočakávajte. Vodič a spolujazdec sa vďaka mäkkým sedadlám cítia pohodlne. Na zadných sedadlách je to o niečo horšie. Nejde ani tak o nedostatky v sedení, to je klasické a nemožno od neho očakávať zázraky, skôr ide o tvrdosť auta, ktorú posádka vzadu pocíti. Nepripadáte si ako na voze, ale po niekoľkých hodinách jazdy po našich rozbitých cestách to už naozaj nie je pohodlné. Napriek tomu sa dozadu bez problémov zmestia aj traja plecnatí a zhruba dva a polmetroví chlapi s pankáčskymi čírami. Takú posádku by ste si hľadali ťažko, no aj oni by si mohli natiahnuť nohy a navyše by sa vôbec nemuseli obávať, že si v aute pokazia účes. Miesta je tam dosť.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Toľko ku komfortu. Pri tomto aute je omnoho, omnoho dôležitejšia praktickosť. V ohľade priestrannosti a praktickosti nemá Kangoo medzi osobnými autami veľa konkurentov. Nielenže vodič a spolujazdec majú na výber z toľkých úložných priestorov, že kým nájdu to, čo niekde zabudli, strávia hľadaním pol dňa, ešte aj vzadu sú nad hlavami posádky tri poličky (aj tie trošku pripomínajú lietadlo). Poličku nájdete aj vpredu nad hlavou vodiča, ale to očakáva každý. Dvoje posuvné dvere potešia najmä rodičov. Žiadne škrabance od dvier na okolitých vozidlách nehrozia, a to určite poteší. Dvere sa otvárajú pomerne ľahko. Na to, aby zostali otvorené ich však treba zatlačiť až na doraz. Zatvárajú sa relatívne jednoducho, treba však vedieť ako na ne. Ťahaním k sebe si nepomôžete, akurát vám v rukách zavŕzga kľučka. Po uzavretí dosadajú ľahko, a keď nie sú úplne dovreté, zistíte to hneď.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Kufor má základných 660 litrov a nikto si nemusí lámať hlavu nad tým, či sa jeho objem zmenší potom, čo si do auta zakúpi rezervu. Tá je totiž umiestnená zvonku na podvozku. Po sklopení zadných sedadiel vznikne skoro úplná rovina. Sedadlo spolujazdca sa dá sklopiť, čím vznikne rovina o dĺžke 2,5 metra. Kangoo sa ponúka aj v sedemmiestnej predĺženej verzii, no aj tá päťmiestna má miesta až-až. Veko kufra by vzadu čakal len málokto. Dvojkrídlové dvere sa dajú otvoriť doširoka. Pôsobia veľmi ľahko. Výhľad dozadu cez ne nie je ktovie aký, vynahrádzajú to široké spätné zrkadlá. Stierač a vyhrievanie skla je len na jednej strane.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda

Kangoo v teste bolo vybavené známym motorom 1,5 dCi. Výkon 90 koní autu bohato postačuje a vďaka krútiacemu momentu 200 Nm prístupnému pri 1750 otáčkach si auto poradí aj s maximálnym zaťažením. Dynamiku od neho netreba čakať, no zrýchľovať vie. To však platí iba do chvíle, kým nepodľahnete lákaniu zeleného gombíka s označením Eco. V tom momente je auto mdlé a predbiehanie si radšej rozmyslite. Kangoo našťastie nebolo obdarené režimom start-stop. Spotreba sa počas testu pohybovala okolo 5,3 litra, čo na zimu, zimné pneumatiky a niekoľko jázd po meste nie je zlé. Pri jazde po okresných cestách s nenaloženým autom sme sa dostali aj pod 4,8 litra. Na diaľnici si pri stotridsiatke pýtal motor cca 6,5 a viac, čo však pri takom veľkom aute opäť nie je zlé. Vodičom sa pri troche snahy bude dariť jazdiť aj za menej. V tejto rýchlosti však narastá nielen hluk od motora, ale predovšetkým aerodynamický hluk, za ktorým stoja najmä veľké spätné zrkadlá, ale tiež výška automobilu.

Zdroj: Ján Hargaš

Zaujímavé sú árie, keď sa vietor pohráva so špárami na lyžinách. Kangoo je jedno z mála áut, ktoré spieva v stoji a celkom mu to ide. Zaznamenal som to iba počas fotenia, keď bolo auto vystavené bočnému vetru. V aute to nepočuť. Radenie prevodových stupňov prebiehalo bez problémov, páka bola presná a odpor ideálny. Prevody boli dlhé, takže na jednotke sa dalo viac než len prejsť prvých pár metrov, na štvorke sa dalo jazdiť sedemdesiatkou a otáčky boli v ideálnom pásme. Na pätke pri rýchlosti 130 km/h motor točil rovných 3500 otáčok. Páčilo sa mi "pracovné" umiestnenie radiacej páky. Po presadnutí do svojho auta som intuitívne siahal po páke niekde na úrovni rádia. V Kangoo je skrátka všetko po ruke.

Záver

A presne o tom Kangoo je. Stupeň praktickosti a účelnosti modelu Kangoo sa len tak nevidí. V tom aute odveziete v podstate všetko, aj skriňu na stojato... Viem si predstaviť stovky živnostníkov, či podnikateľov, ktorým by Kangoo cez týždeň slúžilo ako výborná dodávka a cez víkend ako auto na rodinný výlet. Aj keď je to pôvodne úžitkové vozidlo, maskuje to veľmi dobre. Všetko čo je v aute je urobené tak, aby to vydržalo čo najdlhšie. Ešte aj „blinkre“ idú z tuha. Rádio, ktoré naozaj vyzerá zastaralo, spĺňa presne to, čo od rádia očakávate a ešte má port na USB kľúč, Bluetooth...

Zdroj: Ján Hargaš

Kangoo je auto pripravené na ťažkú prácu, na riadnu záťaž, a tiež na vozenie seba a svojich ratolestí. Spĺňa všetko čo od neho možno očakávať. Jediný mráčik na oblohe je tvrdší podvozok. Aj to sa dá vysvetliť tým, že Kangoo očakáva výrazne zaťažovanie a dlhé roky práce. Navyše, jazdili sme už aj v tvrdšom.

Technické údaje

Model: Renault Kangoo 1,5 dCi
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1461
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 66/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,2/4,2/4,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4304/1829/1801
Rázvor náprav (mm): 2697
Objem batožinového priestoru (l): 660
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1395
Užitočná hmotnosť (kg): 555
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 14 990 €
Základná akciová cena modelu: 11 870
Základná cena verzie: 17 690 €
Cena testovaného vozidla: 20 710 € (akciová cena: 17 590)

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku