2014-01-28 19:55:12
Renault Clio GT
Renault Clio GT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Renault Clio GT 1,2 TCe – praktický „športovček,“ čo jazdí na kofeín

Renault Clio GT je jedným z najzaujímavejších áut, ktoré sa nám v poslednom čase dostali do rúk. Na malej ploche spája viacero modelov.

Nové Clio k nám prišlo v priebehu roka 2013. Jeho príťažlivý dizajn nenudí, zaujme a zároveň neomrzí ako tomu bývalo pri iných modeloch značky. Autíčko, ktoré vyzerá na chlapa možno až príliš pekne sa pridaním dvoch čarovných písmenok G a T mení na veselú kopu, s ktorou sa nehanbia jazdiť ani dvojmetroví a stokiloví chlapi. A to vážne :).

Väčšina malých áut typu hatchback ponúka iba dve veci: možnosť ľahko zaparkovať a základ automobilizmu v podobe premiestňovania sa z bodu A do bodu B. Keď sa však k malému autu pridá prepĺňaný motor, dvojspojková automatická prevodovka a nízka váha, ľahko sa môže stať z „mestského premiestňovadla“ zábavný kamoš na výlety, či nebodaj dovolenky.

Čo mu to tam bzučí Pod kapotou?

Maloobjemový štvorvalček 1,2 TCe s parametrami, nad ktorými milovník rýchlych áut ledabolo mávne rukou, dokáže viac než sa zdá. Veru, výkon 88 kW (120 k) a krútiaci moment 190 Nm nie sú veličiny, ktoré by nám na prvý pohľad rozprúdili krv. Avšak prvý pohľad môže zmiasť. K týmto parametrom totiž treba pridať slovíčko turbo, maximum krútiaceho momentu dostupného už pri 2000 otáčkach a prevádzkovú hmotnosť 1167 kg. Okrem toho k prekvapivému chovaniu sa auta prispievajú (mimo iného) široké pneumatiky a kompaktné vonkajšie rozmery.

Zdroj: Ján Hargaš

Stále to nie je ono? Veru, ani po pridaní vyššie spomenutých korenín to na papieri stále nevyzerá príliš športovo. A na papieri to ani lepšie vyzerať nebude. Úsmev na tvári a rýchle tepanie srdca sa dostaví až po nasadnutí. Na maximalizáciu „semaforového“ efektu stačí aktivovať režim R.S. a trápny postpubertálny súboj s nabúchaným dízel machrom v ľavom pruhu sa môže začať. Alebo súboj s pätnásťročným osemvalcovým BMW radu 5, alebo... Tipov na súboj by bolo veľa, garantujem vám, že ak sa vedľa vás nepostaví Ferrari, Lamborghini alebo... alebo policajná hliadka, za Clio GT sa hanbiť nebudete musieť.

A to bez ohľadu na to ako šikovný ste. Výhodou (ako sa to vezme) dvojspojky a režimu R.S je, že aj z úplného amatéra spraví razom (na rovinke) pretekára.

Skrátka, aj taký malý prepĺňaný štvorvalec vie s Cliom robiť divy.

Pocit z jazdy

Najväčšia pridaná hodnota Clia GT, ak obídeme zaujímavý športovo-elegantný vzhľad, je práve pocit z jazdy. GT-čko sme vytiahli na Pezinskú Babu (samozrejme pri všetkej počestnosti ;) ) a bol to zážitok. Autíčko držalo na ceste ako pribité a jazdiť s ním v serpentínach bol doslova pôžitok. GT je svižné, šikovné a na rovinke vás aj napriek malému objemu dokáže zatlačiť do sedadla.

Zdroj: Ján Hargaš

Na diaľnici sú jeho schopnosti viac než postačujúce. S GT-čkom si užijete najmä zrýchľovanie z pokoja, či pružné zrýchlenie pri nižších rýchlostiach. Nad 120 km/h síce Clio stále ochotne zrýchľuje, no tlak na vnútornosti sa rapídne znižuje. Nezľakne sa ani cifier ako 160 km/h a stále možno hovoriť o relatívne pohodlnej jazde, avšak jeho potenciál sa pri týchto rýchlostiach vytráca. Maximálnu rýchlosť výrobca uvádza tesne pod hranicou 200 km/h, no tam sme sa nepokúšali dostať. Zrýchlenie z nuly na 100 zvládne za celkom slušných 9,4 sekundy. Tento údaj iba potvrdzuje, že s pribúdajúcimi číslami na tachometri je akcelerácia slabšia. To však v našich končinách vôbec nevadí a každý športovo ladený motorista vie, že zábavu si neužije na diaľnici, ale práve v serpentínach a pri (relatívne) nižších rýchlostiach. V meste je zrýchlenie „do pokuty“ také svižne až si to človek ani neužije a už musí púšťať plyn.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Avšak Clio GT sa okrem športových zážitkov vyzná aj v šetrení majiteľovej peňaženky. Pri ustálenej medzimestskej 90-tke sme šteklili hodnotu päť litrov na 100 km. Pravda, priemerná spotreba sa pohybovala okolo 7,8 litra, ale to je úplne iný príbeh...

Šesťstupňová dvojspojková prevodovka je pre Clio GT vhodná. Radí sa s ňou ľahko a na krátku pauzu medzi stupňami pri eko radení si rýchlo zvyknete. Brzdy sú dostatočne účinné a ani pri výraznejšom zaťažovaní pocitovo nevädnú. Nemôžeme tvrdiť ako by dopadli po zjazde z jedného z alpských stredísk v lete, no nám vyhovovali. GT má vpredu kotúče, vzadu bubny, ktoré sa výrobca snažil rebrovaním odlíšiť od bežných bubnov... Samozrejme nevylučujem ani praktický účel tohto neobvyklého vzhľadu, no stále sú to bubny.

Čo má Pod kapotou vieme, čo je však pod strechou?

V interiéri už na prvý pohľad zaujme kožený volant s veľkými písmenami GT a pretekárske „uši“ radenia pod volantom. Nanešťastie nie sú spojené s volantom, ale jeho „krkom“. Pri šprinte na rovinke to nevadí, avšak pri radení v zákrutách je to veľký problém, keďže v krajných polohách volantu už na pádla nedosiahnete. Zaujímavý je tiež stredový panel, ktorý je priam futuristicky prilepený na palubnú dosku.

Zdroj: Ján Hargaš

Sedadlá majú veľmi slušné bočné vedenie, sú zároveň pohodlné a zmestia sa do nich aj objemnejšie postavy. Palubnú dosku tvoria mäkučké plasty (vrchnú časť) so zaujímavým vzorom. Ústredný dotykový displej je prehľadný, jednoduchý a v systéme sa ľahko orientuje. Uši zákazníka poteší kvalitný audio systém a oči zas prehľadná „kaplnka“ s ukazovateľmi výkonu a rýchlosti. Zapínanie tempomatu nájdete tradične na stredovom paneli vedľa čarovného tlačidla RS. Ovládanie audia a telefónu je šikovne skryté v dosahu pod volantom. Športový dojem okrem chrómovaných pedálov pripomenie aj zmena v grafike po stlačení vyššie spomenutého tlačidla. Razom sa zo zeleného eka premiestnite do červeného pekla... Dobre, peklo to nie je, ale rým sa podaril, no nie? :)

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Kufor je na malé auto dostatočný (300 litrov), ale tak ako priestor na zadných sedadlách neohúri. Vzadu sa núdzovo odvezú aj traja, lepšie sa však budú cítiť dvaja. Sedadlá sa odklápajú jednoducho, no po tomto úkone zostane v rozšírenom kufri pomerne vysoký schod.  

Stačí teda GT-čku 120 koní?

Stačí. 120 prepĺňaných koní je ako silná ranná káva. Nakopne vás, máte lepšiu náladu, ste efektívny. No povedzme si otvorene, s takými 150-timi koníkmi by to bolo akoby ste si okrem kávy šupli aj energetický nápoj. Nemožno povedať, že by 120 nebolo dosť. Bola to zábava ako hrom, ale...  

Ale ak by malo Clio GT Pod kapotou napríklad 150 koní, znamenalo by to aj vyššiu cenu. Clio GT sa totiž pohybuje v cenovej hladine iba o trošku väčších áut. Zatiaľ čo si pri väčšom aute priplatíte za väčší kufor (potrebujete ho?), svoje peniažky môžete investovať do niečoho, čo vás zabaví a navyše to vyzerá dobre.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pri športových autách s prepĺňaným benzínovým motorom si však treba dávať pozor na to, čo z malého motorčeka robí živú potvorku. Turbo treba šetriť a pri Cliu GT bez dochladzovania motora to platí dvojnásobne. Po svižnej jazde treba pár kilometrov pred plánovaným zastavením spomaliť a po zastavení nechať motor ešte chvíľu ísť. Inak vám turbo odíde omnoho skôr než by ste čakali.

Skrátka, ak sa o Clio GT budete dobre starať, nielenže vás bude dobre reprezentovať, budete iní než ostatní a poriadne sa zabavíte, navyše vám môže slúžiť dlhé roky ako ekonomické premiestňovadlo. Nás rozhodne zaujalo.

Technické údaje

Model: Renault Clio GT 1,2 TCe EDC
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1197
Prevodovka: 6-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 88/4900
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 199
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,6/4,4/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4077/1945/1441
Rázvor náprav (mm): 2589
Objem batožinového priestoru (l): 300
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1165
Užitočná hmotnosť (kg): 492
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu Clio: od 9190 €
Základná cena verzie GT: 15 190 €
Cena testovaného vozidla: 16 425 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku